Saatavuus kilpailukeinona

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Markkinoinnin perusteet
Advertisements

Asiakkuudet luovalla alalla
Saatavuus kilpailukeinona
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Leader-ryhmä elinkeinojen kehittäjänä Reijo Martikainen Maaseutuvirasto Muistilista ja tiivistelmä Leader-hallitusristeilyn työpajasta Suomenlahdella.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala.
Tiimarin uuden sukupolven testimyymälät avattu Tiimari on avannut kolme uuden sukupolven testimyymälää, jotka sijoittuvat kauppakeskuksiin Vantaalle,
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Ajankohtaista lammasteurastuksesta
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Tuotteen dokumentointi
The 9 block vision processing model
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Verkoston ulkoisvaikutukset
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
Kysynnän ja tarjonnan laki
Pahimmat kilpailijat Pirkanmaalla
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Tervetuloa Innokylään
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Markkinoinnin perusteet
Henkilöstö kilpailutekijänä
IT-arkkitehtuuri Liiketoiminta määrää tietotekniikan tavoitteet ja toimintatavat. Halutaan kustannushyötyjä kilpailuhyötyjä tehokkuushyötyjä.
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Suoramyynnissä mahdollisuus
ARVONLISÄVERO Heli Kortesalmi.
(Amiedun koordinaatiohanke)
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
Ajankohtaista maaseuturahoituksesta
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
10 hyvää syytä mainostaa radiossa!
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Viestinnän työkalupakki
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Lapin Digistep, ryhmätyö
Viestintäsuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Markkinoinnin perusteet
Kaupalliset aineet / Valtimo
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Monetising mobile customer’s perceived value
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Espoon Rakennusmestariyhdistys
Markkinointisuunnitelma
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
ICT- laitteiden ja palvelujen kokonaisratkaisut palveluna
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Saatavuus kilpailukeinona Alastalo & Bågeberg

Saatavuus kilpailukeinona Saatavuuden perustehtävä on luoda edellytykset asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiselle. Hyvän saatavuuden ansiosta asiakkaat saavat tuotteen oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, sopivan suuruisina erinä, helposti ja toimivasti. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona Epäsuorat kanavat Saatavuus Markkinointi-kanavaratkaisut Suoramarkkinointi Ulkoinen ja sisäinen saatavuus Franchising Verkostoituminen Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona - käsitteitä MARKKINOINTIKANAVA  erilaisten yritysten tai muiden välikäsien muodostama ketju, jonka kautta tuote myydään markkinoille. JAKELUTIE  tavaran tie loppuasiakkaalle. FYYSINEN JAKELU  sisältää kuljetuksen, varastoinnin ja tilaamisen = materiaalitoiminnot sis. fyysinen jakelu, ostotoiminta, yrityksen sisäiset kuljetukset. LOGISTIIKKA  yrityksen kaikki materiaali- ja tietovirrat. ULKOINEN SAATAVUUS  miten helposti yrityksen toimipaikkaan löydetään. SISÄINEN SAATAVUUS  miten hyvin tuotteet ovat tarjolla toimipaikan sisällä. