Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Jumalan kanssa.
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva. Attraktioiden elokuva • Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions)
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Tikkurila 10 The City of dreams
Mirva Mykkälä & Piia-Maria Mattanen
Helsingin yliopisto - Lääketieteellinen tiedekunta, TUKE Laajojen asiakokonaisuuksien esittäminen PowerPointilla Pysyvätkö kuulijasi kärryillä?
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Kuvakäsikirjoitus.
ohje kuunteluanalyysiin
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Elokuvan maagiset attraktiot & elokuvan ekspansio
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Ohjeita animaation tekoon:
Hurttuuden tie – tosi lyhyt tarina houkutuksista
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Toteutus: Lähikuva äidistä, joka vilkuttaa Emmalle ja lähtee takaisin sisälle. Näytetään tekstiruutua repliikeistä. Kuva siirtyy Emmaan, joka sitoo kypärän.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Pääesiintyjänä lavalle astuu maailmanluokan metallibändi Chicagosta. Disturbedin tunnetuimpia biisejä ovat Down With the Sickness, Asylum, The Game, Stricken.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
ELOKUVAKLASSIKOT KOULUIHIN Sodankylä Juha Oravala Elävää Kuvaa -projekti Organisoijat: Elokuvakontakti, OPM.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Leenan ja Leevin lumiukot Veera Tervo, Laura Päärni VAKA 12C.
Ennen kerrontaa: attraktioelokuva. Attraktioelokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin käsite Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Harjoituksissa tehdään digitarina
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN Guisen herttuan murha (Ranska 1908)
ELOKUVAKERRONNAN VAKIINTUMINEN 1910-luvun elokuva
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Kukka ja mehiläinen Emma ja Satu, tekno11a
Epätoivoisena katsoo pomo kelloaan, ja toteaa, että hänen alaisensa ei ehdi ajoissa pitämään erittäin tärkeää tiedotusta konferenssiin, joka on juuri alkamassa.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Varhainen amerikkalainen elokuva & Englanti, Italia ja Tanska
”Varmaa lienee, ettei kaupunkimme yleisö malta olla miehissä rientämättä katsomaan tätä kummaa konetta, sillä kuvat ovat luonnosta valokuvattuja ja esitetään.
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä # - Esitelmöijän nimi Optimointiopin seminaari - Syksy 2000 / 1 Potentiaalien kertaus ja.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
Opettaja Miia Rinne p LIIKKUVA KUVA.
Anselm Cantenburylaisen ontologinen todistus etenee seuravaasti:
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Modernin kulttuurin synty
DOKUMENTTIELOKUVA.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Novellin käsittelyä ryhmissä
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Kielen kehityksen avainkohdat
aikasanat sitten ago kuluttua / päästä after mennessä by
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Antiikin olympialaiset Daniel Wacklin 17B
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Ennen kerrontaa: attraktioiden elokuva

Attraktioiden elokuva Elokuvatutkija Tom Gunningin ja André Gaudreaultin luoma käsite (cinema of attractions) Tom Gunningin mukaan noin vuoteen 1906 tai 1907 asti elokuvaa hallitsi ns. attraktion estetiikka Attraktio: esim. sirkus, huvipuisto Attraktion käsite: Sergei Eisenstein Yleensä varhaista elokuvaa tarkasteltu kertovan elokuvan näkökulmasta: miten kerronta kehittyi Gunningin mukaan tämä ei kuitenkaan kuvasta varhaista elokuvaa sen omilla ehdoilla: tärkeää oli asioiden tuominen nähtäväksi, katsominen sinänsä, visuaalinen uteliaisuus – ei kerronta

Attraktioiden elokuva Attraktio saattoi olla elokuvallinen: trikit, hidastukset, elokuvan esittäminen takaperin, kaksoisvalotus Myös "dokumentaariset" tapahtumat attraktioita (Juna saapuu asemalle, vauvan aamiainen) Näyttäminen, esille asettaminen tärkeämpää kuin kerronnan eteneminen Elokuvan narrativisoinnin vaihe vasta 1907-1913 kuitenkin narrativisoinnin jälkeenkin elokuvassa edelleen mukana spektaakkeli sinänsä

