TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Uusiutuvaa energiaa käyttävät lämmitysjärjestelmät pientaloissa , Helsingin Messukeskus • Seminaarin järjestelyt: • Motiva • Työtehoseura • Kiitokset;
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Kokkolan ammattiopisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
-hanke Työsokka. TYÖSOKKA HANKKEEN TAUSTA Sokka ja Pilottisokka-hankkeissa vuosina kehitettiin: a) Näyttötutkintoperusteisen kuljettajakoulutuksen.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
NISU Nivelvaiheiden sujuvoittaminen
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Nuorten oppisopimuskoulutus
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
Ammatillisen koulutuksen reformi
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Kokemuksia ammatillisen koulutuksen koulutusreformista
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
YHTEISHAKU 2019.
Saimaan ammattiopisto Sampo
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää

TTS Missio TTS kouluttaa, tutkii ja kehittää parantaakseen asiakkaidensa tuottavuutta ja kilpailukykyä TTS Visio TTS on johtava suomalaisen työn kehittäjä

Parannamme asiakkaidemme osaamista, tuottavuutta ja hyvinvointia tarjoamalla Ammatillista koulutusta erityisesti aikuisille, mutta myös nuorille Yritysten henkilöstökoulutusta eri muodoissaan Tutkimusta ja kehittämistä yrittäjille, yrityksille, elinkeinoelämälle ja kuluttajille

Koulutamme ja tutkimme Koulutamme vuosittain noin 7 000 opiskelijaa Koordinoimme ja osallistumme vuosittain noin 80 tutkimus- ja kehittämishankkeeseen TTS konsernin liikevaihto on noin 24,7 milj.€ ja henkilöstömäärämme on noin 175

Osaamisalamme Biotalous/Luonnonvaratalous Asuminen Viherrakentaminen Autoala Logistiikka Rakentaminen Maarakentaminen Kiertotalous ja ympäristöteknologia (Sykli)

Koulutusreformi yhdistää näyttötutkinnot ja ammatillisen peruskoulutuksen Tutkintotoimikunnat poistuneet Oppilaitokset kirjoittavat itse tutkintotodistukset Näytön arviointipäätöksen tekevät työelämän ja oppilaitoksen edustaja Oppimista siirretään entistä enemmän työpaikoille YTOt myös aikuisille Henkilökohtaistaminen on entistä tärkeämpää Osaamisperusteisuus vahvemmin esillä

Koulutusreformin myötä myös rahoitusperusteet ovat muuttuneet Kokonaisrahoitus pienentynyt Myös oppisopimuksella suoritettavat perustutkinnot sisältyvät kokonaisrahoitukseen Vastuuta rahoituksen kohdentamisesta lisätty oppilaitoksille Ohjaa lyhempiin koulutusaikoihin Vaikuttavuus merkittävä osa rahoitusta Perustutkinnoissa laskentapäivät poistuneet Ohjaa koko tutkinnon suorittamiseen

Koulutusreformin mukanaan tuomat riskit Kouluttautumismahdollisuudet tietyillä aloilla vähenevät Tutkintojen laatutaso vaihtelee oppilaitos- tai jopa arvioijakohtaisesti Ammatillisen koulutuksen vetovoima vähenee Työnantajat eivät ole valmiita työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen Rahoitusmalli alkaa ohjata liikaa oppilasvalintoja Lähiopetuksen määrää vähennetään oppimisen kustannuksella

Koulutusreformin mukanaan tuomat mahdollisuudet Opintopolkujen räätälöitävyys paranee Monialaiset tutkinnot, aiemman osaamisen tunnustaminen, työnantajien tarpeiden huomioiminen Opintojen joustavuus lisääntyy Oppisopimus, koulutussopimus, lähiopinnot, verkko-opinnot, jne. Oppisopimusten solmiminen helpottuu Tutkintojen suorittamisaika lyhenee Massoja ei kouluteta suoraan kortistoon

Koulutusreformin nykytilanne ja tulevaisuus Kokonaisuutena tervetullut uudistus, joka on lähtenyt hyvin käyntiin Sopeutuminen uusiin käytäntöihin on vasta alussa Epätietoisuutta on vielä kaikilla osapuolilla Aika näyttää toteutuvatko reformin riskit jossain määrin, ja miten pahimmat sudenkuopat vältetään kuinka tehokkaasti kyetään hyödyntämään reformin tuomat mahdollisuudet

KIITOS!