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona - markkinointikanava Markkinointikanavan päätehtäviä: Valmiiden asiakassuhteiden tarjoaminen tuottajan käyttöön. Tilaamisen, pakkaamisen ja fyysisen jakelun hoito. Lajitelmien ja valikoimien muodostaminen ostajakunnalle sopivaksi. Omistusoikeuden siirto, kun siirrytään kanavan portaalta toiselle. Tiedonvälitys kahteen suuntaan: markkinointiviestintä asiakkaille ja palautteiden välitys tuottajalle. Markkinointikanavapäätöksiä tehdään mm. Uusi yritys perustetaan. Uusi tuote lanseerataan markkinoille. Yritys muuttaa strategiaa. Tuotteella on uusi kohderyhmä. Kilpailijan toimet. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona - markkinointikanava Markkinointikanavan valintaan vaikuttaa: 1. Kanavan pituus: välikäsien määrä. 2. Kanavan selektiivisyys. 3. Rinnakkaisten kanavien käyttö. 4. Yksittäisten yritysten valinta. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona - markkinointikanava Markkinointikanavan pituuteen vaikuttaa: Kohderyhmä ja ostajien käyttäytyminen – mitä suurempi ostajamäärä ja laajempi alue, sitä enemmän välikäsiä; mitä vähemmän ostajia ja suuret ostot, vähemmän välikäsiä. Markkinoiva yritys, sen toimintatavat ja resurssit sekä markkinoinnin tavoitteet esim. mitä henkilökohtaisempi viestintä, sitä lyhyempi kanava. Toimiala. Tuote esim. millainen imago halutaan, miten sitä käytetään, tarvitaanko käytön opastusta – mitä monimutkaisempi tuote, sitä vähemmän välikäsiä. Kilpailutilanne ja lainsäädäntö. Tekniikka – internet, puhelin, automaatit mahdollistavat tuotteen myynnin ilman välikäsiä. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanava  kanavan selektiivisyys Päätetään, miten paljon ja millaisia jälleenmyyjiä kullekin portaalle valitaan. Intensiivinen jakelu: Mahdollisimman monet jälleenmyyjät myyvät tuotetta. Tavoitteena mahdollisimman suuri myymäläpeitto. Sopii massatuotteelle esim. makeisille. Selektiivinen jakelu: Jälleenmyyntioikeus annetaan harvoille tarkasti valituille liikkeille. Jälleenmyyjien täytettävä yrityksen asettamat kriteerit. Korostetaan tuotteen erilaisuutta ja imagoa. Kohderyhmät selvästi rajattavissa. Yksinmyynti: Jälleenmyyntioikeus annetaan vain yhdelle liikkeelle yhdellä alueella. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanava  rinnakkaisten kanavien käyttö Luomalla rinnakkaisia kanavia tuotteilleen, yritys voi tyydyttää eri segmenttien tarpeita ja kasvattaa myyntivolyymiä. Esim. suoramarkkinointi rinnakkaisena kanavana. Esim. kirjoja markkinoidaan eri kanavien kautta: kirjakaupat, kirjakerhot, tavaratalot, marketit, kioskit, internet. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanavan valinnan vaiheet Ostokäyttäytyminen ja yrityksen tavoitteet. Markkinakanavan pituus. Rinnakkaiset kanavat. Jakelun selektiivisyys. Myynnin määrä, myymäläpeitto ja muut tehokkuustavoitteet. Yksittäiset myyntipisteet. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanavan arvioinnin tunnuslukuja PEITTOLUKU = kuinka laajasti tuote on myynnissä alan jälleenmyyntipisteissä. MYYMÄLÄPEITTO = kuinka suuri osuus alan kaikista myyntipisteistä myy tuotetta. VOLYYMIPEITTO = kuinka suurta osaa alan myynnistä tuotteen jälleenmyyjät edustavat. ASIAKASPEITTO = kuinka suuri osa kohderyhmästä tavoitetaan. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanava Miten valita hyvä jälleenmyyjä? Miten suuri liikevaihto ja markkinaosuus jälleenmyyjäehdokkaalla on? Riittävätkö yrityksen myynti- ja varastointitilat ja ovatko ne hyvin hoidetut? Millaisia muita tuotteita yrityksen lajitelmassa ja valikoimassa on, onko esim. kilpailevia tuotteita? Millainen on jälleenmyyjän maine ja vakavaraisuus? Voiko myyjään luottaa? Osaako jälleenmyyjä myydä ja palvella? Onko jälleenmyyjällä tuotteen vaatimaa erikoisosaamista? Onko jälleenmyyjän käyttämä hintapolitiikka sopiva tuotteelle, ja päästäänkö myyntitavoitteisiin? Onko jälleenmyyjällä tarjota huolto-, takuu-,varaosa- tai muita palveluita, joita tuote vaatii? Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanava KAUPPAAN VALITTAVA TUOTE: Kiinnitetään huomiota mm. tuotteen kysyntään, hintaan, laatuun, kannattavuuteen, kiertonopeuteen ja sen imagoon sekä valmistajan toimitusvarmuuteen. Esimerkiksi pienen tuottajan tuotteen on vaikea päästä ison kauppaketjun valikoimiin, koska pieni tuottaja ei pysty takaamaan tuotteensa tasaista toimitusta ympäri vuoden. Kaupassa tuotteet voivat olla mm. Vakiotuote Kausituote Kampanjatuote Veturituote Hyllynlämmittäjä Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanavat Valmistaja. Välittäjä. Tukku. Vähittäiskauppa. Kuluttaja. Vaihtoehdot? Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanava Suoramarkkinointi: Suoramyynti: myynti kotikutsuilla, verkostomarkkinointi. Etämyynti: verkkokauppa, postimyynti, puhelinmyynti, mobiilikauppa, ostoskanavat. Franchising – kahden itsenäisen yrityksen väliseen sopimukseen perustuvaa yhteistyötä, jossa franchise-antaja luovuttaa franchise-yrittäjälle sovittua maksua vastaan oikeuden käyttää kehittämäänsä liiketoimintamallia toimintaohjeiden mukaisesti (www.franchising.fi). Verkostoituminen esim. yhteistuoteverkostot, yhteinen markkinointi. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – markkinointikanava Verkkokauppa: Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan kuluttajien parissa. Eri toimialoilla ja eri tuoteryhmissä kehitys tapahtuu hyvin eri vauhtia. Erityisen nopeaa kasvu on ollut mm. rahoituspalveluissa ja elintarvikkeissa. Sisältötuotteiden ostaminen on sen sijaan hieman vähentynyt. Kotimaiset kaupan suurtoimijat ovat lisänneet tuntuvasti panostustaan verkkoon esim. Stockmann. Markkinaosuuksien jako on aktiivisesti käynnissä monilla toimialoilla. Uudet toimijat saattavat valloittaa nopeastikin Suomen kaltaisen pienen markkinan. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – yrityksen saatavuus Ulkoinen ja sisäinen saatavuus ovat tärkeitä. Tavoitteena on, että Asiakas saa helposti ja nopeasti tietoa yrityksestä ja tuotteista. Yritykseen on helppo olla yhteydessä. Yritykseen on helppo tulla. Asioimien yrityksen sisällä on vaivatonta ja nopeaa. Ulkoinen saatavuus riippuu yrityksen sijainnista: Sijainnista tiedottaminen asiakkaille tärkeää: opasteet, kyltit, verkkosivulla tuloreitti ym. Saatavuus voidaan turvata puhelin- ja internet-palvelulla. Huomioida pysäköintimahdollisuus, aukioloajat. Bågeberg Daniel

Saatavuus kilpailukeinona – yrityksen saatavuus Sisäinen saatavuus: = helppo löytää ja saada haluttu tuote tai tavoittaa oikea henkilö nopeasti. Opasteet kunnossa, liikkuminen tehdä helpoksi esim. pyörätuolilla. Riittävästi palveluhaluista ja osaavaa henkilökuntaa. Organisoida palvelujärjestys esim. vuoronumerot. Asioinnin miellyttävyys esim. leikkipaikka lapsille. Nykyään panostetaan myymälän ilmapiirin  luoda elämyksiä: Ilmapiiri muodostuu mm. väreistä, tuoksuista, musiikista, lämpötilasta, siisteydestä, valoista, tilankäytöstä, opasteista, henkilöstön palveluhalukkuudesta ym. > vaikuttaa suoraan ostoksilla käytettyyn aikaan ja viihtymiseen. Ostoympäristö voi aiheuttaa stressiäkin esim. tungos, jonottaminen, kova musiikki, kuumuus Bågeberg Daniel