Hämmästyksen estetiikka (Gunning) Lumièren juna ja herkkäuskoisen katsojan myytti Mikään historiallinen lähde ei vahvista myyttiä junaa kauhistuneesta yleisöstä Kuitenkin tietynlainen hämmästys ja kauhistelu kuului varhaiseen katsomiskokemukseen Tietoinen kauhistelu: Albert E Smith ja Black Diamond Express (juna syöksyy kuvassa kohti katsojia ja kauhisteluun yllytetään) Kyse illuusion hämmästyttävyydestä, visuaalisesta muodonmuutoksesta (liikkumattomasta kuvasta tulee liikkuva)

Georges Méliès 1895: ”… valkokankaalle heijastettiin pysähdyskuva […]. Hämmästyin hieman. Ehdin juuri sanoa vierustoverilleni: ”Ovatko he saaneet meidät kiihdyksiin tällaisten heijastusten takia?” ”Olin tuskin ehtinyt sanoa sanottavani, kun vaunua vetävä hevonen alkoi liikkua kohti meitä […]. Tämän näyn edessä me istuimme suut ammollaan, ällistyksen lamaannuttamina, sanattomaksi hämmästyneinä” Vrt. Maxim Gorkin kokemus 1896: http://www.mcsweeneys.net/articles/contest-winner-36-black-and-white-and-in-color

Lumière: Vauvan aamiainen (1895) Auguste Lumière vaimoineen ja lapsineen. Yleisöä hämmästytti erityisesti se, että puiden lehdet liikkuivat.

Georges Méliès (1861-1938): trikkiattraktioiden kuningas taikuri, teatteri Robert-Houdinin omistaja oli mukana Lumièren ensimmäisessä elokuvaesityksessä 28.12.1895 päätti lisätä elokuvia esityksiinsä Mélièsin elokuvat perustuivat trikkeihin, joiden avulla saatiin aikaan hämmästyttäviä efektejä paholainen ilmestyy tyhjästä pää kasvaa ja kutistuu monta saman henkilön päätä pöydällä sukeltaja tutkii taistelulaiva Mainen hylkyä (kuvattu akvaarion läpi näyttämöllä)

Méliès: Kumipäinen mies (1901)

Méliès tarinan roolista elokuvissaan Mitä tulee käsikirjoitukseen, kertomukseen tai tarinaan, niin mietin sitä vasta lopuksi. Voin todeta, että tällä tavoin rakennetulla käsikirjoituksella ei ole mitään merkitystä. Se on vain veruke näyttämö-efekteille, trikeille tai mie-lenkiintoisesti järjestetylle tableaulle.

Englanti ja ”Brightonin koulu” R.W. Paul Cecil Hepworth G.A. Smith James Williamson Ensimmäinen merkittävä elokuvantekijä Englannissa R.W. Paul (Rough Sea at Dover 1896; kuvaus Birt Acres; The countryman and the cinematograph, 1901; Buy your own cherries, 1904) Cecil Hepworth (Explosion of a Motor Car, 1900; Rescued by Rover, 1905) Brightonin elokuvantekijät ("Brightonin koulu"): G.A. Smith mm. otti käyttöön näkökulmaotoksen (Grandma's reading Glasses, 1900; Mary Jane’s Mishap 1903) James Williamson (The Big Swallow, 1900)

Edwin S. Porter Edisonin yhtiön merkittävin elokuvantekijä Elokuvia: The Gay Shoe Clerk (1903) The Life of an American Fireman (1903) The Great Train Robbery (1903)

Edwin S. Porter (Edison) The Great Train Robbery (1903)

