Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
13 tuntia valinnaisaineita 8. luokalla 8 tuntia Liikuntaluokalla 6 – 8 tuntia 9. luokalla 5 tuntia Oppimäärään laajuus: 2 vuosiviikkotunnin aineet 1 vuosiviikkotunnin.
Advertisements

Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisen arviointi uusissa opetussuunnitelman perusteissa Erja Vitikka, Opetushallitus Osaava Satakunta.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
Vanhempien mielipiteitä
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Erikoisluokkatoiminta
Infoa tutoropettajille
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Terveystiedon ainereaali
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Valinnaisaineiden valinnasta tuleville 8. - luokkalaisille
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Etelä-Hervannan koulu
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Otsikko ja kuva -asettelu
Otsikon asettelu alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
7lk valinnaisainepäivä
Otsikon asettelu Alaotsikko.
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8. ja 9. luokalla Koonnut OPS-koordinaattori Tuija Vänni Lähteet: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 luvut 6 ja 12 http://www.oph.fi/ops2016/tiekartta/valinnaisuus_ja_arviointi

8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT 8. ja 9. luokan valinnaiset AINEET

12.4 Paikallisesti päätettävät asiat Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa: Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit mikäli opetuksen järjestäjä päättää tuntien jakamisesta eri taide- ja taitoaineiden kesken, laaditaan opetussuunnitelma kunkin taide- ja taitoaineen osalta ottaen huomioon ko. oppiaineen paikallinen kokonaistuntimäärä ja opetussuunnitelman perusteissa määritelty oppiaineen rakenne mikäli opetuksen järjestäjä päättää, että kaikkien tai joidenkin valinnaisten tuntien käyttö perustuu oppilaan valintaan, laaditaan valinnaisten tuntien muodostamille syventäville opinnoille oma suunnitelmansa, jossa määritellään opintojen nimi, laajuus, tavoitteet, sisällöt, oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät mahdolliset erityispiirteet sekä vuosiluokat, joilla valinnaista ainetta tarjotaan. Vänni 2016

Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisenä oppiaineena opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta tavoitteet, sisällöt ja L:t kuvataan taulukossa vuosiviikkotuntimäärä merkitään summamuodossa esim. 3+2 vvh (ensimmäinen luku ilmoittaa yhteisenä oppiaineena opiskeltavat vuosiviikkotunnit ja toinen luku valinnaisten tuntien vuosiviikkotunnit) Vänni 2016

Tähän koulun logo Liikunnan valinnaiset tunnit (3+2 vvh) Vänni 2016 8. luokka Liikunnan valinnaiset tunnit (3+2 vvh) Tähän koulun logo Vänni 2016

Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit  esimerkki arviointikuvauksesta: ”Valinnaiset liikuntatunnit ovat osa yhteisenä oppiaineina opetettavan liikunnan opetusta ja ne arvioidaan osana tätä opetusta. Niistä ei tule erillistä arviota todistukseen.” jo valintaa tehdessä on erityisen tärkeää tiedottaa oppilaille ja huoltajille, ettei näistä opinnoista tule erillistä arvosanaa lukuvuositodistukseen tai päättötodistukseen Vänni 2016

Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit VIIMEISTELYOHJEITA yläotsikoksi 12.1 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sijoita koulun taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien taulukot allekkain tuntijakotaulukon järjestyksen mukaisesti (mu, ku, kä, li, ko) taulukkoon Turun logon viereen koulun logo merkitse vvh:t ohjeen mukaan käytä fontin värinä aikaisemmin käyttämääsi koulun fontin (tai koulun ruudun pohjavärin) väriä liikunnassa pohjana 8. luokan ja 9. luokan vuosiluokkaistettu taulukko 9. luokan musiikissa 8. luokan taulukko kuvataiteessa, käsityössä ja kotitaloudessa 7. luokan taulukko. Molemmille vuosiluokille mieluusti oma taulukko. (Jos haluat kirjata molemmat vuosiluokat samaan taulukkoon, huolehdi, että taulukosta selkeästi erottaa kummankin vuosiluokan osuuden.) Jos tällöin poistat pohjana käytettävästä taulukosta jonkun tavoitteen, jota valinnaisille tunneille ei aseteta, säilytä kuitenkin perusteissa käytetty tavoitteiden numerointi. Vänni 2016

