Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
”Meidän opisto”.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
OPS 2016 Kirja-Matin koulu Henna Malila
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
tulevaisuuden työelämätaidot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet

Opetusta eheyttämällä autetaan oppilaita hahmottamaan asioita kokonaisuuksina näkemään eri aineissa opiskeltujen asioiden yhteyden toisiinsa ja elämän eri ilmiöihin

Eheyttämisen tapa tai kesto voi vaihdella Rinnastetaan ts. opiskellaan samaa teemaa useammassa oppiaineessa Jaksotetaan ts. opiskellaan samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin Järjestetään teemapäiviä, tapahtumia, kampanjoita, opintokäyntejä ja leirikouluja Muodostetaan monialaisia oppimiskokonaisuuksia Integroidaan eri oppiaineita kokonaisuuksiksi Opiskellaan asiat kokonaisopetuksena

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Opetusta eheyttäviä Oppiaineiden rajat ylittäviä Ilmentävät koulun arvoja ja oppimiskäsitystä Konkretisoivat perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita ja tukevat laaja-alaisen osaamisen kehittymistä.

Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet antavat pohjan ja suunnan eheyttämiselle Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintä-teknologinen osaaminen Työelämä- taidot ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 L1 L7 L3 Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen L6 L4 L5 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 luku 3.3

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus vuodessa. Tavoitteet, sisällöt ja toteuttamistavat päätetään paikallisessa opetussuunnitelmassa ja täsmennetään koulun lukuvuosisuunnitelmassa. Samalla tavalla toimitaan muiden eheyttävien toimenpiteiden kanssa. Hyödynnetään paikallisia voimavaroja ja mahdollisuuksia. Otetaan huomioon myös ajankohtaisuus ja yhteiskunnallinen merkittävyys.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppilaiden osallistuminen suunnitteluun on välttämätöntä. Oppilaiden kokemusmaailmaan kuuluvaa toiminnallista oppimista. Kaikki oppiaineet ovat vuorollaan mukana oppimiskokonaisuuksien toteutumisessa. Oppimiskokonaisuudet ovat oppilaita kiinnostavia, oppiaineiden ja opettajien väliseen yhteistyöhön soveltuvia teemoja.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Suunnittelu voi lähteä liikkeelle tiedonalalähtöisestä oppimisesta, jolloin oppiaineet ovat lähtökohtana ja opettajat asiantuntijoina teeman tai aiheen valinnassa. Aiheena voi olla esim. ilmastonmuutos. Oppilaiden osuus tulee esille työtapojen, sisällön ja painotusten valinnassa. Ilmiöpohjaisen oppimisen lähtökohtana ovat oppilaiden esittämät kysymykset, joiden pohjalta syntyy oppimisen teema tai aihe. Opettaja voi antaa raamin tutkittavalle aiheelle, mutta varsinainen tutkimuskysymys nousee esille oppilaiden havainnoista ja mielenkiinnonkohteista.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Oppilaiden motivaatio on hyvä. Voi syntyä tai tulla esille sellaista tietoa, mitä ei oppikirjoista löydy. Oppiminen tapahtuu yhdessä. Yksin ei voi selvittää kaikkea teemaan liittyvää. Oppimiseen liittyy vahvasti työnjako. Verkostoidutaan ja kommunikoidaan erilaisten tahojen kanssa. Pohditaan miten asioita esitetään ja millaisia tunteita ne herättävät.

Eheyttäminen edellyttää pedagogista otetta Miten tavoitteet, sisällöt ja työtavat liittyvät toisiinsa ja täydentävät toisiaan? Miten oppilaat voivat kokea sekä opittavat asiat että oppimisprosessin mielekkäänä kokonaisuutena? Opettaja suunnittelee, ohjaa ja opastaa. Opettaja päättää mitä asioita karsitaan ja mitä asioita käsitellään, mutta oppilaiden osallisuutta on lisättävä. Opittavien aiheiden valinta ei saa olla sattumanvaraista, vaan tarvitaan oppiaineiden asiantuntemusta. Pidettävä huolta siitä, että oppiaineiden omat käsitteet opitaan hierarkkisesti ja järkevästi sekä siitä, että oppiaineiden oma, riittävä tieto tulee käytyä läpi. Eheyttämällä syntyy laaja-alaista osaamista.

Opettajan rooli on entistä merkityksellisempi Opettaja suunnittelee, ohjaa ja tukee oppimisprosessia. Tarvitaan kaikkien opettajien yhteistyötä. Ei riitä, että yksi innostunut opettaja toimii. Tarvitaan yhteistä suunnitteluaikaa. Muistettava, että eheyttäminen ei ole vain joihinkin oppiaineisiin kuuluva asia. Kaikkien opettajien tulee osallistua monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen.

Mitä on monialainen opiskelu ? Hannele Cantell Dosentti Aineenopettajakoulutuksen johtaja OKL, Helsingin yliopisto Alla oleva video on kooste Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen dosentti Hannele Cantellin esityksestä ”Mitä on monialainen opiskelu”. Video on laadittu Helsingin opetusviraston toimesta, ja sen tarkoitus on avata OPS 2016:n sisältämää ilmiöoppimisen käsitettä. Video: Hannele Cantell ”Mitä on monialainen opiskelu?” Kesto n. 10 min Video: Iida-Maria Peltomaa ”Oppilaat suunnittelemaan oppimiskokonaisuuksia” Kesto n.5min