Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Monetising mobile customer’s perceived value

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Monetising mobile customer’s perceived value"— Esityksen transkriptio:

1 Monetising mobile customer’s perceived value
Joonas Linkola – Diplomityön esitelmä Valvoja: Heikki Hämmäinen Suorituspaikka: Aalto-yliopisto

2 Sisällysluettelo Motivaatio & tutkimuskysymys
Kirjallisuuskatsaus: Asiakkaan kokema arvo Kirjallisuuskatsaus: Liittymäliiketoiminta Suomessa Asiakastutkimus Asiantuntijahaastattelut Tulokset

3 Motivaatio & tutkimuskysymys
Uudet teknologiat sekä puhelimen muuttuva käyttö vaikuttavat asiakkaan tarpeisiin. Sosiaalinen media Sisällön kulutus Mitä on koettu arvo asiakkaan näkökulmasta? Mitä on asiakkaan odottama arvo mobiililiittymässä? Millaisia liiketoimintaa on mahdollista luoda asiakkaan odottaman arvon perusteella?

4 Kirjallisuuskatsaus: Asiakkaan kokema arvo
Käsitteitä Yksiulotteinen arvo Moniulotteinen arvo Arvon eri komponentit Käytännön arvo Hedoninen arvo Tarkoitushakuinen arvo (Joiner, 1994) (Woodruff, 1997)

5 Arvon suhde laatuun?

6 Kirjallisuuskatsaus: Liittymäliiketoiminta Suomessa
2015: 9,46 miljoonaa liittymää Yli puolet mobiililiittymistä rajoittamattomalla datalla Markkinointi tapahtuu pääosin teoreettisen latausnopeuden avulla, esim 100 Mbit/s. Hintakilpailu kovaa Pitkät asiakassuhteet (Tefficient, 2016)

7 Asiakastutkimus Mitä seuraavista ominaisuuksista liittymässä arvostaisit? Katsomani video on terävä sekä korkealaatuinen. Kuvaamani video latautuu internettiin nopeasti. Verkon ruuhkatilanteessa saan luvatun nopeuden. Voin käyttää useampaa SIM-korttia samalla numerolla. Voin päivittää liittymääni sovelluksella, vaikka vain väliaikaisesti. Voin hallita lapseni puhelimen käyttöä sovelluksella (esim. Pelaaminen, videoiden katselu). Liittymään sisältyisi Elisa Turvapaketti virustorjunta. Liittymään sisältyisi 5 GB tallennustilaa Elisa Pilvilinna –pilvipalvelusta. Liittymä sisältäisi henkilökohtaista avustusta tuotteiden ja palveluiden käytöstä. Liittymä maksaisi saman verran kaikissa EU-maissa, mutta Suomen ulkopuolella käyttö olisi rajattu perustoimintoihin (esim. WhatsApp, ).

8 1. Katsomani video on terävä sekä korkealaatuinen. 3
1. Katsomani video on terävä sekä korkealaatuinen Verkon ruuhkatilanteessa saan luvatun nopeuden Liittymään sisältyisi Elisa Turvapaketti -virustorjunta.

9 Asiantuntijahaastattelut
5 haastattelua Millä liiketoiminta-alueilla kehittäisit nykyistä liittymäliiketoimintaa? Miten kehittäisit seuraavia osa-alueita liiketoiminnan näkökulmasta? Käyttäjän tai liikenteen priorisointi. Videokuvan laatu Turva- ja virustorjuntapalvelut Millaisia resursseja kehittämiseen vaaditaan? Mitä haasteita tunnistat kyseisillä alueilla? Miten voidaan vastata haasteisiin? Miten uusien mahdollisuuksien kaupallista potentiaalia voidaan testata? Miten voidaan rahastaa käyttäjän kokemaa arvoa?

10 Tulokset Asiakkaan priorisointi: Mahdollisuus saada parempaa katetta asiakkaalta. Haasteena kapasiteetin rajallisuus sekä lainsäädäntö. Videon laatu: Mahdollisuus kontrolloida sisällön kulutuksesta aiheutuvaa liikennettä sekä saada isompaa katetta asiakkaalta. Haasteena neuvottelut sisältöpalveluiden kanssa. Virustorjunta: Mahdollisuus saada parempaa katetta asiakkaalta, sitouttaa asiakasta palveluun enemmän sekä myydä lisäpalveluita. Haasteena saada asiakas näkemään virustorjunta kannattavana sijoituksena.

11 Jatkotutkimus Asiakastutkimus & käyttäjätestaus: Asiakkaiden tarpeet muuttuvat koko ajan. Nopeat A/B –testit: Haaste siinä, että ostotilanteen voi simuloida mutta vain ilman oikeaa ostotapahtumaa.


Lataa ppt "Monetising mobile customer’s perceived value"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google