Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Advertisements

kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Terveyden edistäminen
7 Terveyden tutkiminen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Terveystieto 7.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
TYÖTERVEYSLÄÄKÄRIN NÄKÖKULMA
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Liikunnan arviointi luokilla
Terveys kansanterveysohjelma
Ops seminaari Askola.
9-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
PROMOOTIO JA PREVENTIO, VÄESTÖSTRATEGIAT
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Sairaudet ja niiden ehkäisy Yleisesti kansanterveydestä.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
Turvallisuus ja ensiapu ihmiset, omaisuus, tieto, toiminta, ympäristö, työ Fyysinen, psyykkinen ja yhteisöjen turvallisuus Perustus-, tasa-arvo-, lukio-
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Terveyden määritelmät
Luentokurssi Hanna Tervanotko
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
OP1.3 Jussi Lounassalo.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tieteellinen tutkimus
psykologinen tiedonhankinta
LI01 Energiaa liikunnasta
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Tutkimuksen abc.
TE1 Terveyden perusteet
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
3. Terveystottumusten tutkiminen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Näkökulmia vastaamiseen
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
AIKUISEN HOITOTYÖ O4007HO 4OP
5. Eettinen vastuullisuus
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI Eeva-Maria Hurtig eeva-maria.hurtig@nivala.fi eeva-maria.hurtig@edu.nivala.fi 040 7546957 Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI Lukion toisella valinnaisella kurssilla TE3 Terveys ja tutkimus annetaan opiskelijoille pohja ymmärtää terveyteen ja sairauteen liittyviä tutkimuksia ja niiden tuloksia. Samalla syvennetään tietoa terveydenhuollon ja kansanterveyden historiallisista muutoksista ja kehityslinjoista. Kurssiin sisältyvät myös opiskelijoiden omat tutkimukset. Kaikilla terveystiedon kursseilla läpäisevänä juonteena ovat mukana eettisyys, arvokeskustelu ja myös taloudellinen ja poliittinen näkökulma.

Sisältö Terveyden edistämiseen, sairauksien tunnistamiseen ja –ehkäisyyn liittyviä eri aikakausien menetelmiä. Terveyskäyttäytymisen ja koetun terveyden tutkiminen: fyysisen ja psyykkisen työ- ja toimintakyvyn mittaaminen, ergonomiamittaukset, työhyvinvointi ja siihen liittyvät tekijät. Terveydenhuollon ja hyvinvointipalvelujen käytäntöjä, asiakkaan ja potilaan oikeudet. Tutkimustiedon ja median terveydestä välittämien mielikuvien kriittinen lukutaito. Medikalisaatio. Terveystottumusten arvioiminen ja seuranta sekä tutkimusten tekeminen.

Tavoitteet Opiskelija osaa pohtia kansanterveystieteen ja ehkäisevän terveydenhuollon kehityksen päälinjoja kansallisesti ja maailmanlaajuisesti. Osaa hankkia, arvioida ja tulkita terveyteen ja sairauksiin liittyvää tutkimus- ja arkitietoa. Toteuttaa pienimuotoisia terveys- /terveyskäyttäytymiskartoituksia omassa opiskeluympäristössään. Osaa käyttää terveydenhuollon palveluja sekä tuntee asiakkaan ja potilaan oikeudet. Osaa pohtia ja arvioida teknologisen kehityksen merkitystä terveyden ja turvallisuuden näkökulmasta. Kurssin painotukset voidaan jäsentää kahdeksi pääkohdaksi. Yhtäältä tavoitteena on syventää opiskelijoiden tietoja väestön terveydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, terveyden edistämisestä ja sairauksien hoidosta sekä ajankohtaisista terveyskysymyksistä, kuten medikalisaatiosta, terveydestä ja teknologiasta sekä terveyden hoitoon liittyvistä eettisistä kysymyksistä. Uutena tavoitteena opetussuunnitelmassa on perehtyminen väestön terveyden kehityksen, sairauksien tunnistamisen ja ehkäisyn historiallisiin kehityslinjoihin.

Tunnilla toimiminen Kännykän käyttö tunnilla tulkitaan tuntia häiritseväksi toiminnaksi, ellei toisin mainita. Lupa poissaoloon on kysyttävä ennakkoon. → jos joudut olemaan pois, sovi tehtävistä etukäteen Selvittämätön poissaolo on aina luvaton poissaolo ja luvattomista poissaoloista seuraa kurssin keskeytyminen. Mikäli opiskelija pakottavasta syystä on poissa kokeeseen valmistelevilta tunneilta, voi hän tulla kokeeseen vain, jos hän on pyytänyt siihen luvan ennakkoon

Suoritustavat Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla. Määrättyjen tehtävien tekeminen ja niiden palauttaminen SOVITTUUN PÄIVÄMÄÄRÄÄN mennessä. Pienimuotoisen terveyteen liittyvän tutkimuksen laatiminen. → Mietiskele itseäsi kiinnostava aihe! Kurssikokeen läpäiseminen.

Esimerkkejä tutkimusaiheista: Riittävän yöunen merkitys ihmisen terveydelle. Lukiolaisten keskimääräinen unenmäärä. Suomalaisten nuorten päihteidenkäyttö. Nuorten juomatavat Nivalassa. Tupakoinnin haitat terveydelle. Tupakoinnin yleisyys Nivalan lukiossa. Suomalaisten liikuntatottumukset. Lukioikäisten nuorten viikoittainen liikunta-aktiivisuus. Suomalaisten fyysisen kunnon muutos. Nivalaisten nuorten fyysinen kunto. Työhyvinvoinnin edistäminen. Kouluviihtyvyys Nivalaisten nuorten keskuudessa.

Arviointi On numeerinen asteikolla 4-10 Koostuu: Tunnilla osoitetusta osaamisesta. Kurssikokeessa menestymisestä. Lisäksi tutkimusraportille asetettujen kriteerien tulee täyttyä. Hyvin tehty tutkielma pyöristää kurssiarviointia ylöspäin, puutteellinen työ alaspäin.