Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKaarina Uotila Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa
Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
2
Tutkimuksen toteutus Turun Osuuskaupan hotellit
Sokos Hotel Hamburger Börs & City Börs Sokos Hotel Seurahuone Radisson Blu Marina Palace Millä perusteilla asiakkaat valitsevat hotellinsa TOK:n hotellien välillä? Kvantitatiivinen tutkimus Sisäänkirjautumisvaiheessa jaettu lomake Yhden sivun mittainen, yksinkertainen, nopeasti täytettävä Sekä suomeksi että englanniksi Tavoitteena 100 vastausta/hotelli Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
3
Kuluttajakäyttäytyminen majoituspalveluissa
Hankkiminen/Kuluttaminen/Luopuminen Asiakkaan päätöksentekomalli Päätöksiin vaikuttavat Henkilökohtaiset tekijät demografiset/psykologiset/sosiaaliset Yritykselliset tekijät Mainonta, hinta, laatu… Tarpeen tunnistaminen Tiedon etsiminen Vaihtoehtojen arviointi Osto Kuluttaminen Kulutuksen jälkeinen arviointi Hankinnasta luopuminen Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
4
Kuluttajakäyttäytyminen majoituspalveluissa
Palveluiden kuluttaminen Osittain aineettomia Asiakas mukana toteutuksessa Kulutetaan samalla kuin tuotetaan Asiakkailla erilaisia odotuksia, joita ei välttämättä itsekään tiedosta Vaikuttaa laatukokemukseen Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
5
Kyselyn toteutuminen Hamburger Börs 38 kpl (45) 19 miestä, 21 naista
Hotelli Vastauksia Sukupuoli Matkan tarkoitus Keski-ikä Hamburger Börs 38 kpl (45) 19 miestä, 21 naista Vapaa-aika: 90,5% Työ: 9,5% 42,6 vuotta City Börs 4 kpl 2 miestä, 2 naista Vapaa-aika 53,8 vuotta Seurahuone 58 kpl (63) 40 miestä, 18 naista Vapaa-aika: 36,2% Työ: 63,8% 43,5 vuotta Marina Palace 92 kpl (97) 31 miestä, 59 naista Vapaa-aika: 88,0% Työ: 12,0% 46,1 vuotta Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
6
Varauskanavat Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
7
Matkaseura Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
8
Valintakriteerit Hotelli 1. 2. 3. Hamburger Börs Seurahuone
Aikaisemmat kokemukset Hinta Saavutettavuus/ kanta-asiakkuus Seurahuone Saavutettavuus Kanta-asiakkuus/ aikaisemmat kokemukset Marina Palace Imago/hinta Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
9
Valintakriteerit Hotellit valittu melko samanlaisin kriteerein
City Börs: saavutettavuus, kanta-asiakkuus, huoneen hinta Kyselystä kävi ilmi hotellien ”järjestys” Seurahuone Hamburger Börs Marina Palace Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
10
Työn onnistuminen ja hyöty
Varauksista suuri osa tehdään edelleen puhelimitse henkilökohtaisen palvelun arvostus Selkeästi eniten vaikuttavat tekijät kaikkien hotellien kesken: Saavutettavuus Kanta-asiakkuus Hinta Aikaisemmat kokemukset Imago Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
11
Työn onnistuminen ja hyöty
Tulevaisuudessa palvelujen tuottamiseen vaikuttavat mm. Ikääntyminen Teknologian kehitys Verkostoituminen Turun Osuuskaupan sisällä hyvät mahdollisuudet verkostoitumisen hyödyntämiseen Palvelujen räätälöinti Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
12
Työn onnistuminen ja hyöty
Kansainvälisesti tulee huomioida myös alle 30-vuotiaiden asiakasryhmä Kyselyn perusteella esimerkiksi ystävien kanssa matkustavia hyvin vähän TOK voisi keskittää eri asiakassegmentit tiettyihin hotelleihin Seurahuone (+City Börs): hinta (nuoret) Hamburger Börs: perheet Marina Palace: pariskunnat Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
13
Kiitos! Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.