Asiantuntijuus ajassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Advertisements

Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Tervetuloa Humanistiseen ammattikorkeakouluun! Katariina Soanjärvi.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Kulttuuri osana hyvinvointitoimintaa kunnassa Ditte Winqvist Erityisasiantuntija, kulttuuri Opetus- ja kulttuuriyksikkö
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Mitä ovat hyvinvointi ja kokemustieto ja miksi kokemustietoa pitää kerätä? Sakari Kainulainen, Ari Nieminen, Ari Tarkiainen Puheenvuoro SOHVI-hankkeen.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Biotalousoikeus – oikeudellisen sääntelyn rooli biotalouden edistämisessä ja sen rajoitteena Prof. Tapio Määttä, Itä-Suomen yliopisto , Helsink.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
Vaikuttavuuden arviointi
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Laaja-alainen osaaminen
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Digitalisaation vaatima osaaminen
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Pedagoginen kehittäminen
Nopolan koulu Opettajien veso
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Osana sivistysteknologiaa
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Ikäihmisten palvelut, toimijuus ja osallisuus pähkinänkuoressa
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
Suomi pärjää vain osaamisella
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Ryhmän 1 puolesta Tarja Jokinen
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
shine Strong human increases new energy
THL:n tuki kehittämishankkeille
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ohjaamot.
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Finanssialan henkilöstö ja osaaminen
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Esityksen transkriptio:

Asiantuntijuus ajassa YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi –seminaari Hämeenlinna 2.12.2015 Rehtori Tapio Huttula HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU

näkökulmia Asiantuntijuudesta ja ajasta Osaamisesta Uuden tiedon synnystä Osaamisen kestävyydestä – muutoksen vastaanotto Millaisia tutkintoja? … ja miten niitä tuotetaan? HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU LUOTTAMUKSELLINEN

Asiantuntijuus ja tieto Näkemyksellistä ja merkityksellistä, käsitys tiedon hankintatavoista, hiljainen tieto, kokemus Viisaus Analysoitua, suhteutettu ja ymmärrettyä tietoa. Informaation tulkintaa. Tietojärjestelmillä hallinnoidaan tietämystä. Tietämys Osaamista syntyy, kun tietoa sovelletaan tekemiseen ja toimintaan. Osaaminen Data liitetään asiayhteyteen. Tieto on järjestettyä informaatiota. Informaatio, tieto Tietoa ilman asiayhteyttä Data Lähde: Otala 2008 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU

Osaamisen kehittämisestä 15.3.2004 Osaamisen kehittämisestä OSAAMISPÄÄOMA RAKENTEELLINEN PÄÄOMA LUOTTAMUS- PÄÄOMA INHIMILLINEN PÄÄOMA Tiedot Taidot Kokemus Arvonmuodostuksen lähde. Osaamisen jakaminen. Tietotekniset järjestelmät Tietämyshallinta Sosiaalinen pääoma Inhimillisen pääoman tukiverkko ja paremman käytön mahdollistaja. Verkostot. Kulttuuri. Luottamus. Tyytyväisyys Lojaliteetti Kuulumisen ymmärtäminen ja kehittäminen. => ”Osallisuuden katkeamaton ketju” Lähde: Aaltonen – Wilenius 2002, Huttula 2015. Kehittämispäällikkö Tapio Huttula

Aika ei ole yksisuuntainen jatkumo 753 1632 2050 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU LUOTTAMUKSELLINEN

Missä uusi tieto syntyy? Verkostoissa, rajapinnoilla, yhteisissä prosesseissa, vuorovaikutuksessa Uusi tiedon tuottamistapa – suorempi hyöty Tiedon ja osaamisen jakaminen, avoimuus Moodi 2 on myös keino hallita ja arvottaa tietoa HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU

Suomen paikka tuotantoketjussa? Osaaminen / jalostusarvo Kannattavuusraja ? Tuotantoketju 22.9.2018

Palvelujärjestelmän rajapinnat Normatiivisuus Julkinen Ideologia Yleishyödyllisyys Yhteiskunnallisuus Yhteisöllisyys Liiketoiminta Kolmas sektori Yksityinen Kilpailu Moniäänisyys Yrityksen etu Huttula 2015

tiedon ja osaamisen jako olennaista kehittämisessä Taistelevat pikkuruhtinaat Toimistohotelli Mestari ja kisällit Supertuottavuus Halava 2012, Huttula, 2014

Osaamisen arviointi Perinteinen Uusi työjärjestys hyödyttää muita ja rikastuttaa yhteisöä kykenee itsenäiseen työhön ei kykene itsenäiseen työhön ei kykene itsenäiseen työhön LUOTTAMUKSELLINEN

Millainen tutkinto? SIVISTYKSELLISET TAIDOT (mm.) Työn ja ajanhallintataidot Itsensä ymmärtäminen Elämänhallinta Analysointitaidot Medialukutaito Vuorovaikutus-taidot Sosiaalinen älykkyys Ammatillinen ydinosaaminen (tiedot, taidot, ammatillisuus) Oppimaan oppimisen taidot Keskittymiskyky Reflektiokyky Itsensä ilmaisutaidot ICT -taidot Avoimuus Taidonhankinta taidot Kulttuuriset taidot Tiedonhankinta ja soveltaminen Tapio Huttula, 2014

Menestyminen ihmisenä? INHIMILLI- NEN KASVU SIVISTYKSELLISET TAIDOT TOINEN ASIAN-TUNTIJA AMMATILLISET TAIDOT MUUTOS TOIMINTA-YMPÄRISTÖ Tapio Huttula, 2014 Tapio Huttula, 2014 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU

tavoitteena avoin toimintakulttuuri HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU

Viserrä meistä kavereillesi Ole ylpeästi #humak*ki Viserrä meistä kavereillesi Seuraa Tykkää Verkotu

Tapio Huttula Kiitos Rehtori / Toimitusjohtaja, FT Humanistinen ammattikorkeakoulu Gms 040 5637944 tapio.huttula@humak.fi

KIITOKSIA! Ilkantie 4 00400 Helsinki Puh. 020 7621 300 www.humak.fi HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU