Opinnoista töihin KP OTE- hanke.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Advertisements

Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Arviointi osana oppimisprosessia
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Innokylän arviointimittari
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Monialainen yhteispalvelu
Keski-Pohjanmaan osatyökykyisille tie työelämään seminaari
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
OTE maakunnassa –polut kuntoon Polut hoitoon ja kuntoutukseen (OTE7) Kainuu Susanna Mikkonen, Minna Mäkäräinen.
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Kuntoutuksen kuumat perunat
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
KP OTE Opinnoista töihin
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Keski-Pohjanmaan osatyökyisille tie työelämään
MIELENTERVEYS-KUNTOUTUJIEN TYÖHÖNVALMENNUS
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen –projekti OTE 4
KP OTE Opinnoista töihin
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Työkykykoordinaattorikoulutus Kehittämistehtävien arviointi
SATAOSAA Porin kaupunki/ Satakunta/ Tarja Mannila.
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
KP OTE Opinnoista töihin
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Keski-Pohjanmaan osatyökykyisille tie työelämään KP OTE
KP OTE toimintamalli.
Opinnoista töihin teemaryhmän kokous KP OTE
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
RAPIAT-työryhmä. Asiakasprosessin kuvaus (rajapinta-asiakkaat)
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Opinnoista töihin KP OTE- hanke

Hankesuunnitelma Opinnoista töihin- teema, KP OTE 1) Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen Luodaan oppilaitoksille poimintakriteerit erityisistä syistä työelämään siirtymisessä tukea tarvitsevien oppilaiden tunnistamisessa. Lisäksi luodaan uutta yhteisymmärrystä siitä, mikä olisi toivottava menettelytapa opinnoissaan kehnosti pärjäävien ja opintosisältöjen tasolle yltämättömien opiskelijoiden valmistuessa ammattiin. Teemaryhmä työstää menettelytavan kuvauksen tästä teemasta. Hyödynnetään erityisammattioppilaitos LUOVIn ja KPEDUn yhdessä Kokkotyö- säätiön kanssa kehittämiä toimintamalleja ja kokemuksia. 2) Palveluohjaus Kootaan osatyökykyisen opiskelijan tai opinnoista valmistuneen tarvitsemista palveluista ajantasainen työllisyyden edistämisen verkkotiedotusaineisto, joka välitetään opiskelijaohjausta, palveluohjausta ja asiakasohjausta tekeville kuraattoreille, opinto-ohjaajille, sosiaaliohjaajille, sosiaalityöntekijöille ja nuorisotyöntekijöille. Aineisto julkaistaan myös internetissä sopivalla esim. hankkeiden kanssa yhteisellä palstalla. 3) Palveluiden kehittäminen Kehitetään nykyisiä palveluja ja lisätään niihin hankkeen väliarvioinnissa hyviksi käytännöiksi arvioituja toimintamalleja. 4) Työnantajayhteistyö Kehitetään työssäoppimista, mukautusten käyttöä sekä työhönvalmennusta. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

sisällysluettelo 1. Nykytilan kartoitus 1.1. Oppilaitokset ja muut toimijat, jotka työskentelevät erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden parissa 1.2. Asiakkaan ohjautuminen palveluihin 1.3. Mitä palveluja on tällä hetkellä saatavana 2. Tilanteen analysointi 2.1. Onko palveluihin ohjautuminen selkeää 2.2. Opintojen jälkeinen tuki 2.3. Kehittämisen kohteita 3. Muutostarpeet Tunnistetaan OTE- hankkeen tavoitteiden mukaiset muutostarpeet nykyisiin toimintamalleihin 4. Pilotoidaan toimintaryhmien valitsemia ja resurssien puitteissa joitakin uusia toimintoja Hyvinvointitiimi 5. Vahvistetaan uudet toimintamallit ja otetaan ne käyttöön 6. Opinnoista töihin teeman eteneminen hankesuunnitelman mukaan 7. Tehtävä vielä > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

