Projektissa johtaminen partiossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Soveltava Liikunta Kemin kaupunki LIIKUNTAPALVELUT/ Maarit Hast 2011 Liikuttaako meitä mikään? Soveltavan liikunnan lähtökohdat.
Advertisements

Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
CTIF Working Group, Voluntary Fire Service 3rd meeting
Kesätyöt Tehtäviä. Luokkagallup Kuinka moni on ollut kesätöissä? Kuinka moni on ollut useammassa kuin yhdessä kesätyössä? Kuinka moni on hakenut kesätöihin?
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Saanko puheenvuoron verkostossa? Lääkkeitä verkoston vuorovaikutukseen FT Riitta Vanhatalo.
Vaikuttavuuden arviointi
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Partion arvokeskustelu
Eutanasia s
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Harjoituksia II.
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Ryhmän ohjaamisen perusteet
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Lecture series – lean in office and knowledge work
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Skanssin monitoimitalon tarveselvitys
Partion johtamismallin avulla
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kuntoutuksen kuumat perunat
Avainresurssit ja kyvykkyydet
PDPP.
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Partion johtamismalli johtajuuden kehittämisen työkaluna
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Muutokset matematiikan opetuksessa
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Innopaja
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Osallistu – Jäsenhankkijaryhmä Mikä on Jäsenhankkijaryhmän idea!
Johtamismalli partio-ohjelmassa
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Ketterien kokeilujen puinti
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Innopaja
Allergia- ja Astmaliitto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Tässä esityksen otsikko
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Taito perinnöksi Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden kampanja
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Projektissa johtaminen partiossa Setissä on tarkoituksena käydä läpi partion johtamismallin kautta projektissa tai pestissä toimimista. Lähtökohta on, että kohderyhmä tuntee hieman johtamisamallia, mutta jos malli ei ole tuttu, voidaan sitä käydä läpi koulutuksen aluksi. Näkökulma projektiin ei ole piirileiri tai muu suuri projekti, vaan projekti voi olla mikä vain pieni tai suuri tavoitteellinen toiminnan muoto (samoajilla haikin järjestäminen, sudenpentuosastolla retken järjestäminen tai kansallinen tapahtuma) Esityksen on tarkoitus olla osallistava ja saada ihmiset pohtimaan itse omaa projektiaan tai pestiään. Ensin käydään läpi omaa ryhmässä toimimista itsensä johtamisen ja ryhmän johtamisen kautta. Tämän jälkeen peilataan projektissa toimimista toimintaan (prosessiin) ja päämäärään. Tällaisenaan settiin on laskettu menevän noin 45 min. Projektissa johtaminen partiossa Partion johtamismalli pestin tai projektin tukena

Johtaminen ei ole ryhmän johtajan etuoikeus Jokainen ryhmän jäsen vaikuttaa ryhmän toimintaan johtamalla itseään ryhmän jäsenenä ja osallistumalla Partiopestissä toimiminen on lähes poikkeuksetta erittäin vahvasti osana ryhmää toimimista Millainen sinä olet ryhmän jäsenenä? Riippuen siitä, onko partion johtamismalli tuttu kohderyhmälle, voidaan keskustella siitä mitä johtaminen on (opittu taito, ei syntymäominaisuus) ja miten jokainen voi vaikuttaa toimintaan ryhmässä. Partio on hyvin usein ryhmätoimintaa, joka kumpuaa partion arvoista ja menetelmistä. Tällöin korostuu ryhmän jäsenenä toimiminen. Ryhmän jäsenenä toimiminen on itsensä johtamista ja myös tätä taitoa voi jokainen meistä kehittää itsessämme. Tämän jälkeen pyydetään pohtimaan itsekseen kolme sanaa, jotka kuvaa itseään ryhmän jäsenenä ja kirjoittamaan nämä ylös.

Jos mietitään yksilö ryhmän jäsenenä, korostuu siinä useinkin jokin johtamismallin osioista enemmän kuin toinen. Pyydetään pohtimaan mitkä osa-alueet itsellä korostuu ja mitkä ei niinkään. Näihin peilaten pyydetään osallistujia pohtimaan aiempaan kysymykseen (millainen olet ryhmän jäsenenä) liittyen, mitä asioita haluaisi kehittää itsessään ryhmän jäsenenä erityisesti huomioiden partion johtamismalli. Pyydetään kirjoittamaan kolme kehitettävää asiaa ylös. Tämän jälkeen pyydetään ihmisiä keskustelemaan kohderyhmän koosta riippuen pareissa tai pienryhmissä siitä, millaisia kyseiset henkilöt ovat ryhmän jäseninä ja miten he haluaisivat tässä kehittyä.

