Esitetty 8.3.2016 Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori Kemian työtavat Esitetty 8.3.2016 Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018
Kemian työtapoja Mieti 3-4 erilaista työtapaa? Kootkaa ryhmässä työtavat ja ryhmitelkää niitä yhdessä sovitulla tavalla Millaisia ryhmittelyn perusteita löysitte? Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018
Työtapoja Keskustelussa: Pekka Peuran –malli Flipped Classroom -malli Opettajajohtoinen / opettajakeskeinen Demonstraatio Ppt-diaesitys Laskujen esimerkkien esittely Oppilaskeskeinen Kokeellinen, yhteistoiminnallinen, laskuharjoitukset, tutkimuksellisuus Mallintaminen (tietokone, pallotikkumallit) Portfolio, projekti Opetuskeskustelu Kokeellinen / tutkimuksellinen Yksilöllinen, parityö, ryhmätyö, yhteisöllinen Itseopiskelu (yks.) Toiminnallinen Pelit ja leikit Ei-toiminnallinen Luennointi Keskustelussa: Pekka Peuran –malli Flipped Classroom -malli Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018
Työtavat ja luonnontieteiden opetus Oppilaille pyritään antamaan valmiudet sopeutua ja selvitä nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa Oppilaiden on pystyttävä arvioimaan tietoa kriittisesti ja luomaan uutta tietoa. OPS2015 ja LOPS2015!!
Luonnontieteiden opetuksessa huomioitavaa Tieto ja sen ymmärtäminen Miten tietoa hankitaan ja miten sitä voidaan käyttää. Luonnontieteelliselle tiedolle on tyypillistä monitasoisuus.
Tunnin lähestymistapa Opettajakeskeinen Oppilaskeskeinen Opettaja- johtoinen Opettaja esittää, analysoi, tekee johtopäätökset Oppilaat kopioivat Oppilaat suunnittelevat ja esittävät tai opettaja esittää Opettaja ohjaa Oppilas- Opettaja esittää, oppilaat antavat ohjeita Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat Oppilaat keksivät itse, mitä ja miten tutkivat ja mitä siitä opitaan.
Ryhmiin jakaminen Värikortit- väri ja numero Muokatut pelikortit ”jaksollinen järjestelmä” Alkuaine – kemiallinen merkki Kemian välineet Kysymys - vastaus
TEESI: Kokeellisuus on aivan liian yliarvostettu oppimisen näkökulmasta Mitä kokeellisuudella halutaan saada aikaiseksi? Mitä eroja tai sisältöjä on seuraavilla lähestymistavoilla: Inquiry based chemistry education Science Practisies Demonstraatiot Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018
Kokeellisuus Luonnontieteen käsitteiden ja periaatteiden omaksuminen Oppimaan oppiminen Taitojen harjaantuminen Asenteiden kehittäminen Oppilaan persoonallisuuden kehittyminen Havaintojen teon oppiminen (ja opettaminen) Lähde: Kemisti 1 opettajaopas
Yhteistoiminnallinen oppiminen Yhteistoiminnallinen keskustelu Yhteistoiminnallinen ryhmätyö Roolitus esim: lukija, rohkaisija, johtaja, työskentelyn tarkkailija ja yhteenvedon tekijä Lopuksi ryhmä arvioi toiminnan ja tuotoksen.
2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 Kotiryhmät kotiryhmä kotiryhmä
Opiskeluryhmät/ asiantuntijaryhmät 1 2 3 4
Roolileikki, draamapedagogiikka/näytelmä Ongelman hahmotus Näytteleminen Keskustelu Arviointi
Uusia kokeiluja Minuuttikierros Pecha kucha, salama-alustus, mikroluento Powerpoint-karaoke Prosessikävely / näyttelykävely Ketjukirjoitus Oppimiskahvila Aktivoiva luento
SecondLife Viikki Biologian ja kemian opetuksen kehittäminen Biologiassa Second Life –virtuaalimaailmaan oppimispolkuja Kemian molekyylimallinnuksen ja hypermedian käyttö oppimateriaaleissa Sotungin lukion opetusta laajasti SL:ssä Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018
Historian laitehankinnat tehty MYA Konneveden Lukion Second Life -saarella TILANNE: Biologian SL-aineisto kartoitettu, käsikirjoitus biologian oppimispolusta on laadittu SL-ympäristön luominen Kemian mallinnusohjelmat eKe2 – Orbitaali 2 –kirja, kokeilut Viikissä Historian laitehankinnat tehty
Kemian opetus ja mallintaminen ”Kemian lukion kurssi eKirjana” Mallintamisohjelmat Videot (vrt. Khan) 3D-maailmat