1.1. oppilaitokset ja muut toimijat Alueella toimivat oppilaitokset: Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Kpedu Kla, Kannus, Kaustinen, Kälviä, Perho, (Pietarsaari) Ammattiopisto Luovi Kälviä, Kokkola Centria-ammattikorkeakoulu Kla, Ylivieska, Pietarsaari K-P:n Konservatorio Kaustisen ev.lut.opisto Reisjärven kristillinen opisto Optima Pietarsaari, Uusikaarlepyy > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Toimijat jotka työskentelevät erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden parissa: Etsivä nuorisotyö Kela Ohjaamo Soite /Psykiatrian palvelut, vammaispalvelut, aikuissosiaalityö, päihdepalvelut TE- palvelut TYP KPSPY Kokkotyösäätiö Ulkomaalaistoimisto Iidaliina/ Ensi- ja turvakoti Avominne > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Luovi: kaikki opiskelijat tarvitsevat ja saavat erityistä tukea. 1.1. Nykytilan kartoitus alkukartoituskysymykset (1-3) ja -vastaukset oppilaitoksilta Erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden tunnistaminen opintojen aikana ja työelämään siirtymisvaiheessa Luovi: kaikki opiskelijat tarvitsevat ja saavat erityistä tukea. Kpedu ja Centria: Mikäli opiskelijalla alkaa kertyä poissaoloja ja opinnot eivät etene. Lainsäädäntö ohjaa milloin poissaolojen määrään puututaan, eri aloilla on eri rajat Vastuuohjaajalla on vastuu puuttua Tarjottavat palvelut on määritelty opiskelijan Hojk:ssa 2. Toimintatavat tuen tarpeen tunnistamisen jälkeen Luovi: Opinnot suunnitellaan joustavasti ja yksilöllisesti jo alun alkaen. Tuki on tiivistä koko opintojen ajan. Avainhenkilö on erityisesti opettaja. Kpedu ja Centria: Opiskelijalle tarjotaan tukea, mutta vastuu on opiskelijalla. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

alkukartoituskysymykset (1-3) ja -vastaukset oppilaitoksilta 3. Tunnistamisen ja palveluohjauksen sujuvuus Luovissa tuki toimii hyvin, silti nivelvaihe opintojen päättyessä on haastava. Yhteistyö kotikunnan ja mahdollisten työllistävien yritysten kanssa tarvitsee kehittämistä. Kpedu ja Centria painottavat opiskelijan omaa vastuuta. Ottaako opiskelija tukea vastaan, vaikka sitä tarvitsisi ja sitä tarjottaisiin? Kertooko hän eri organisaatioissa totuudenmukaisesti asioistaan, esim. opintojen edistymisestä tai terveydentilastaan? > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

1.2. asiakkaan ohjautuminen palveluihin ETSIVÄ NUORISOTYÖNTEKIJÄLLE Nuori ottaa itse yhteyttä Oppilaitoksista Te-palveluista Aikuissosiaalityön kautta Vammaispalveluista Yksilövalmentajilta Puolustusvoimat, siviilipalvelukeskus ja oppilaitokset ovat velvollisia ohjaamaan nuoren etsivälle KELAAN Hoitavan tahon kautta B-lausunnolla Etsivä nuorisotyöntekijän kautta Koulukuraattorin kautta oppilaitoksesta -> tällä hetkellä vähäistä TE- palvelujen kautta > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Soiten hakemusten kautta KPSPY:EEN Soiten hakemusten kautta OHJAAMOON TE-toimiston kautta Uravalmennusryhmästä Etsivä nuorisotyöntekijän kautta Nuori voi tulla itsenäisesti paikan päälle tai ottaa yhteyttä Oppilaitoksista Kokkotyösäätiöltä > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