Attraktioelokuvan piirteet Sisältö: näyttäminen Näyttäminen tärkeämpää kuin kertominen elokuva tuo nähtävänä olemisensa esille, korostaa sitä esiintyjät katsoivat usein kameraan: ei pyritty luomaan eroa fiktiivisen tilan ja elokuvan tilan välille ts. rakentamaan realistista illuusiota ei voyeuristista vaan exhibitionistista trikkielokuva: sarja taikatemppumaisia attraktioita

Edison: The Sneeze (Aivastus, 1894)

Edison 1894: The kiss

G.A. Smith: The Big Swallow (UK, 1900) (kuvattava mies nielaisee kuvaajan)

Attraktioelokuvan piirteet 2) Esitystilanne: kokemuksellisuus Hämmästyttävä kokemus tärkeämpi kuin uppoutuminen tarinaan elokuvia saatettiin esittää missä järjestyksessä tahansa, riippumatta "juonen" vaatimuksista (esim. takaa-ajoelokuvissa joko yksittäisiä kohtauksia takaa-ajosta tai sitten koko sarja); esittäjillä suuri kontrolli elokuvien esitystapaan [aina vuoteen 1899] Hale's Tours elokuvateatterit: esitettiin junalla-ajokuvia ja myös teatteri itse oli rakennettu junanvaunun kaltaiseksi; konduktööri keräsi liput; ääniefektit simuloivat junan sihinää ja kiskojen kolinaa ---> liittyy enemmän huvipuistoon kuin nykyiseen elokuvakatsomiseen

Elokuva = matkustusväline (Hale’s Tours of the World) Elokuva oli mahdollisuus tehdä virtuaalisia matkoja

Elokuva = matkustusväline (Hale’s Tours of the World) Elokuvateatteri ikään kuin junanvaunussa, “konduktööri” rahasti elokuvan katsojat, projisoidun kuvan llisäksi oli äänitehosteita, sai edullisesti matkustaa ympäri maailmaa

Attraktioelokuvan piirteet 3) Tekniikka attraktiona Elokuvaa katsottiin teknisenä ihmeenä, ei tarinoita Siis: elokuva itsessään oli attraktio: se mitä mainostettiin, oli Cinématographe, Biograph tai Vitascope - ei niinkään esitetyt elokuvat alkuvaiheen jälkeen erikoisuuksien esittely jatkuu elokuvissa, mm. lähikuvien käytössä (esim. siirtyminen otoksen sisällä lähikuvaan ei kuvastanut henkilön mielentilaa, vaan oli attraktio sinänsä) Porter: The Gay Shoe Clerk (1903): ekshibitionismi: lähikuvassa nainen nostaa hamettaan, jolloin kaikki voivat nähdä hänen nilkkansa

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Kokokuvassa äiti ja tytär saapuvat kenkäkauppaan, jossa kenkäkauppias esittelee kenkiä tyttärelle…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … ja alkaa sovittaa kenkää tämän jalkaan.

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Siirrytään lähikuvaan kengännauhojen solmimisesta…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … jonka aikana tytär vetää hameenhelmaa ylöspäin.

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) Palataan kokokuvaan, jossa kenkäkauppias alkaa suudella tytärtä…

Edwin S. Porter (Edison): The Gay Shoe Clerk (1903) … mistä seuraa rangaistus.

Attraktion eri ilmenemismuotoja nykyään Avantgarde / kokeellinen elokuva / videotaide: näyttämisen arvo ohi kerronnallisen arvon Musiikkivideot: kerronta ei välttämätöntä, koska musiikki antaa rakenteen Toimintaelokuva: attraktio rinnan kerronnan kanssa – takaa-ajoja ja räjäytyksiä näytetään niiden attraktioarvon takia, vaikka ne hidastavatkin tarinan etenemistä Musikaali: tarina veruke musiikkinumeroille Tekniset attraktiot (90-luku: digitaaliset efektit; nyt: 3D- elokuvat) Elokuva huvipuistoattraktion osana Shokki- ja tirkistelyelokuvat ja –ohjelmat