Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista 3.3.2006 Elsi Torn KEMIA ON KIVAA Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista 3.3.2006 Elsi Torn
Mistä oppijan hyvä mieli tulee? Työskentelyilmasto Sosiaalimuodot Työtavat opiskelutapahtumina oivalluksina onnistuneina töinä jne
työilmapiiri No se ryhmä oli tosi kiva. Siin oli tosi kiva tehä. Siit oli hyvä mieli. Siel sai vapaasti sanoo mielipiteensä... (Lotta) vapaa turvallinen työrauha -- demokraattinen sitouttaminen
sosiaalimuoto Sit niinku kavereitten kans voi jutella sillee ja auttaa sit paremmin. Mä en osais esimerkiks ihan vieraitten kans. Niin emmä niitten kans osais jutella sille kaikis tollasista asioista.(Sointu) kotiryhmä
sosiaalimuoto No ehkä siin parissa ku siin on vaan yksi, et sun sä puhut sen kaa ja teet sen kaa päätelmii tai jotain, nii sen jotenkin helpompaa, kun ei oo iso ryhmä, mis kaikill on omia mielipiteitä ja sit ne vähä suuttuu siin. Ei se taas yksinkä. Yksin se on vaan omat mielipiteensä. Ei tu siin mitään sellasta, mitä se toinen ajattelee. (Sofia) työpari
työtapa Mitä sana työtapa/opetusmenetelmä tuo mieleesi kemian opetuksessa? Listaa ainakin viisi ranskalaisin viivoin Muodostakaa 3-4 ryhminä ryhmän viisi tärkeintä tuottaen A4-paperille -- tuplatiimimenetelmä pohjatiedon kartoituksena
oppimissykli pohjatiedon kartoitus, josta ennakkojäsentäjä tutkimuksen tekeminen käsitteen muodostaminen soveltaminen tiedon prosessointi oppimispäiväkirjaksi Jokaisel tavall, millä vaan voi,on opiskeltu. (Saku)
oppilaiden suosituimmat työtavat Oma tutkielma ja muut raportit Oppimispäiväkirja Kokeellinen laboratoriotyö Tiedon etsiminen ja muu lukeminen Opettajan selitys ja kuuntelu Opettajajohtoiset kertaavat koonnat Keskustelu kotiryhmissä Omat muistiinpanot Vierailukäynnit Opetusvideot katselutehtävineen
muita työtapoja Ennakkojäsentäjä Mallit ja analogiat Demonstraatiot Lajittelut Tehtävien laatiminen kotiryhmälle Ohjelmoitu moniste ”luento” – moniste keskustelupohjana
tehottomat työtavat Roolileikit Yhteistoiminnallinen ryhmätyö asiantuntijaryhminä
hyvä mieli tekemisen konkreettinen tulos Sit tuli hyvä mieli aina, kun tajus jonku asian. (Lotta) ymmärtämisen merkitys tekemisen konkreettinen tulos
hyvä mieli Jotenkin näist kemian kursseist sillee tykkäs, kun panosti, niin sit kans oppi…Siin tuli sellanen, et siel kans tekee töitä. Et paljo se riippuu opettajast, et miten siellä opiskelee. (Maria)
KEMIA ON KIVAA Tutkimus luonnontieteellisesti lahjakkaiden peruskoulun 9. luokkalaisten käsityksistä kemian opetusjärjestelyistä http://ethesis.helsinki.fi Elsi Torn väitöskirja 3.12.2004