Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Advertisements

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Toimivat luokkatilat Ressuun Helsingin Eteläisen piirin OSUKE -hanke.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
9.Lk Biologian laborointikurssi
Kemian tentit ja yo-kirjoitukset 2014
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
OPPIMINEN LAAJENEVISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ KEOS JYVÄSKYLÄ Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2013 aikana -Raahe, Akaa/Valkeakoski, Proficom -”Vanhojen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
Perustettu
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Esittelyssä Karhulan lukion matemaattis-teollisen linjan opinnot
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Yritysvierailumalli Versowood
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Esitetty 8.3.2016 Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori Kemian työtavat Esitetty 8.3.2016 Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018

Kemian työtapoja Mieti 3-4 erilaista työtapaa? Kootkaa ryhmässä työtavat ja ryhmitelkää niitä yhdessä sovitulla tavalla Millaisia ryhmittelyn perusteita löysitte? Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018

Työtapoja Keskustelussa: Pekka Peuran –malli Flipped Classroom -malli Opettajajohtoinen / opettajakeskeinen Demonstraatio Ppt-diaesitys Laskujen esimerkkien esittely Oppilaskeskeinen Kokeellinen, yhteistoiminnallinen, laskuharjoitukset, tutkimuksellisuus Mallintaminen (tietokone, pallotikkumallit) Portfolio, projekti Opetuskeskustelu Kokeellinen / tutkimuksellinen Yksilöllinen, parityö, ryhmätyö, yhteisöllinen Itseopiskelu (yks.) Toiminnallinen Pelit ja leikit Ei-toiminnallinen Luennointi Keskustelussa: Pekka Peuran –malli Flipped Classroom -malli Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018

Työtavat ja luonnontieteiden opetus Oppilaille pyritään antamaan valmiudet sopeutua ja selvitä nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa Oppilaiden on pystyttävä arvioimaan tietoa kriittisesti ja luomaan uutta tietoa. OPS2015 ja LOPS2015!!

Luonnontieteiden opetuksessa huomioitavaa Tieto ja sen ymmärtäminen Miten tietoa hankitaan ja miten sitä voidaan käyttää. Luonnontieteelliselle tiedolle on tyypillistä monitasoisuus.

Tunnin lähestymistapa Opettajakeskeinen Oppilaskeskeinen Opettaja- johtoinen Opettaja esittää, analysoi, tekee johtopäätökset Oppilaat kopioivat Oppilaat suunnittelevat ja esittävät tai opettaja esittää Opettaja ohjaa Oppilas- Opettaja esittää, oppilaat antavat ohjeita Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat Oppilaat keksivät itse, mitä ja miten tutkivat ja mitä siitä opitaan.

Ryhmiin jakaminen Värikortit- väri ja numero Muokatut pelikortit ”jaksollinen järjestelmä” Alkuaine – kemiallinen merkki Kemian välineet Kysymys - vastaus

TEESI: Kokeellisuus on aivan liian yliarvostettu oppimisen näkökulmasta Mitä kokeellisuudella halutaan saada aikaiseksi? Mitä eroja tai sisältöjä on seuraavilla lähestymistavoilla: Inquiry based chemistry education Science Practisies Demonstraatiot Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018

Kokeellisuus Luonnontieteen käsitteiden ja periaatteiden omaksuminen Oppimaan oppiminen Taitojen harjaantuminen Asenteiden kehittäminen Oppilaan persoonallisuuden kehittyminen Havaintojen teon oppiminen (ja opettaminen) Lähde: Kemisti 1 opettajaopas

Yhteistoiminnallinen oppiminen Yhteistoiminnallinen keskustelu Yhteistoiminnallinen ryhmätyö Roolitus esim: lukija, rohkaisija, johtaja, työskentelyn tarkkailija ja yhteenvedon tekijä Lopuksi ryhmä arvioi toiminnan ja tuotoksen.

2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 Kotiryhmät kotiryhmä kotiryhmä

Opiskeluryhmät/ asiantuntijaryhmät 1 2 3 4

Roolileikki, draamapedagogiikka/näytelmä Ongelman hahmotus Näytteleminen Keskustelu Arviointi

Uusia kokeiluja Minuuttikierros Pecha kucha, salama-alustus, mikroluento Powerpoint-karaoke Prosessikävely / näyttelykävely Ketjukirjoitus Oppimiskahvila Aktivoiva luento

SecondLife Viikki Biologian ja kemian opetuksen kehittäminen Biologiassa Second Life –virtuaalimaailmaan oppimispolkuja Kemian molekyylimallinnuksen ja hypermedian käyttö oppimateriaaleissa Sotungin lukion opetusta laajasti SL:ssä Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Ari Myllyviita / Tieto- ja viestintätekniikan hankemaailma Viikin normaalikoulussa 18.9.2018

Historian laitehankinnat tehty MYA Konneveden Lukion Second Life -saarella TILANNE: Biologian SL-aineisto kartoitettu, käsikirjoitus biologian oppimispolusta on laadittu  SL-ympäristön luominen Kemian mallinnusohjelmat  eKe2 – Orbitaali 2 –kirja, kokeilut Viikissä Historian laitehankinnat tehty

Kemian opetus ja mallintaminen ”Kemian lukion kurssi eKirjana” Mallintamisohjelmat Videot (vrt. Khan) 3D-maailmat