Hankeviestintää - miksi ja miten?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Hyviä käytäntöjä ja sudenkuoppia Marjo Uotila, Järvenpään lukio
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Vinkkejä hankeviestintään
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
RESCA-verkosto RESCA-seminaari , Tampere.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Rakennerahastoviestintä - viestintäohjeet ja graafiset elementit ”EAKR –ohjelma Etelä-Pohjanmaan eresauttajana” - seminaari Tuija Nikkari, Länsi-Suomen.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Viestintäsuunnitelma
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Välitä nuoresta – älä välitä alkoholia alaikäiselle 17/4/2010 Ehkäisevän päihdetyön hanke.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Eväitä hankkeesta tiedottamiselle Kenelle, mitä, miksi ja miten? Aino Kivelä / CIMO 2015.
Nettikiusaaminen Pietiläinen, Korhonen, Saarimäki.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Toimiva yhdistys ja sen haasteet Eija Eloranta projektipäällikkö Turun yliopiston Brahea-keskus
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Jarkko Muhonen TeamProg
Inspiraatiota hankeviestintään!
Lämpimästi tervetuloa!
Rasisminvastainen kampanja
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Tervetuloa Innokylään
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Selkokieli.
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
Pirkanmaa viestintäryhmä
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Esityksen transkriptio:

Hankeviestintää - miksi ja miten? Aino Kivelä Viestinnän suunnittelija

Sopimukselliset velvoitteet tulosten levittäminen on yksi EU-rahoituksen saamisen edellytyksistä ja siten osa hanketta hankkeella on velvoite kertoa hankkeen tuloksista ja rahoituksesta tarkoituksenmukaisesti, avoimesti ja näkyvästi viestinnän avulla levitetään tietoa hankkeen toiminnasta ja tuloksista Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen on yksi tuen myöntämisperusteista, joiden mukaan hakemus arvioidaan. Sen paino hakemuksen arvioinnissa vaihtelee hanketyypin mukaan. 17/09/2018 Opetushallitus

Miksi viestintää? hankkeen tulokset saadaan nopeasti ja tasapuolisesti laajemman yleisön tietoisuuteen kokemusten jakaminen mukana olevien tahojen sitouttaminen organisaation intressit, yhteistyö muiden tahojen kanssa MIKSI VIESTINTÄ ON TÄRKEÄÄ? tiedon levittäminen hankkeen tuloksista laajemmalle yleisölle – tästä ohjelmaoppaan liitteessä Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen – Käytännön ohjeita edunsaajille kannattaa lukea! -siellä on perusteellisesti kerrottu ja perusteltu miksi ja mitä hyötyä hankkeen kokemusten jakaminen; kaikki ei millään voi osallistua hankkeisiin, joten on vain reilua, että jaetaan tietoja ja sillä tavalla otetaan lisää ihmisiä hankkeiden piiriin! Hankkeessa mukanaolevien tahojen sitouttaminen… viestinnän yksi tehtävä on sitouttaa mukanaolijat hankkeeseen – viestinnällä luodaan merkitys asioille joita tehdään Organisaation intressit ja yhteistyö muiden tahojen kanssa: oppilaitoksen maineen kannalta onnistunut hanke on erittäin positiivinen asia, jonka avulla on helpompi saada esimerkiksi yritysyhteistyökumppaneita! Opiskelijoille ja vanhemmille on myös arvokasta ja ylpeyden aihe kun oppilaitoksen kansainvälinen toiminta näkyy vaikkapa (paikallis)mediassa ja sosiaalisessa mediassa 17/09/2018 Opetushallitus

Aikataulutus ja vastuunjako ketkä tekevät, mitä ja milloin? -> heti hankkeen alusta asti kannattaa miettiä kuka vastaa hankkeen viestinnästä viestintäsuunnitelma? -> www.cimo.fi: Logot ja viestintäohjeet Erasmus+ -hankkeille: Ideoita ja inspiraatiota hankeviestintään - jokainen hanke vaikuttaa! -työnjako ja aikataulutus on tässäkin tärkeää, samoin kuin se että heti hankkeen alusta asti on mietitty kuka vastaa hankkeen viestinnästä. Hankkeesta ja sen vaikuttavuudesta / tuloksista viestintä kannattaa jo alusta asti ajatella osaksi hanketta, viestintä hankkeesta ei ole siis mikään ylimääräinen osa vaan osa hanketoimintaa. -tietenkin se itse asia mikä on hankkeessanne sisältönä on se tärkein mutta juuri siksi kannattaa ottaa viestintä mukaan aikataulutukseen jo alusta lähtien ettei se jää muiden asioiden jalkoihin -voi tehdä heti alkuun hankkeelle yksinkertaisen viestintäsuunnitelman jota voi matkan varrella päivittää ja täydentää – se voi olla vaikkapa vain excel-taulukko, johon aikataulutetaan toimenpiteet ja vastuuhenkilöt ja määritellään tavoitteet viestinnälle -oppilaitoksen kannattaa hyödyntää myös esim. opiskelijoita, jos sattuu olemaan esimerkiksi viestintäsuuntautuneita / viestinnän opiskelijoita niin he voisivat tehdä viestintäsuunnitelman ja olla mukana. - Yhteiseen keskusteluun heittäisin myös idean teille eli MITÄ IDEOITA TEILLÄ ON HANKEVIESTINTÄÄN? Onko löytynyt jotain hyviä käytäntöjä joita voisitte tässä jakaa muille? 17/09/2018 Opetushallitus

Euroopan unionin ja Erasmus+ -ohjelman näkyvyys Edunsaajien on aina käytettävä Erasmus+ -ohjelman virallista logoa (”EU-lippu”) sekä Euroopan unionin nimeä kokonaan kirjoitettuna kaikessa viestinnässään ja esitemateriaaalissaan. Suositeltavin vaihtoehto kertoa Erasmus+ -ohjelman kautta saadusta EU- rahoituksesta on mainita materiaalissa EU-logon vieressä, että se on ”Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelman osarahoittama.” - Ohjelmaopas, s. 325 17/09/2018 Opetushallitus

European Commission visual identity https://ec. europa European Commission visual identity https://ec.europa.eu/info/resources- partners/european-commission-visual-identity_fi -> Use of the EU emblem in the context of EU programmes Visual identity and logos – EACEA http://eacea.ec.europa.eu/about-eacea/visual- identity_en Logot ja viestintäohjeet Erasmus+ -hankkeille http://www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus_ohjelma- osio/logot_ja%20viestintaohjeet_erasmusplus 17/09/2018 Opetushallitus

Inspiraatiota hankeviestintään! Logot ja viestintäohjeet Erasmus+ -hankkeille -> Ideoita ja inspiraatiota hankeviestintään - jokainen hanke vaikuttaa! http://www.cimo.fi/ohjelmat/erasmusplus_ ohjelma-osio/logot_ja%20viestintaohjeet_ erasmusplus/ideoita_hankeviestintaan - Olemme laatineet ideoinnin tueksi pienen viestintäoppaan hankkeille 17/09/2018 Opetushallitus

Seuraa meitä somessa! Instagram: @erasmusplusfinland #ILoveErasmusPlus

Kiitos! aino.kivela@oph.fi