Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Advertisements

Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
MAAILMAN KIELET JA SUOMI SYKSY MAAILMAN KIELIKUNNAT ► Maailmassa arvioidaan olevan tällä hetkellä eri kieltä (arvio sisältää viittomakielen.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
VENÄJÄN KIELI on slaavilainen kieli
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Opiskelu eLukiossa
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Suomen sukukielet ja kielivähemmistöt
Hyviä käytänteitä, joita teillä jo on - saa esitellä useammankin Suunnitelkaa jokin happening, jota ei ole ennen järjestetty.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
6 LUOKAN HISSAN TUNNIT.
Leikki-iän tunteet.
Tervetuloa.
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuus.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
SANGINSUUN KOULU ON LIIKKUVA KOULU
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
A2-kieli-info.
Tiirismaan vesopäivät
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Ajanhallinta opiskelussa
Opettajan pedagoginen ajattelu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Ruokakasvatusta yhdessä
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille 14.11.2017 Opettajien yksilötehtävän tuotokset

Yksi konkreettinen asia, jonka teen tällä viikolla eri tavalla koulutuksen ansiosta Toiminnallisuutta lisää – leikkien, laulaen ja toisto ohjeissa, selkeys Analysoimme lasten kanssa kuvia tarkemmin Kokeilen oppilaiden kanssa kamerakynämenetelmää sanaluokkien opetuksessa 75 min oppituntiin mahtuu aina jotain toiminnallista Harjoittelen sanoja toiminnallisesti alaluokkalaisten kanssa Oppitunnin strukturointi Haastan kollegoita norminpurkuun! Pyrin ottamaan oppilaan lähtökohdat paremmin huomioon Varmistan että oppilaat ovat ymmärtäneet varmasti oikein! Kokeilen kamerakynää. Teen eri kielet näkyvämmäksi luokassa. Lisää toiminnallisuutta ja herkkyyttä. Lisään tunneillani leikkejä. Normien huomioiminen ja purku Luokan oveen tervehdykset äidinkielillä! Norminpurkua oppimateriaaleista.

Yksi konkreettinen asia, jonka teen tällä viikolla eri tavalla koulutuksen ansiosta Lapsen identiteetin tukeminen kielen ja kulttuurin kautta Avainsanat näkyviin! Sanotaan huomenta oppilaiden kotikielellä, ei vain suomeksi. Luokan oveen osatut kielet näkyviksi. Keskeiset käsitteet heti tunnin alussa näkyviin Toimintaa luokkaan & uusia taitoja (kuvaus ect) Elä niin kuin opetat! Käytän vähemmin mahdollisesti ei-toivottuja käsimerkkejä. Suunnittelen seiskoille kamerakynätehtävän. Kokeilen kamerakynää esim. matikassa. Teen näkyväksi kielen rikkauden luokassani Avaan termit ja asiat paremmin. Opettelemme tervehdyksiä lasten kotikielillä Annan ohjeet sanallisesti, kuvallisesti ja laitan tunnin käsitteet taululle. Käytän kamerakynää asap Anskun kanssa 4. jaksossa toiminnallinen samanaikaistunti

Yksi konkreettinen asia, jonka teen tällä viikolla eri tavalla koulutuksen ansiosta Leikin enemmän! ”Numeropeli” Ryhmässä luetellaan numeroita järjestyksessä. Jos numeron sanoo kaksi yhtä aikaa, aloitetaan alusta. Sama esim aakkosilla, vokaaleilla. Kokeilen kamerakynä-harjoituksia oppilaiden kanssa Aion harjoitella oppilaiden kanssa toiminnallisia leikkejä Mokailen enemmän Aamupiiri (tervehdykset) Oppikirjan lukeminen Eri kielet näkyville luokkaan Aloitetaan S2-tunnut muutaman viikon ajan erikielisillä terveyhdyksillä Leikkiä jokaiseen päivään!  Pidän norminpurku vastaanväittelyn. Aion arvioida tarkemmin sitä, kuinka hyvin oppikirjojen tekstit ja kuvat kytkeytyvät toisiinsa. En tyydy oppilaiden nyökyttelyyn Kokeilen numeroleikkiä heti huomenna

Yksi konkreettinen asia, jonka teen tällä viikolla eri tavalla koulutuksen ansiosta Hyödynnän pikemmin kuin hillitsen oman äidinkielen käyttöä. Tervehdykset ja muita sanoja eri kielillä luokan / koulun seinille. Kokeilen kamerakynää. Uusia toiminnallisia leikkejä. Luokan oveen kaikilla luokassa puhuttavilla kielillä tervehdys Teen koululle seinän, jossa esitellään oppilaiden osaamia kieliä Enemmän leikkejä ja toimintaa Verbilauseita esittäen kamerakynätekniikalla Hyödynnän kamerakynää. Keksin peukun tilalle muun kannustuskäsimerkin. Teetän kamerakynätehtäviä Käytän kamerakynätehtäviä runouden opiskelussa (7 lk.) Teen kamerakynäharjoituksia + reading to learn –lähestymistapa Annan oppilaiden puhua omaa äidinkieltään!

Yksi konkreettinen asia, jonka teen tällä viikolla eri tavalla koulutuksen ansiosta Mietin tapoja ottaa huomioon maahanmuuttajaoppilaiden kokemusmaailma Kamerakynäpedagogiikka – otan sen käyttöön kieltentunnilla Kokeilen kamerakynätehtäviä. Muistan leikin merkityksen, otan leikkiä mukaan Kamerakynä käyttöön Kuvien analysointi Käytän huomenna reading to learn –tekniikkaa. Meidän luokan kielet / me osataan –taulu Tervetuloa ”graffitit” joka kielellä oveen Tunnin käsitteet taululle näkyviin yläkoulun mantsan tunnilla Luon entistä enemmän hyvää tunnelmaa! Kiitos ihanasta koulutuksesta.