1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PS Kemi Kings – Ykkönen. Lapin ainoa Ykkösessä •PS Kemi Kings on Kemin ja koko Meri-Lapin ykkösjoukkue ja alueen junioripelaajien tähtäimenä on päästä.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Vihdin seurakunnan ilta
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Jyrki Kalliolahti TIES
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
- Sanna, Sini ja Liisamaija.  Dysleksia ( 10 %, 2%)  Neurologinen  Vaikeudet tarkassa ja/tai sujuvassa sanantunnistuksessa  Heikko oikeinkirjoitus-
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Kouluinfo Renkomäen koulu
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1.Keskusta haluaa turvata kuntalaisille lähipalvelut kaikkialla Suomessa, niin että ne ovat saavutettavissa kohtuullisen matkan päässä ja kohtuullisessa.
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Seurakuntavaalit 2010: miten äänestettiin ja miksi Onnistuiko ensimmäinen kerta? Cafe Agricola 13/ Helsinki Harri Palmu, Kirkon tutkimuskeskus.
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
LUKEMISTA S2-KIELEN OPPIJOILLE Juli-Anna Aerila KT, FM Äidinkielen ja kirjallisuuden yliopistonlehtori Turun opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö Turun.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Sivistystoimialan ajankohtaiset
PERUSKOULUN TASO JA TASA-ARVO PISA-TULOSTEN VALOSSA
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kanuunan teemaseminaari SALO
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
TET =Työelämään tutustuminen
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Motorinen kehittyminen
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Kielen kehityksen avainkohdat
Lukiossa on tärkeää saada hyviä arvosanoja.
Marja-Kristiina Lerkkanen
TET =Työelämään tutustuminen
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Lukutaito ja syrjäytyminen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tampereen seudun S2-opettajat ry
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Kouvolan Yhteislyseon
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia Kodin rooli lasten lukutaidon kehityksessä on yhä merkittävämpi. Entistä useampi suomalaisvanhempi ei itse pidä lukemisesta. Tuoreessa päiväkotilapsiin kohdistuvassa suomalaistutkimuksessa 2–3-vuotiaille lapsille luki reilu 30 % äideistä ja alle 25 % isistä. Etenkin poikien lukutottumusten muodostumisessa esikuvat ovat tärkeitä. Isän lukeminen vahvistaa poikien omaa lukuintoa.  Saksalaistutkimuksen mukaan pojista, joille oli luettu ääneen, lukemisesta piti 44 %. Niistä pojista, joille ei ollut luettu, lukemisesta piti vain 24 %. 27% vanhemmista Lähde: 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus

2. Jo vauvalle kannattaa lukea. Jo vauvaiässä aloitetulla ääneen lukemisella näyttää olevan erityisen suuria hyötyjä kielen ja lukutaidon kehitykselle. Vauvoilla on luultua laajempi sanavarasto. Jo vastasyntynyt tunnistaa oman äidinkielensä ja pyrkii ääntelemään ja itkemään äidinkielellään. Ensimmäisen vuoden aikana vauva alkaa erikoistua oman äidinkielensä osaajaksi. Mitä paremmin erikoistuminen onnistuu, sitä parempaa on kehitys myös jatkossa. Vauva tarvitsee kielen oppimiseen aidon vastavuoroisen vuorovaikutustilanteen. Lukeminen on hyvä tapa synnyttää positiivisia vuorovaikutustilanteita, jotka kehittävät kielen oppimista. Lähde: 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus

3. Esikuvat ja sopivat kirjat motivoivat Lukutaitoa tukee se, että lapsi pitää lukemisesta. Vaikka lukutaito on Suomessa maailman kärkeä, on lasten kiinnostus ja into lukemiseen erittäin matala. Monipuolisten kirjojen saatavuus on tärkeä tekijä lapsen ja nuoren lukuinnon herättämisessä ja lukuharrastukseen kannustamisessa. Lapsilla ja nuorilla täytyy olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisia kirjoja he saavat vaikkapa koulussa luettavakseen. Tärkeää olisi, että julkisuudessa ja mediassa näkyisi lukevia esikuvia ja lasten ja nuorten kirjat saisivat laajempaa näkyvyyttä. Se, miten yhteiskunnassa suhtaudutaan lukemiseen ja kirjallisuuteen vaikuttaa suoraan lasten ja nuorten lukuintoon ja sitä kautta osaamiseen. Lähde: 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus

4. Tunnistavatko nuoret hyvän lukutaidon merkityksen? Nuorten kiinnostus etenkin pitkien tekstien lukemiseen on laskenut. Suomalaisnuorista 10% on heikko lukutaito, pojista jopa 16% – tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaidossa on suurempi kuin missään muussa OECD-maassa. Heikko lukutaito rajoittaa nuorten elämää ja vaikeuttaa menestymistä jatko-opinnoissa ja työelämässä. Lukukeskuksen Sanat haltuun -hankkeen kyselyssä huomattava osa opiskelijoista ei kokenut lukemista itselleen tärkeäksi eikä nähnyt lukutaidon vaikuttavan mahdollisuuksiin tulevassa työelämässä. joka kuudes poika Lähde: 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus

5. Formaattia tärkeämpää kiinnostavat tekstit Digitaalisen ja paperisen kirjan lukemista ei kannata asettaa vastakkain. Eri formaatit eivät niinkään korvaa, vaan pikemminkin ruokkivat toisiaan. Lukutaidon kehittämiseksi olennaista on pitkäjänteinen, syventävä lukeminen. Kriittisen lukutaidon merkitys korostuu nykyisessä verkkoympäristössä; informaation luotettavuuden arviointi ja esimerkiksi trollauksen tunnistaminen vaatii lukutaitoa. Tutkimukset osoittavat, että vapaa-ajallaan vähemmän lukevat, erityisesti pojat, kokevat erilaiset teknologiavälitteiset tekstit paperiversioita innostavammiksi. Pitäisikin miettiä, miten pitkäjänteistä lukemista voisi tuoda sinne missä nuoret jo ovat, eli sosiaaliseen mediaan ja älypuhelimeen. Lähde: 5 faktaa lasten ja nuorten lukemisesta 2018, Lukukeskus