PSYKIATRIAN PALVELUIHIN Alle 18v koulu- tai yleislääkärin lähetteellä 18v tai yli, voi itse soittaa neuvontapuhelimeen ja päästä palveluihin sitä kautta VAMMAISPALVELUIHIN Hakemuksella palveluntarpeesta Ammattiopisto Luovista ollaan yhteydessä TE-PALVELUIHIN Sähköisellä hakemuksella TYPIIN TE-palvelujen kautta, kun työttömyyttä on kestänyt yli 6 kk Ottamalla itse yhteyttä Joku yhteistyötaho voi ottaa yhteyttä > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

ULKOMAALAISTOIMISTOON KOKKOTYÖSÄÄTIÖÖN Asiakas ohjautuu (päätös tehdään) maksavan tahon kautta (yleensä Soite). Asiakas ohjautuu oppilaitoksen, te-toimiston, psyk-polin, kuntouttavan ohjaajan kautta, tai asiakas itse ottaa yhteyttä Myös TYPistä, aikuissosiaalityöstä, risestä, vakuutusyhtiöistä, Kelasta ULKOMAALAISTOIMISTOON Asiakkaana ovat pakolaisena maahan tulleet, kotouttamisvaiheessa (3-4 v maahan tultua) olevat henkilöt > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

1.3. mitä Palveluja on tällä hetkellä saatavilla? Etsivä: Etsivän apu ja tuki mm. etuuksien hakemiseen, elämäntilanteen selvittelyyn, opintoihin hakemiseen tai niissä pysymiseen, tuki sote- palvelujen hakemiseen, kuntoutukseen hakemiseen, ohjaaminen te- palveluihin Kela: Nuoren kuntoutusraha, ammatillinen kuntoutus, koulutuskokeilu, sopeutumisvalmennuskurssit, kuntoutuspsykoterapia, Teak-kuntoutus, OPI-kurssit KPSPY: Asumispalvelut, työ- ja päivätoiminta, tuki ammattiopistosta valmistuville, jäsenyhteisötoiminta, kotikuntoutus, ryhmä- ja yksilövalmennus Ohjaamo: Ohjaamo ohjaa nuorta eri palveluihin, ohjaamossa myös toteutetaan uraohjausta ja cv:n laadintaa Psyk.palvelut: Yksilöllisen tuen lisäksi mm. sopeutumisvalmennuskurssit Vammaispalvelut: Palvelusuunnitelman laadinta ja ohjaus hakemusten teossa, palveluiden myöntäminen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

TE-palvelujen tarjoamat palvelut nuorelle: uraohjaus, onko muuta TE-palvelut: 3. palvelulinjalle ohjautuneet saavat henkilökohtaista tukea nopeasti, mutta 1 ja 2-linjoille voi jäädä pitkäksi aikaa ilman tarvittavaa tukea TE-palvelujen tarjoamat palvelut nuorelle: uraohjaus, onko muuta TYP: monialainen ohjaus, kuntouttava työtoiminta, lääkäripalvelu KOKKOTYÖSÄÄTIÖ: Kelan palvelu TEAK, terapeuttinen työtoiminta, varhainen kuntoutus sairauslomalla olevalle, opintojen suorittaminen, kuntouttava työtoiminta, pääsykokeisiin lukeminen, vapaaehtoistyö evs, suomenkielen opiskelu, integra-asiakkuus, nuorten työpaja ULKOMAALAISTOIMISTO: kotouttamisen edistäminen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Analysointia !

2. Tilanteen analysointi 2.1. ONKO PALVELUIHIN OHJAUTUMINEN SELKEÄÄ? Etsivä: Riippuu asiakkaan tarpeista Kela: Riippuu B-lausunnosta, usein ohjaus olisi tarpeen aloittaa varhaisemmassa vaiheessa, kun kuntoutussuunnitelmaa tehdään KPSPY: Ei ole selkeää, tieto asiakkaasta tulee vasta, kun myönteinen palvelupäätös on tehty. Asiakkaasta ilmoitetaan vain nimi ja hetu Ohjaamo: ohjautuminen satunnaista, ei ole saanut Kokkolassa kunnolla jalansijaa vielä Psyk.huolto: Psykiatrian polilta asiakas ohjautuu helposti, muualta ohjautuminen voi olla haastavampaa Vammaispalvelut: Riippuu oppilaitoksesta tulevasta yhteydenotosta ja sen ajankohdasta TE-palvelut: Riippuu siitä, kuinka totuudenmukaisesti/ tarkasti hakija on täyttänyt sähköisen hakemuksen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

2.1. ONKO PALVELUIHIN OHJAUTUMINEN SELKEÄÄ? TYP: asiakkaaksi ohjautuu 6 kk työttömänä ollut henkilö Kokkotyösäätiö: Päätösten (terapeuttinen työtoiminta) siirtyminen Soitelle aiheutti sen, että Kokkotyösäätiö ei saa ennakkotietoa siitä ketä säätiön palveluihin ohjataan ja milloin > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

2.2.Opintojen jälkeinen tuki Erityisoppilaitoksilla on velvollisuus antaa opiskelijalle laajaa tukea. Luovi seuraa opiskelijan tilannetta 6kk opintojen jälkeen. Opintojen jälkeen TE-palvelut ostavat valmennuksen työpaikalle tarvittaessa, tällä hetkellä Kokkotyösäätiöltä. Kpedu ja Centria eivät tällä hetkellä seuraa opiskelijan tilannetta opintojen jälkeen. Jatkossa 2.asteen ammatillisten opintojen reformiuudistuksen toteutuessa oppilaitokset tulevat saamaan osan rahoituksesta opiskelijoiden työllistymisen perusteella Tämä toivottavasti tulee vaikuttamaan resursseihin, joilla opiskelijaa tuetaan opintojen jälkeen > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

2.3. kehittämisen kohteita Miten osattaisiin ohjata asiakas heti oikeanlaiseen palveluun? Palvelun voimakkuus olisi oltava henkilölle sopiva; ei liikaa eikä liian vähän Mielenterveyskuntoutujien avotyö puuttuu! (huom. Tähän tulossa muutos) Oikea-aikainen informointi opiskelijoille on haastavaa Työttömyysetuudella opiskelevien tiedot eivät aina mene TE-toimistoon Yhteistyötahojen huono tuntemus toistensa työstä vie resursseja kaikilta Kotikuntoutuksen tarve nousi esille Lainsäädäntö ohjaa milloin poissaolojen määrään puututaan oppilaitoksessa, eri aloilla on eri rajat -> Olisi hyvä olla sovittu yhdessä Miten saadaan selville kaikki asiakkaan yhteistyötahot? Tiedonkulkua on parannettava: asiakas saattaa käydä useissa eri palveluissa saamatta oikeanlaista apua Onko tiedossa, ketkä kaikki tahot tekevät asiakkaalle alkukartoituksen? > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

2.3. Kehittämisen kohteita Maakunta ja Soite mietityttävät, mitä muutoksia tulee Työntekijöiden vaihtuvuus on haaste, ei aina tiedä keneen olisi yhteydessä Organisaatiomuutokset hämmentävät Tieto ei kulje Nivelvaihe opintojen päättyessä on haastava Asiakassuunnitelmien ja –palaverien järjestäminen Yhteistyö kotikunnan kanssa Yhteistyö työllistävien yritysten kanssa Yhteistyötahojen olisi tunnettava paremmin toistensa toiminta ja palvelut kohderyhmille > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Muutostarpeet ?

