Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto 25.4.2019 Pori,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto 25.4.2019 Pori,"— Esityksen transkriptio:

1 Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori, Satakunnan nuorisotoimien vastaavien ja nuoriso-ohjaajien yhteinen verkostokokous

2 2. Palvelujen tarpeisiin vastaavuus:
vuorovaikutteinen arviointi nuoret, nuorisotyön toimijat ja päättäjät (20%) 1. Palvelun käyttöaste: kävijämäärät suhteutettuna palvelun luonteeseen (20%) 3. Kysely: nuorten tyytyväisyys palveluun (20 %) ja heidän arvio vaikutuksista (20%) 4. Yhdenvertaisuus- kartoitusten tulokset ja huomiointi suunnitelmissa (20%) 5. Palvelu täyttää sille asetetut tavoitteet (toiminnallinen tehokkuus) max 100% (sisältäen kaikki edelliset osa-alueet) Avoimen nuorisotyön arviointivälineen osa-alueet

3 Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti
1. Palvelun käyttöaste: kävijämäärät suhteutettuna palvelun luonteeseen Palvelun käyttöastetta kuvataan selosteessa, joka on muutaman sivun sanallinen kuvaus: Kävijämääräluvut (pohjana esim. Logbook-tilastointi) Aukiolon määrä ja siihen vaikuttavat tekijät, Toiminta: paikka, olemisen ja tekemisen mahdollisuudet, toiminnot yms. Nuorisotyön (prosessi) tavoitteet ja arvioidun palvelun erityisluonne (yksilö, ryhmä, yhteisö, yhteiskuntatasot), Nuorten huomiointi toimijoina ja vaikuttajina, voimuuden, saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Työntekijöiden osaaminen, hyvinvointi ja jaksaminen Miten vaihe etenee: Selosteen kirjoitus, tutkijan kommentointi, petraus, itsearviointi, vertaisarviointi, petraus, lopullinen arvio + saadut toiminnan kehittämisvinkit kirjataan ja viedään harkitussa määrin eteenpäin (huhtikuu 2019: pilotoijat ovat alleviivatussa kohdassa menossa)

4 Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti
Palvelujen tarpeisiin vastaavuutta arvioidaan järjestämällä keskustelupäivä, jonka erityispiirteitä on: Moniäänisen tietopohjan luominen: (nuoret, nuorisotyötä tekevät & hallinnoivat ja päättäjät) Keskusteltujen asioiden muuttuminen puheesta teoiksi: (etenemissuunnitelma, toimeenpanon seuranta, tilaisuuden toistaminen kerran kahdessa vuodessa) Arvioidaan tehdäänkö oikeita asioita (ei vain tehdäänkö oikein): arvioinnin avoimuus (ei turhaan rajata arviointia tiettyihin yksityiskohtiin) Miten vaihe etenee: Keskustelupäivämenetelmän koulutus, keskustelupäivän järjestämisen suunnitelma, keskustelupäivän järjestäminen, itsearviointi ja saatujen kehittämisideoiden eteenpäinvienti. (huhtikuu 2019: pilotoijat ovat alleviivatussa kohdassa menossa) (Uusikaupunki toteutti 2. Palvelujen tarpeisiin vastaavuus: vuorovaikutteinen arviointi nuoret, nuorisotyön toimijat ja päättäjät

5 Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti
Kyselyn näkökulmia: Tyytyväisyys Tila, paikka, aika (aukioloajat), varustus, välineet (infrastruktuuri) Ilmapiiri, hyväksyntä, arvostus, vaikutusmahdollisuudet, yhdenvertaisuus, ulkopuolisuus Toiminta, aktiviteetit, tapahtumat Miten tärkeänä pidetään Vaikutukset Huomiointi, hyväksyntä, arvostus Yksinäisyys, kaverit, ystävät Oma kokemus oppimisesta ja vaikuttamisesta Tieto ja neuvonta Merkitys itsenäistymiselle Miten vaihe etenee: Lomakkeen suunnittelu, testikäyttö, kyselyn toteutus, tulosten koonti, raportointi paikallisesti, tulosten huomiointi kehittämisessä, tulosten huomiointi arvioinnin osa-alueena. (huhtikuu 2019: pilotoijat ovat alleviivatussa kohdassa menossa) 3. Kysely: nuorten tyytyväisyys palveluun ja heidän arvio vaikutuksista

6 Avoimen nuorisotyön arviointivälineen käyttöönottopilotti
4. Yhdenvertaisuus- kartoitusten suunnittelu, toteutus ja tulosten huomiointi toimintasuunnitelmissa Marraskuu tammikuu 2020 5. Yhteistuloksen määrittäminen: ”toiminnallinen tehokkuus.” Reflektointi, tulosten esittely pilottiorganisaatioissa ja johdolle, arviointimenetelmän kehittäminen pilotin kokemusten perusteella. Kevät 2020 Uusi kaksivuotinen arviointikierros alkaa syksyllä 2020. Uusia organisaatioita otetaan mukaan. (Yhteydenotot: tai Pilotin seuranta:


Lataa ppt "Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto 25.4.2019 Pori,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google