12.4 Paikallisesti päätettävät asiat Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa: Valinnaiset aineet mitkä ovat oppilaille tarjottavat valinnaiset aineet mikä on kunkin valinnaisen aineen nimi ja laajuus sekä vuosiluokat, joilla kutakin valinnaista ainetta tarjotaan miten vuosiviikkotunnit jaetaan vuosiluokittain mitkä ovat kunkin valinnaisen aineen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain sekä oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät mahdolliset erityispiirteet. Vänni 2016

Valinnaiset aineet valinnaisena aineena voidaan tarjota perusopetuksen yhteisten aineiden syventäviä tai soveltavia opintoja Syventävä = syventää ja/tai laajentaa yhteisten oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä Soveltava = voi sisältää aineksia useasta eri oppiaineesta tai laaja- alaisesta osaamisesta ja se voidaan rakentaa monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi  valinnaisiin aineisiin osoitettuja vuosiviikkotunteja voidaan käyttää myös painotetun opetuksen järjestämiseen Vänni 2016

Valinnaiset aineet koulun tulee tarjota vähintään kahta valinnaista ainetta tai aihekokonaisuutta, joista oppilas valitsee taulukkoon kuvataan tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät mahdolliset erityispiirteet Vänni 2016

Valinnaiset aineet jos/kun valinnaisten aineiden kuvaukset sisällytetään koulun lukuvuosisuunnitelmaan, on laadittava oppilaiden valinta- prosessia varten koulun opetussuunnitelman tukimateriaali tarjottavista valinnaisista aineista (valinnaisainetarjotin), jossa kuvataan kaikki tarjottavat valinnaiset aineet lukuvuosittain poimitaan tukimateriaalista toteutuneiden valinnaisten aineiden kuvaukset ja ne liitetään kyseisen vuoden lukuvuosisuunnitelmaan Vänni 2016

Valinnaiset aineet Valinnaisen aineen nimi: Vuosiviikkotuntimäärä: taulukkoon lisätään tarvittava määrä rivejä X. luokka Tavoitteet Sisällöt L SY/SO   Vänni 2016

Valinnaisten aineiden arviointi jokainen valinnainen aine muodostaa oppimäärän, joka siten myös arvioidaan omana oppiaineenaan alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti ”hyväksytty” ”hylätty”. mikäli sanallisesti arvioitu yhden tunnin valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärä arvioidaan numeerisesti Vänni 2016

Valinnaisten aineiden arviointi esimerkki taulukon alapuolelle kirjattavasta arvioinnin kuvauksesta: ”Tämä valinnainen yhden vuosiviikkotunnin matematiikka katsotaan matematiikan syventäviksi opinnoiksi ja se arvioidaan merkinnällä hyväksytty tai hylätty. Todistuksessa arvio merkitään matematiikan alapuolelle. Todistukseen merkitään myös vuosiviikkotuntimäärä. Tämän valinnaisen matematiikan suoritus voi korottaa kaikille yhteisen matematiikan arvosanaa.” Vänni 2016

Esimerkki tavoitteiden ja sisältöjen kuvaustavasta opettajan tehtävä oppilaan toiminta passiivimuoto T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana S3 Harjoitellaan erilaisten tekstilajien tuottamisen vaiheita (esim. käsitekartan laatiminen, suunnittelu, otsikointi, jaksotus ja kappalejako).   Totutellaan arvioimaan omaa työskentelyä ja antamaan ja saamaan vertaispalautetta (esim. pari- ja prosessikirjoittaminen). L2 L4 L5 L6 keinot eli miten? Vänni 2016