Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA
2
OHJEET Pidempi seurantajakso (1 viikko) Yksin tai parin kanssa
JOKIN TERVEYSTOTTUMUS JA SEN SEURAAMINEN / PARANTAMINEN Kurssin tavoitteista: ”osaa hankkia, arvioida ja tulkita terveyteen ja sairauksiin liittyvää tutkimus- ja arkitietoa” ”terveystottumusten arvioiminen ja seuranta sekä tutkimusten tekeminen”
3
A. Mieti tarkka ja itselle mielenkiintoinen aihe - Mikä on tutkimuksen tavoite ja tarkoitus? - Onko hypoteesiä eli ennakko-olettamusta? -ongelma -kehitettävä alue -vertailu -kokeilu / uusi juttu itselle -kiinnostava aihe -historia-aihe: haastattele vanhempia ja / tai isovanhempia terveysoloista (ravinto, liikunta, sairaudet, lääkkeet) ennen
4
AIHEITA Sokeri Kofeiini Kännykät, pelaaminen Rentoutuminen
Uni: määrä, laatu, unet Ravintopäiväkirja + analysointi Liikunta Stressi: oireet, ehkäisy, hallinta Sokeri Kofeiini Kännykät, pelaaminen Rentoutuminen Venyttely Veden juonti Istuminen Historia-aihe Tv-ohjelmat Terveysmainok-set elokuvat
5
B. Toteutuksen suunnittelu
-mikä aihe -mikä on tavoite / ongelma -miten kirjataan muistiin -millä välineillä, millä tarkkuudella -puhelimen appsit, netti -mitä teoriatietoa haetaan, millä hakusanoilla, mihin kysymyksiin tarvitaan tietoa, mitkä ovat aiheen keskeiset tarvittavat tiedot
6
C. Aiheeseen liittyvän luotettavan teoriatiedon hankinta ja / tai aiemmin tutkittu tieto samasta asiasta -haku hyvillä hakusanoilla Katse-kriteerit: (Kirjoittaja, Ajankohtaisuus, Tarkoitus, Sponsorointi, Evidenssi) -thl.fi -terveyskirjasto.fi -kouluterveyskysely (+kysymykset) -nuorten terveystapatutkimus (päihteet) -tilastokeskus.fi -ukk-instituutti -terveysjärjestöjen sivut Ei wikipediaa!
7
D. RAPORTOINTI -Otsikko ja nimet, kurssi Te3, päiväys -Numerointi ja seuraavat numeroidut otsikot 1-5 oltava esillä! -Kirjoitetaan suoraan pedanetiin (luo merkintä)
8
1. JOHDANTO -työn tavoite ja tarkoitus: ”Tämän tutkimuksen tarkoituksena on… ” -oma kiinnostus – miksi valittu tämä aihe -yhteys nuorten terveyteen -hyöty itselle / urheiluun / eri-ikäiset -ajankohtaisuus / onko aihe ollut esillä mediassa? -merkitys terveydelle, onko tärkeä aihe
9
2.TEORIA-OSUUS -luotettavan terveystiedon haku aiheesta
-aiemmin tutkittua tietoa aiheesta ja nuorista esim. kouluterveyskysely, päihteistä nuorten terveystapatutkimus Kappaleen perään nettisivu(t), luettu + pvm. Esim. ( luettu )
10
3.MENETELMÄT: -miten, ketä, missä, milloin -lomake / kysymykset / kirjaamistapa esille 4.TULOKSET -kysymyksittäin / koehenkilöittäin / iän mukaan / sukupuolittain -lukuja, prosentteja, kokemuksia, tuntemuksia, muutoksia -oma päiväkirja tai muut muistiinpanot liitteeksi mukaan -vain faktaa: mitä kysely tai seuranta antoi vastaukseksi
11
5.POHDINTA: -miten tutkimuksen tavoite toteutui -hyviä tuloksia / huonoja tuloksia -mikä onnistui / mikä epäonnistui -omat havainnot ja päätelmät -mikä jäi epäselväksi -koko tutkimuksen kulun luotettavuus: menetelmät, vaiheet, tekijät, tutkittavat, tarkkuus (ks. seuraava dia) -mitä jatkossa voisi tehdä, millä lailla voisi jatkaa tätä tutkimusta
12
LUOTETTAVUUDEN KRITEEREITÄ:
1. MITATTAVUUS (VALIDITEETTI) Mitataanko sitä, mitä kysytään? 2. LUOTETTAVUUS (RELIABILITEETTI) Tutkimuksen eri osien ja niiden tarkkuuden arviointi Menetelmät / laitteet Koehenkilöiden valinta Onko riittävä joukko Sattuman osuus Virhelähteet Toistettavuus Olosuhteet Tulosten merkittävyys ja yleistettävyys Kuvioiden esitystapa TE3 Sanna Suonio Voionmaan lukio 2010
13
Ohjeistus tutkimusten lukemiseen - kotitehtävä
Lue muiden tutkimukset pedanetista ko. oppitunnin kohdalta Kirjoita vähintään kahteen palaute: myönteinen ja rakentava palaute sekä vähintään yksi kysymys Käy lukemassa itsellesi annettu palaute Kirjoita yhteiseen muistioon huomioita kaikkien tutkimusten luotettavuudesta (+ / -) Tietoa luotettavuudesta tulee ko. kohtaan + edellisessä diassa
14
(Töiden esittelysemainaari)
Jokainen vuorollaan kertoo työn osa-alueista omalta paikaltaan Muilla työ auki puhelimella / muulla laitteella Elävöitä esittelyä kuvilla, nettilinkeillä, kuvilla, videoilla, kerro havainnollisesti, laita muut tekemään / pohtimaan Opettaja kyselee tarkennuksia Muilta kysymyksiä ja palautetta (ope valitsee 2 kysyjää ja 2 palautteen antajaa) Luotettavuuspohdintaa
15
(
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.