Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Oppilashuollon opetussuunnitelmauudistus Turun perusopetuksessa
Uusi oppilashuoltolaki
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Opiskeluasiaa, psyykkari Taina Härmä * Ajankohtaista, rehtori * Sähköinen opiskelu ja.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto
Ops-iltapäivä
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Ajankohtaista opetustoimen lainsäädännön muutoksista
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
Tervetuloa 7. lk:n vanhempainiltaAN
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Lukion opiskeluhuolto
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
Esityksen transkriptio:

Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria 18.9.2018 Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria Vänni 2014 Tuija vänni Ops 2016- koordinaattori

Oppilashuoltolain (1.1.2014) tavoitteet Edistää oppilaiden hyvinvointia, terveyttä ja oppimista Ehkäistä ongelmien syntymistä Siirtää painopistettä yksilökeskeisestä työstä yhteisölliseen työhön korjaavasta työstä ennaltaehkäisevään työhön Vahvistaa suunnitelmallisuutta Vahvistaa oppilaiden ja huoltajien osallisuutta Tarjota matalan kynnyksen tukea hyvinvointiin Tukea opettajan työtä Vänni 2014 18.9.2018

Toimintakulttuuri perusopetuksessa muuttuu Oppilashuollon palvelut: kuraattori- , psykologi ja kouluterveydenhuollon palvelut > oppilashuoltolaki Opetukseen liittyvä toiminta > koululait termien merkitys ja toimintakulttuuri muuttuvat oppilashuolto on terminä pidettävä erillään koulun opetukseen liittyvästä toiminnasta Vänni 2014 18.9.2018

Toimintakulttuuri perusopetuksessa muuttuu Esim. erityisopetus, ojentaminen ja kurinpito yms. asiat EIVÄT ole oppilashuoltoa > näihin ei sovelleta oppilashuoltolakia Tehostettu- ja erityinen tuki käsitellään pedagogisessa tiimissä monialaisesti yhteistyössä oppilashuollon henkilöstön kanssa Pedagogisten asiakirjojen käsittely monialaisesti kirjataan pedagogisiin asiakirjoihin, ei erillistä muistiota Eri ammattiryhmiin kuuluvien työntekijöiden keskinäinen konsultaatio on tärkeä työmenetelmä oppilashuollossa (OPS) Vänni 2014 18.9.2018

Monialainen oppilashuolto Turun opiskeluhuollon ohjausryhmä Oppilas/opiskeluhuoltopalveluiden strateginen suunnittelu, kehittäminen, arviointi Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jossa oppilashuolto-osuus Koulukohtainen (yhteisöllinen) oppilashuoltoryhmä (KOR) Kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistäminen, ehkäisevä toiminta Koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma Yksittäisen oppilaan asioiden käsittely Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR) (kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja, ym.) oppilaan /huoltajan suostumus ja osallisuus kirjataan oppilashuoltokertomukseen ja asiakasrekisteriin Konsultaatio yksittäisten toimijoiden kanssa (kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja) Opetusjärjestelyihin (ped. asiakirjat) liittyvä käsittely oppilaan ja huoltajan osallisuus ei ole oppilashuoltoryhmä, ei tarvita oppilaan/huoltajan lupaa, kirjataan ko. asiakirjaan POL 16 a § 2 mom, POL 17 § 3 mom

Yhteisöllisen oppilashuollon toteuttaminen Ydinryhmässä rehtori, opettajakunnan edustaja, oppilashuoltohenkilöstöä, erityisopetuksen edustaja ja oppilaanohjauksen edustaja Yhdessä koulun muun henkilöstön, oppilaiden, huoltajien ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa Toimintaa koordinoi koulukohtainen oppilashuoltoryhmä (KOR), jota rehtori johtaa Painopiste suunnattava tämän toiminnan kehittämiseen Vänni 2014 18.9.2018

Yhteisöllisen oppilashuollon teemoja Toimet, jotka edistävät hyvinvointia ja oppimista ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta oppilaiden ja huoltajien osallisuutta kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemistä ja vähentämistä tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä mielen hyvinvointia terveellisiä elintapoja siirtymävaiheiden toimintatapojen sujuvuutta yhteistoimintaa koulun ulkopuolisten tahojen kanssa Vänni 2014 18.9.2018

