Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia 28.4.2014 Kari Kurkela, Ari Inkinen
Tiivistelmä projektista Helsingin NMKY:n toteuttama projekti 1.9.2013 - 31.3.2014 Kolmannen lähteen luoman Yhteistyöfoorumimallin soveltaminen monialaiseen – ja sektoraaliseen yhteistyöhön (Handbook) Hyvinvointipalveluiden tuotteistaminen vapaille markkinoille Perheille suunnattujen vapaa-ajanpalveluiden kehittäminen ja yhteisen palvelutarjottimen luominen Kohderyhmä järjestöjen johtajat ja kehittäjät sekä yrittäjät Paikkakunnat: Kainuu, Salo , Hämeenlinna
Yhteistyöfoorumimallin soveltaminen Alueen toimijoiden, tahtotilan ja tarjonnan selvittämiseksi Yhteistyökumppaneina kehitysyhtiöt (kunta) ja verkostoituneet järjestöt Yhteinen tahtotila ydinkumppaneiden kanssa! Kutsu, johdanto ja ennakkotehtävä kohderyhmälle kumppaneiden verkostojen kautta (sähköposti) Kolme kokoontumista jokaisella alueella: Tutustuminen Kehittäminen, Yhteenveto
Yhteistyöfoorumimallin soveltaminen: Kokoontumiset kolmen tunnin työpajoja, monialaisena pari- tai ryhmätyönä Tehtävänä kehittää perheille suunnatuista palveluista perhekeskeisiä palveluita ja koota näistä tarjotin testausta varten Työpajan rakenne: Johdanto tai kertaus, 1. ryhmätyö ja yhteenveto, tauko, 2. ryhmätyö ja yhteenveto Ryhmätöiden aiheita: Toimijoiden ja tarjonnan esiin saaminen (tarjottimelle) Suhtautuminen monialaiseen yhteistyöhön (asenteet ja ennakkoluulot) Yhteistyöfoorumin toimivuus verkostotyökaluna Palvelun kehittäminen vaikutuslähtöisesti
Projektin tuloksia Kutsu ja ennakkotehtävä lähetettiin noin 80 toimijalle Tapaamisiin osallistui 48 toimijaa Tarjottimet syntyivät kaikille alueille 35 palveluntuottajaa (16 järjestöä) kuvasi palvelunsa tarjottimelle Yhteensä 47 palvelua joista 80 % jo käytettävissä Liikunta- ja ulkoilupainotteiset, kulttuurin vajausta
Projektin tuloksia Alan toimijoilla on halukkuutta yhteistyöhön Yhteistyöstä etua tuotteistamisessa ja markkinoinnissa Asiantuntijuuden, osaamisen ja resurssien jakaminen rikastuttaa kaikkia osallistujia Kulttuuri- ja toimintaerot eri alojen ja sektoreiden välillä ovat selkeät Keskinäiset sopimukset yhteistyöstä lisäävät ehkä byrokratiaa Alueet, niiden tilanteet, toimijat ja toimintakulttuurit ovat erilaisia
Mitä olisi voinut tehdä toisin? Kommunikointi: kieli ja välineet ”Mitä saa, mitä vaatii” ja yhteiset pelisäännöt selkeämmin esiin Vetovastuu ja omistajuus: paikallinen ja puolueeton (kehitysyhtiö?) Eri alojen tausta- ja tukijärjestöt mukaan jo alussa
Miten yhteistyöfoorumimalli mahdollistaa monialaisten hyvinvointipalveluiden kehittämisen? Antaa rakenteen ja mahdollisuudet yhteistyölle ja yhteiselle kehittämiselle Kartoittaa alueen tarpeet, tarjonnan ja toimijoiden tahtotilan Sitouttaa ja tuo yhteen eri toimijat Auttaa osallistujia (organisaatioita) löytämään oman paikan ja tilan Mahdollistaa “pienenkin” panoksen liittämisen kokonaisuuteen Avartaa ja yhdistää eri näkökulmat kokonaisuudeksi Kohtauttamalla “Rikastaa” osaamista ja oppimista (eri toimialat ja sektorit) Tehostaa resurssien käyttöä ja suuntaamista vaikutuksiin Tuottaa tuloksia nopeammin Vahvistaa viestintää ja markkinointia Joustaa tilanteiden ja tarpeiden mukaisesti Luo tulevaisuutta