Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Advertisements

VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
OHJAAMINEN.
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Minä oppijana 1 ov..
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ongelmaperustainen oppiminen
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Turun koulutuksen toiminnallinen järjestämissuunnitelma.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Ammatillisen koulutuksen reformi
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen Opettamisesta osaamiseen -kehittämisohjelma 22.1.2010 Tuire Ranta-Meyer

Tule meille, meillä opit lentämään omilla siivilläsi! 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu Metropolian toiminta-ajatus: Osaamista ja oivallusta tulevaisuuden tekemiseen Metropolian asiakaslupaus 6: Tuotamme uutta osaamista korkeakoulu-yhteisön ja yhteistyökumppaneiden vuorovaikutuksessa 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

Mitä mahdollisuuksia Metropolialla? Oppimisen tärkeys korostunut työelämässä, yrityksissä, yhteiskunnassa Tieto ja oppiminen kohonneet taloudellisen kehityksen katalysaattoriksi Metropolia voi halutessaan olla todellisen oppimisen vallankumouksen keskus Oppimiskäsityksen kaukainen muuttuminen heijastuu selvästi (vihdoin?) myös ohjaukseen. Oppimiskäsityksessä opiskelijan olemista keskiössä on korostettu. Ohjauksessa on selvästi nyt tulossa opiskelijan oman vastuun ja valintojen korostaminen kuitenkin häntä tukien. Tämä on erittäin tärkeää työelämää ajatellen. Inhimillisyyttä ei koskaan korosteta liikaa. Kaikki olemme ihmisiä. Kohtaaminen hetkessä voi olla todella merkityksellistä, ei anneta sen olla välinpitämätöntä. Hoidetaan aina ensin ihmistä, sitten asiat… 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 4

Mitä mahdollisuuksia Metropolialla? Oppimisen uusi ekosysteemi hakeutumista mahdollisimman monien tiedon virtojen ja lähteiden äärelle ja kyky hyödyntää niitä omassa toiminnassa Learning by interacting! Learning by doing! Learning by using! Oppimiskäsityksen kaukainen muuttuminen heijastuu selvästi (vihdoin?) myös ohjaukseen. Oppimiskäsityksessä opiskelijan olemista keskiössä on korostettu. Ohjauksessa on selvästi nyt tulossa opiskelijan oman vastuun ja valintojen korostaminen kuitenkin häntä tukien. Tämä on erittäin tärkeää työelämää ajatellen. Inhimillisyyttä ei koskaan korosteta liikaa. Kaikki olemme ihmisiä. Kohtaaminen hetkessä voi olla todella merkityksellistä, ei anneta sen olla välinpitämätöntä. Hoidetaan aina ensin ihmistä, sitten asiat… 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 5

Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu Mitä ohjaaminen on? Kokonaisvaltaista työtä Ohjattavan pienenkin voimaantumisen kokemuksen edistämistä Palkitsevaa ja ohjaajaa energisoivaa Kohtaamista arjessa osittain jokaisen opettajan ja henkilökunnan jäsenen luontevaa ammattitaitoa Ohjaamista ammatilliseen kasvuun Tukemista ja valmennusta Oppimiskäsityksen kaukainen muuttuminen heijastuu selvästi (vihdoin?) myös ohjaukseen. Oppimiskäsityksessä opiskelijan olemista keskiössä on korostettu. Ohjauksessa on selvästi nyt tulossa opiskelijan oman vastuun ja valintojen korostaminen kuitenkin häntä tukien. Tämä on erittäin tärkeää työelämää ajatellen. Inhimillisyyttä ei koskaan korosteta liikaa. Kaikki olemme ihmisiä. Kohtaaminen hetkessä voi olla todella merkityksellistä, ei anneta sen olla välinpitämätöntä. Hoidetaan aina ensin ihmistä, sitten asiat… 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 6

Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu Joskus tarvitaan pysähtymistä opiskelijan asian äärelle… 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

Miksi henkilökohtaistamista tarvitaan? Opiskelijat ovat yksilöitä Jokaisella oma tiensä, opintopolkunsa ja uratavoitteensa Koulutusrakenteiden muuttuminen Opiskelija tarvitsee monenlaista ohjausta ja tukea Henkilökohtaistaminen ja vaikuttamisen mahdollisuus lisää motivaatiota Kohti työelämää, omat vahvuudet tunnistamalla. Onnistunut opinto-ohjaus ohjaa myös elinikäiseen omien taitojen täydentämiseen, osaamisen reflektointiin, tavoitteiden asetteluun. 8 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 8

Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu On monenlaisia reittejä perille, monenlaisia polkuja opintoihin, monenlaisia valintoja. Erilaisten valintojen kunnioittaminen ja opiskelijan tukeminen opintosuunnitelman suunnassa tapahtuvissa ratkaisuissa. 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

Mitä henkilökohtaistaminen merkitsee koulutusorganisaatiossa? Tulevaisuudessa opinto-ohjauksen tarve tulee kasvamaan (yksilöllistyminen, uuden sukupolven uudenlaiset arvot, aikuiskoulutuksen uudet muodot, e-oppiminen) Henkilöstön jaksaminen ja työnohjaus korostuvat Henkilökohtaistaminen merkitsee työmäärän lisääntymistä kustannukset nousevat väistämättä Henkilöstö tarvitsee Ohjausrakenteet, koulutusta, toimintamalleja, tukea (mm. opiskelijoiden heterogeeniset taustat, aikuisopiskelijoiden määrän lisääntyminen, opintojen henkilökohtaistaminen (HOPS, AHOT), verkko-opiskelu, projektioppiminen, kansainvälisyys) Tarvitaan joskus myös työnohjausta. VAIKKA yhteiskunnan tavoitteena on ollut lyhentää tutkintoaikoja ja keskeyttämisiä, kustannukset eivät välttämättä vähene. 10 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 10

Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu Organisaation toimintojen täytyy tukea ohjausprosessia. Organisaation täytyy olla järjestynyt. 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu Organisaatio tukee opinto-ohjauksen onnistumista Hyvä koulutussuunnittelu ja toimiva opetussuunnitelma ovat merkityksellisiä opinto-ohjauksen onnistumisen kannalta Opintopolun joustavuus Aikataulujen toimivuus Sisältää yksilöllisiä valintamahdollisuuksia Realistisuus (kaikkea ei voi kustannussyistä tai tarkoituksenmukaisuussyistä henkilökohtaistaa) 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu

Henkilökohtaistamalla ohjausta Opiskelijalla on mahdollisuus oppia työelämässä tarvittavia ongelmanratkaisutaitoja yhteistyötaitoja suunnitelmallisuutta, aikataulujen pitämistä, pitkäjänteisyyttä realistinen ymmärrys taidoistaan ja kehittymishaasteistaan Opiskelijalla on mahdollisuus löytää omat vahvuudet merkityksellisyyttä opiskeluun yhteisö jossa viihtyy ja voi hyvin Oppiva yhteisö opettaja/suunnittelija oppii paljon itse antautuessaan avoimeen vuorovaikutukseen opettajalla ja hallinnolla mahdollisuus saada jatkuvaa palautetta opintosuunnittelun ja opetussuunnitelman toimivuudesta 13 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 13

Metropolian hyvä ohjaus antaa siivet työelämään 14 25.12.2018 Tuire Ranta-Meyer Metropolia Ammattikorkeakoulu 14