Yksittäisen oppilaan oppilashuolto Kouluterveydenhuollon palvelut Psykologi- ja kuraattoripalvelut ei tarvita lupaa Huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä oppilashuollon palveluja (Oppilashuoltolaki 18 § 3 mom.) Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR) Kokoonpano perustuu tapauskohtaiseen harkintaan ja käsiteltävään asiaan Ryhmään voi kuulua terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi, lääkäri, oppilaanohjaaja, luokanohjaaja/opettaja, erityisopettaja tai muu siinä tilanteessa keskeinen opettaja (HE) Vänni 2014 18.9.2018

Monialainen asiantuntijaryhmä (MAR) Ryhmän kokoaa se henkilökunnan edustaja, jolle asian selvittäminen työtehtävien perusteella kuuluu Useimmiten ryhmän kokoaa kuraattori, psykologi, terveydenhoitaja tai lääkäri. Myös oppilaanohjaaja, erityisopettaja tai muu oppilasta opettava opettaja voi koota ryhmän (HE) Edellyttää oppilaan ja/ tai huoltajan suostumusta/ kirjallista lupaa Kirjaamisvelvoite asiakasrekistereihin ja yksilölliseen oppilashuoltokertomukseen > rekisteri Vänni 2014 18.9.2018

Perusopetuksen opetussuunnitelmapäivitys Oppilashuoltoa koskeva opetussuunnitelman osuus otettava käyttöön 1.8.2014 Valtakunnalliset perusteet > kunnan ops > koulujen ops Kokonainen uusi luku 5.4 vanhan luvun tilalle Osa asioista pysyy kuitenkin ennallaan Kunnan opetussuunnitelman valmistelee monialainen tiimi > koulut kommentoivat > jaosto käsittelee ja hyväksyy Vänni 2014 18.9.2018

Perusopetuksen opetussuunnitelmapäivitys Koulukohtaiset täsmennykset tehdään kouluissa monialaisena yhteistyönä > veso-päivät ja muu yhteinen työskentely Oppilaiden ja huoltajien osallisuus tärkeää Rehtori johtaa koulukohtaista ops-työtä yhdessä kops-opettajan kanssa Jaosto käsittelee erikseen myös koulukohtaisten opetussuunnitelmien päivitykset > hyväksyminen > 1.8.14 käyttöön Vänni 2014 18.9.2018

Koulukohtaisen opsin oppilashuolto-osuuden sisältöä Koulukohtainen oppilashuoltosuunnitelma kuntakohtaisten linjausten pohjalta esim. järjestyssääntöjen valmistelu yhdessä oppilaiden ja huoltajien kanssa. Käytännön toimintatapojen suunnittelu. (Ks. Turun oh-ops; kohdat 2.7 – 2.13) Yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän toimintatavat käytännössä aika, paikka, puheenjohtaja , osallistujat, valmistelu, tiedottaminen, arviointi Oppilaiden ja huoltajien osallisuus oppilashuollon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa sekä oppilashuollollisten periaatteiden ja menettelytapojen tiedottaminen oppilaille huoltajille ja yhteistyötahoille Oppilashuollollisen asiantuntijaryhmän koulukohtaiset täsmennykset, esim. oppilashuollon varahenkilöt Vänni 2014 18.9.2018

Tulevia koulutuksia Ma 7.4. 2014; Lemminkäisenkatu 18, auditorio; Kaarina Helin klo 12 – 14 työrauhalaki klo 14.30 – 16.00 oppilas- ja opiskelijahuoltolaki Henkilöstökoulutussivu: http://netku.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=3984&culture=&contentlan=1 (Ohje NetKuun kirjautumiseen OPAS-verkosta löytyy osoitteesta: http://edu.turku.fi/tvt/netku.html ) Ke 16.4.  klo 13.15 -16.00, paikka ilmoitetaan myöhemmin Onerva Oy:n räätälöimä koulutus kops- opettajille sisältötoiveet Tuija Vännille sähköpostilla viim. ke 9.4. Vänni 2014 18.9.2018