Projektin syklisyys Visioi (päämäärä) Suunnittele (ryhmä) Toteuta Arvioi ja kehitä (minä) Suunnittele (ryhmä) Toteuta (toiminta) Projektin on itsessään ja projektit laajemmin ovat syklistä toimintaa. Niissä toistuu samat toiminnot projektin sisällöstä riippumatta ja näissä toiminnoissa painottuvat eri johtamismallin osa-alueet. Kuitenkin kaikki johtamismallin osa-alueet ovat nähtävissä kaikissa vaiheissa ja vaihtelee henkilökohtaisesti mitkä osa-alueet painottuvat milloinkin. Projektin syklisyys

Projektin syklisyys Vis… Visioi (päämäärä) Visioi (päämäärä) Arvioi ja kehitä (minä) Arvioi ja kehitä (minä) Suunnittele (ryhmä) Suunnittele (ryhmä) Toteuta (toiminta) Tärkeintä on kuitenkin tiedostaa se, että projektit ja pestit etenevät syklisesti (pitkän leiriprojektin kohdalla projektin sisällä suunnitteluvaihe, hankintavaihe, toteutusvaihe, huoltovaihe) ja projektista toiseen (leiriprojektista, piirihallitukseen ja piirihallituksesta vaikkapa sudarijohtajaksi). Näitä voi verrata taas muihin johtamisteorioihin, kuten vaikka ryhmän kehittymisen vaiheisiin. Toteuta (toiminta) Projektin syklisyys

Välilehti esityksen eri osioille Seuraava osio Johtamisen ja johtajuuden kehittäminen on pitkälti sitä, että reflektoi omaa toimintaansa käytännössä eri näkökulmista ”laittaa eri hatun päähänsä” ja miettii tästä näkökulmasta toimintaansa. Johtamismalli elää ainoastaan käytännön partiotoiminnassa, koska siitä se on syntynytkin. Tämän vuoksi tehdään lopuksi harjoitus liittyen kunkin omaan pestiin. Nämä vastaukset ovat vain osallistujien itsensä toiminnan kehittämistä varten. Tutkimalla sitä mitä on tehnyt tähän mennessä voi kehittyä siinä miten tekee jatkossa. Tämän jälkeen voidaan tehdä johtamismallileikki, jota voi hyödyntää kouluttaessa johtamismallia tai sen ollessa osa käytännön toimintaa mallin havainnollistamiseksi. Kaikki osallistujat nousee seisomaan. Ensin nostetaan kädet pään yläpuolelle suoraksi kämmenet vastakkain -> tämä on päämäärä. Sitten tehdään käsillä aaltoja vasemmalle puolelle -> tämä on toiminta. Sitten tehdään käsillä aaltoja kehon oikealle puolelle -> tämä on ryhmä. Lopuksi halataan itseä -> tämä on itsensä johtaminen. Itsensä johtaminen nivoo kaiken yhteen ja ilman sitä ei ole johtamista laisinkaan. Välilehti esityksen eri osioille

Seuraava tavoitteeni projektin suhteen on… Päämääränä on… Seuraava tavoitteeni projektin suhteen on… Tällä hetkellä projektin tilanne on… Tämä muutetaan tekemällä… Peilaten aiempiin kehittämiskohteisiin itsessä ryhmän jäsenenä ja projektin syklin vaiheeseen minun kannattaa seuraavaksi… Pohtikaa jotakin konkreettista tämän hetken projektia joko partiossa tai omassa elämässä, jota haluaisit saada eteenpäin tai jota olet edistämässä, mutta, joka on mahdollisesti jumissa tai ei ole edennyt halutunmukaisesti. Pohtikaa projektia muutoksen kautta, millaisen muutoksen haluaisit saada aikaiseksi ja miten oma toimintasi mahdollistaa sen.

KIITOS! Johtamiskeskustelua Suomen Partiolaisissa koordinoi johtamisverkosto. Jos sinua kiinnostaa edistää johtamista partiossa tai sinulla on käytännön idea johtamismallin toteuttamisesta partio-ohjelmassa, otathan yhteyttä inna.kulla@partio.fi tai sarita.murtojarvi@partio.fi.