3. Muutostarpeet Tunnistetaan OTE- hankkeen tavoitteiden mukaiset muutostarpeet nykyisiin toimintamalleihin KP OTE- hankkeen päätavoite on sovittaa yhteen eri organisaatioiden toimintaa ja koordinoida niistä johdonmukaisia ja selkeitä toimintamalleja parantamaan osatyökykyisten kuntalaisten osallisuutta työelämässä ja sosiaalisissa yhteisöissä. Kolme tärkeintä kehittämisen kohdetta (nämä teemat nousivat esille useimmissa vastauksissa): Eri palvelujen ja yhteistyötahojen parempi tunteminen Oikeanlaisen palvelun oikea-aikainen tarjoaminen opiskelijalle Yhteistyön ja tiedonkulun parantaminen eri tahojen välillä Lisäksi olisi yhdenmukaistettava poimintakriteereitä (poissaolojen määrä) sovittava vastuutaho asioiden eteenpäin viemisestä, mikäli opiskelija itse ei tilanteestaan kerro kaikille tahoille (esim. tiedon kulku oppilaitos-Kela), mikä on se taho, joka kysyy nuorelta missä mennään? lisättävä kotikuntoutusta (jos elämänhallinnassa on haasteita) kehitettävä yhteistyötä työllistävien yritysten kanssa. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

4. Pilotointi Hyvinvointitiimi Kokeillaan hyvinvointitiimiä, joka kootaan opiskelijan tärkeimmistä yhteistyötahoista Tiimi voisi koostua esim. seuraavista tahoista: opiskelija, opettaja, opiskelijahuolto, kela, työkykykoordinaattori, aikuissosiaalityö, mahd. hoitotaho. Tavoitteena on parantaa yhteistyötä eri tahojen välillä, taata opiskelijalle oikea tuki oikeaan aikaan, tukea opiskelijaa opintojen suorittamisessa ja sitä kautta jatkossa työllistymisessä. > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

5. Vahvistetaan uudet toimintamallit ja otetaan ne käyttöön > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

6. Opinnoista töihin teeman eteneminen Hankesuunnitelman mukaan 1) NYKYTILAN KARTOITUS tehty 1. tapaamisessa ja kyselyillä 2) TILANTEEN ANALYSOINTI tehty 2. ja 3. tapaamisissa 3) TUNNISTETAAN OTE-HANKKEEN TAVOITTEIDEN MUKAISET MUUTOSTARPEET NYKYISIIN TOIMINTAMALLEIHIN tehty 2. tapaamisessa, jatketaan 3. tapaamisessa Verkkotiedotusaineisto kootaan Innokylään, 12/2017 4) PILOTOIDAAN TEEMARYHMÄN VALITSEMIA JA RESURSSIEN PUITTEISSA TOTEUTETTAVIA JOITAKIN UUSIA TOIMINTOJA Hankeväen keskusteltua hankekoordinaation kanssa 7.11, päätettiin pilotoida ns. hyvinvointitiimiä kouluille, joka kootaan opiskelijan tärkeimmistä yhteistyötahoista, tiimi voisi koostua esim. seuraavista tahoista: opiskelija, opettaja, opiskelijahuolto, kela, työkykykoordinaattori, aikuissosiaalityö, mahd. hoitotaho. Opinnoista töihin- linkittyy vahvasti KP OTE-mallin alle. Malli on työnimeltään Työikäisten monialainen yhteispalvelumalli. 5) VAHVISTETAAN UUDET TOIMINTAMALLIT JA OTETAAN NE KÄYTTÖÖN * TOIMINTAMALLIEN JUURRUTTAMINEN, MITTARIT JA ARVIOINTI ! > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

7. Tehtävä vielä: Itsearviointi teemaryhmässä, SWOT-analyysin avulla? Pilotoinnin suunnittelu ja sopiminen, Hyvinvointitiimi ketä mukaan, toteutus, paikka, vastuutaho, tavoite, seuranta ym. on sovittava Pilotoinnista muistettava hankkia palaute kolmikantaisena (opiskelija, oppilaitos, yhteistyötaho) Verkkotiedotusaineisto koottava ja laitettava Innokylään > Lisää > alatunniste: lisää oma nimi

Opinnoista töihin Tinna Roiha 040 8042 498 tinna.roiha@soite.fi stm.fi/ote #OTEhanke #kärkihanke