LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Voie Expresse monipuolista yhteistyötä ranskan hyväksi – hankkeesta pysyvä resurssi? Eeva Pajari, 2007.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
LIIKUNTAPALVELUT Estakari, Hietanen, Jokijärvi ja Tapiola.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
HYVINVOINTI JA SOSIAALIPOLITIIKKA Toni Uusimäki
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Koulun kehittämisprojekti
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tervetuloa! OPS 2016.
Kasva ja Opi Lempäälässä
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
3.c
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannukset v. 2016
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Lukio.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Esityksen transkriptio:

LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9 LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5.9.2007 Kuntatalo Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Lieselotte Eskelinen, erityisasiantuntija  Puhelin: (09) 771 2032, 040 526 9362 Sähköposti: lieselotte.eskelinen@kuntaliitto.fi

HYYVINVOINTI Oppimaan oppiminen Elinikäinen oppiminen KOULUTUS LAATU Yksilölliset tarpeet Jatko-opintokelpoisuus Jatko-opinnot=> Suoritettu tutkinto Elinikäinen oppiminen LAATU TEHOKKUUS SAATAVUUS TULEVAISUUS Tasa-arvoiset palvelut Oppimaan oppiminen 26.12.2018

LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitoaineiden merkitys suuri Hyvinvointi Syrjäytymisen ehkäisy Erilaisuuden huomiointi Erityisopetuksen ”Kouluviihtyminen” tarpeen vähenem. koulunkäynnin ja menestymisen pohjana motivoitunut oppija => yksilölliset tarpeet Teoriaopintoihin suuntautuneita oppijoita unohtamatta Jatko-opintokelpoisuus kaikilla opiskelijoilla Kaikilla koulutusaloilla, niin perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa kuin ammatillisessa 2. asteen koulutuksessa Motivaatio, luovuus ja innovatiivisuus – suuri merkitys niin yksilön kuin yhteiskunnan kehittymiselle ja menestykselle 26.12.2018

LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Erityisesti keskityn esityksessäni perusopetukseen OPETUSSUUNNITELMAT Paikalliset/alueelliset OPS:t Alueellinen koordinoitu ohjelma taide- ja taitoainekasvatukselle kaikille kouluille eri vuosiluokille opettajien työn tueksi Kaikkien toimijoiden, sidosryhmien yhteistyönä laatima alueellisen/paikallisen tarjonnan ja mahdollisuudet huomioonottama YHTEISTYÖ oppilaitosten, taide- ja kulttuurilaitosten, kirjastojen, vapaan sivistystyön, kuntien kulttuuritoimen, kuvaamataidon ym. taiteen perusopetuksen oppilaitosten, YRITYSTEN, ym. kanssa Huom. Yhteyshenkilöt! Oppilaiden mukaanotto suunnitteluun Oppilaiden töiden esilletuominen eri yhteyksissä ja paikoissa Eri oppiaineiden integroiminen ja eheyttävien kokonaisuuksien suunnittelu Kansainvälinen yhteistyö 26.12.2018

OPS-perusteiden ja tuntijaon tarkistamista Keskustelun pohjaksi: LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja EDELLYTTÄÄ: OPS-perusteiden ja tuntijaon tarkistamista Keskustelun pohjaksi: OPSien oppiainesisältöjen väljentäminen? Lisää mahdollisuuksia syventää erilaisia eriyttäviä projekteja ja teemoja – ajankäyttö! Oppiainejakoisuus? Laaja-alaistaminen? Tuntijakoon takaisin enemmän valinnaisuutta Mahdollisuus erilaisten oppijoiden mm. syventäviin opintoihin Monipuolisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä Erilaisten oppijoiden tarpeiden huomioonottaminen 26.12.2018

Opettajien perus- ja täydennyskoulutus! LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Opettajien perus- ja täydennyskoulutus! Paikalliset/alueelliset koulutus-, OPS, strategia ja esim. toimintasuunnitelmatilaisuudet Koulujen tilat ja välineet tärkeät (resurssit kunnille!) sekä koulun ”avautuminen” yhteiskuntaan => yhteistyö ja alueen julkisten ja esimerkiksi yritysten tilojen yhteiskäyttö ja hyödyntäminen 26.12.2018

Hyvien käytänteiden alueellinen ja valtakunnallinen tiedotus LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Hyvien käytänteiden alueellinen ja valtakunnallinen tiedotus Mitkä ovat parhaat kanavat? Tämänpäiväinen seminaari on hyvä – tarvitaan kaikkien tahojen ja toimijoiden yhteissuunnittelua ja avointa keskustelua! 26.12.2018

Käytännön tosiasioita Opettajanäkökulma LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen järjestämisen suuntaviivoja Käytännön tosiasioita Opettajanäkökulma Vaikea saada päteviä opettajia => opetustunteja vähän => yhteistyön tarve kuntien, oppilaitosten, vapaan sivistystyön ym. kanssa Opekoulutus – laaja-alaistaminen? Retket, tutustumiskäynnit yms. Kustannukset? 26.12.2018