Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

Lasten suusta.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ymmärtäminen, ajatteleminen peruskoululaisen kemian oppimisessa Elsi Torn Elsi Torn.
Toimintaohjeet opelle
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Fysiikan ja kemian sanaston luomiseen ja käsitteiden selventämiseen tähtäävä harjoitus. VUOSILUOKILLE 7-9 OTSO JARVA, SAARNILAAKSON KOULU AVAINSANAT Euroopan.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Duunari-hanke Arkiohjaajan työn arviointi. Hankkeessa mukanaolo hanke alkoi kohdaltani ja loppui täysipainoisemmin arkiohjaajan työ.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Keskustele kaverin kanssa:
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
TUHA-verkoston seminaarin palaute
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Hyvinvointiraportti-hanke
Tekijänoikeudet © Marjo Ahola
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Ymmärtäminen, ajatteleminen peruskoululaisen kemian oppimisessa
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
YRITTÄJYYS OP2.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Keisari kannustaa uudistuksiin
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Kotitehtävä, tehtävä 1.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Pelastussuunnitelman opetusmateriaali oppilaille
Kynäkuva: Linda Saukko-Rauta, Redanredan Oy ja Sujuva ESR -hanke
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
2. tieto osana maailmankuvaa
Tietopaketti tuoteomistajalle
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 3 Ryhmätapaaminen: Oman osaamisen tunnistaminen Pe klo ,
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Vieraiden kielten opiskelusta
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
PELI-IPPO INNOKAS PELI STEP 5
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Kirjastoauto.
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Case: ”Ruoka-listalla kaali-kääryleitä”
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
Orientaatio -projektin satoa
Terveiset Yö-ryhmästä
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
OPPILASKUNNAN VAPPURIEHAPÄIVÄ PE !
”Kadulla me ollaan niiden nuorten paikoilla”
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Ajanhallinta opiskelussa
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
OSAAMISKANSIO Nimi.
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Tapaa Nadina, hän on tuotekehitysinsinööri
Esityksen transkriptio:

Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista 3.3.2006 Elsi Torn KEMIA ON KIVAA Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista 3.3.2006 Elsi Torn

Mistä oppijan hyvä mieli tulee? Työskentelyilmasto Sosiaalimuodot Työtavat opiskelutapahtumina oivalluksina onnistuneina töinä jne

työilmapiiri No se ryhmä oli tosi kiva. Siin oli tosi kiva tehä. Siit oli hyvä mieli. Siel sai vapaasti sanoo mielipiteensä... (Lotta) vapaa turvallinen työrauha -- demokraattinen sitouttaminen

sosiaalimuoto Sit niinku kavereitten kans voi jutella sillee ja auttaa sit paremmin. Mä en osais esimerkiks ihan vieraitten kans. Niin emmä niitten kans osais jutella sille kaikis tollasista asioista.(Sointu) kotiryhmä

sosiaalimuoto No ehkä siin parissa ku siin on vaan yksi, et sun sä puhut sen kaa ja teet sen kaa päätelmii tai jotain, nii sen jotenkin helpompaa, kun ei oo iso ryhmä, mis kaikill on omia mielipiteitä ja sit ne vähä suuttuu siin. Ei se taas yksinkä. Yksin se on vaan omat mielipiteensä. Ei tu siin mitään sellasta, mitä se toinen ajattelee. (Sofia) työpari

työtapa Mitä sana työtapa/opetusmenetelmä tuo mieleesi kemian opetuksessa? Listaa ainakin viisi ranskalaisin viivoin Muodostakaa 3-4 ryhminä ryhmän viisi tärkeintä tuottaen A4-paperille -- tuplatiimimenetelmä pohjatiedon kartoituksena

oppimissykli pohjatiedon kartoitus, josta ennakkojäsentäjä tutkimuksen tekeminen käsitteen muodostaminen soveltaminen tiedon prosessointi oppimispäiväkirjaksi Jokaisel tavall, millä vaan voi,on opiskeltu. (Saku)

oppilaiden suosituimmat työtavat Oma tutkielma ja muut raportit Oppimispäiväkirja Kokeellinen laboratoriotyö Tiedon etsiminen ja muu lukeminen Opettajan selitys ja kuuntelu Opettajajohtoiset kertaavat koonnat Keskustelu kotiryhmissä Omat muistiinpanot Vierailukäynnit Opetusvideot katselutehtävineen

muita työtapoja Ennakkojäsentäjä Mallit ja analogiat Demonstraatiot Lajittelut Tehtävien laatiminen kotiryhmälle Ohjelmoitu moniste ”luento” – moniste keskustelupohjana

tehottomat työtavat Roolileikit Yhteistoiminnallinen ryhmätyö asiantuntijaryhminä

hyvä mieli tekemisen konkreettinen tulos Sit tuli hyvä mieli aina, kun tajus jonku asian. (Lotta) ymmärtämisen merkitys tekemisen konkreettinen tulos

hyvä mieli Jotenkin näist kemian kursseist sillee tykkäs, kun panosti, niin sit kans oppi…Siin tuli sellanen, et siel kans tekee töitä. Et paljo se riippuu opettajast, et miten siellä opiskelee. (Maria)

KEMIA ON KIVAA Tutkimus luonnontieteellisesti lahjakkaiden peruskoulun 9. luokkalaisten käsityksistä kemian opetusjärjestelyistä http://ethesis.helsinki.fi Elsi Torn väitöskirja 3.12.2004