Mitä väliä? Ketä kiinnostaa? OAJ Varsinais-Suomi 31.7.2017
Viestintämaisemasta Jäsenet vaativat meiltä koko ajan enemmän: reaaliaikaista viestintää, uutta sanottavaa, uudenlaisia palveluja ja etuja, vastuullisuutta, nopeutta, hyvää ja yksilöllistä kohtelua. Meillä ei ole varaa olla keskustelematta jäsenten ja sidosryhmien kanssa eri kanavilla. Keskusteluihin mentävä mukaan – painavilla sisällöillä. Enää ei uskota entiseen tapaan auktoriteetteihin. Ihmiset uskovat toisiinsa ja jakavat niitä tarinoita, joita haluavat jakaa. Luottamusta rakennetaan yksilöllisen palvelun ja inhimillisen viestinnän kautta.
OAJ:n strategia > viestintästrategia
Kohti parempaa vuorovaikutusta OAJ:n arvot: yhteisöllisyys, oikeudenmukaisuus, edelläkävijyys OAJ:n strategiset painopisteet: Jäsenten edun rakentaminen ja valvonta näkyy kaikessa. Jatkuva vuorovaikutus jäsenistön ja päättäjien kanssa. Teemme jäsenyydestä ja järjestötoiminnasta entistä houkuttelevampaa. Some ei ole vain kanavakokoelma tai päivitysten julkaisualusta – se on keskustelua ja ihmissuhteita, vuorovaikutusta, mahdollisuutta osallistua keskusteluihin. Ennen järjestöt vaikuttivat jäseniinsä, nyt yhä useammin jäsenet vaikuttavat järjestöihin, niiden linjauksiin ja päätöksiin. Ytimessä yhteisöllisyyden luominen.
Viestien inhimillistäminen > pois virkakielestä / tieto & tunne Somessa jaetaan tietoa ja tykätään tunteista Muista: viestiäsi ei löydetä, jos et levitä sitä. Miksi ei riitä, että viestimme vain yhdellä kanavalla? Kaikkein tärkeintä ovat kiinnostavat ja painavat sisällöt. Mitä odotatte meiltä? Hyödyntäkää jäsensivujen materiaalipankkia!
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa? Viesteillämme pitää olla merkitystä jäsenille. Merkityksellinen sisältö vaikuttaa ihmiseen: muuttaa ajattelua, käyttäytymistä tai yhteiskuntaa. Ketä kiinnostaa? Mikä heitä kiinnostaa ja miksi? Miten saamme viestin perille? Muista kysyä myös: ymmärtääkö vastaanottaja, mitä sanon? Lukijaidentiteetistä digitaaliseen identiteettiin: Enemmän henkilökohtaisuutta Vastaanottamisesta luomisen ja jakamisen maailmaan Puhuteltava niin, että sen ymmärtää Yhä useampi miettii: Mitä minä saan tästä? Miksi välittäisin tämän/kertoisin tästä eteenpäin? Vastaanottajan maailma ratkaisee – ja se on usein meiltä kateissa.
Kun verkkoon mennään, niin verkossa ollaan
Uusin Instagram-päivitys 25.11.2014
OAJ Varsinais-Suomen viestintä Kohderyhmät, tavoitteet, sisällöt, välineet/kanavat Kenen meitä pitäisi kuunnella? Miksi meitä pitäisi kuunnella? Mitä merkistystä sillä on jäsenille? Mitkä ovat ydinviestimme? Mihin niihin toivotaan johtavan? Mitkä ovat viestintäkanavamme? Kielenkäyttö: ylhäältä alas vai vertainen / epämuodollinen vs. muodollinen yms. / tiedottamista vai viestintää? Palveletteko Facen yksityisviestien kautta? (esim. palvelulupaus: lähetä viesti, vastaamme kolmen päivän sisällä)
Pohdittavaksi Miten edistämme näitä yhteisiä tavoitteita viestinnällä: Jäsenten edun rakentaminen ja valvonta näkyy kaikessa. Jatkuva vuorovaikutus jäsenistön ja päättäjien kanssa. Teemme jäsenyydestä ja järjestötoiminnasta entistä houkuttelevampaa. Tarvitsemmeko Twitter-tilin/Instagram-tilin – jos, niin mihin? > suunnitelma syksyksi: Kohderyhmät? Mikä merkitys? Mitä päivitetään? Kenelle osoitetaan? Kuka päivittää? Mitä uutta nettisivu kaipaa? Onko työnjako kunnossa? Miten vastaamme siihen, että edunvalvonta on yhä enemmän verkossa? Viestinnän vuosikello & oma viestintäsuunnitelma/ kalenteri Miten hyödynnämme yhteysopettajia viestinnässä – palkitseminen?