Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kiinteistönkauppa sähköisesti
Advertisements

ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Turun kauppakamari, Nuorkauppakamarikilta
Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
ETELÄ-KARJALAN SOSIAALI- JA TERVEYSPIIRI SOTE – uudistus, missä mennään – miten ja millä eteenpäin.
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Nuoret ja vastuullinen yrittäjyys –hanke ja yhteiskunnallinen yrittäjyys Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkoston vuosikokous Simo Tuppurainen.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
Kori 3:n tilanne Hannu Hämäläinen toimeenpanon jory
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Alueiden ja kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallintoyhteistyöfoorumi Sote-palveluiden uudistamista tukeva valtakunnallinen ja alueellinen tietohallintoyhteistyö.
Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma a.Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? (toki rajoitukset ymmärtäen) Tässä työssä pääasiassa sosiaali-
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
SKENAARIOT - organisaationäkökulma
Kanta-arkiston toisiokäytön mahdollisuudet
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
Valmistautuminen luennoille
Kuntaliiton maaseutuverkostot ja maakuntauudistus
ODA – Omat digiajan hyvinvointipalvelut
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Muutoskortit Tarvittavat välineet
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Sote sähköisen tiedonhallinnan strategia 2020
Innopaja
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Tietoisku päättäjille: Sote-tieto hyötykäyttöön strategia
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Digitaalisen oppimisohjelman työpaja Jyväskylän vertaisoppimispäivä 5
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
[Projektin nimi]: Jälkianalyysi
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Asiointiarkitehtuuri
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Leena Penttinen/2017 – Päivi Rosenius 2018
Potilas digi- ja datataloudessa
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.

Innopaja
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Strategian toimeenpano: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen
Lapsivaikutusten arviointi LAVA

Esityksen transkriptio:

Sote-tieto hyötykäyttöön – strategia 2020 Väliseminaari 6.11.2013, klo. 9.00–13.00. Kuntatalo, Luentosali, Toinen linja 14, Helsinki Tapio Huomo, Jari Kinnunen HMV PublicPartner Oy 6.11.2013 HMV Group

Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi Jakaudutaan 3 ryhmään sukunimen alkukirjaimen mukaan seuraavasti: Ryhmä 1: A – Kontio Ryhmä 2: Korhonen – P Ryhmä 3: R –Ö Ryhmät siirtyvät seuraaville etapeille, joissa käsitellään edellä kuultuja esityksiä 15 minuutin ajan, minkä jälkeen siirrytään seuraavalle etapille (1=>2, 2=>3, 3=>1) : Etappi 1: Kansalaisen näkökulma Puheenjohtaja Teemupekka Virtanen, STM Asiantuntijasihteeri Tanja Rantanen, Kuntaliitto Rastin yhteenvetäjä Jari Kinnunen, HMV PublicPartner Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma Puheenjohtaja Anne Kallio, STM Asiantuntijasihteeri Maritta Korhonen, THL Rastin yhteenvetäjä Tapio Huomo, HMV PublicPartner Etappi 3: Tiedon toissijainen käyttö johtamiseen, tutkimukseen ym. Puheenjohtaja Sinikka Salo, Oulun kaupunki Asiantuntijasihteeri Karri Vainio, Kuntaliitto Rastin yhteenvetäjä Raija Rahkila-Bergström, Prime Solutions 6.11.2013 HMV Group

Etappien tavoitteet ja toimintamalli Kullakin etapilla on seuraavat tavoitteet edellä esiteltyjen skenaarioiden avoin ”retostelu” (erilaisten näkökulmien esiin nostaminen mahdollisimman avoimesti) läpileikkaavien teemojen tarkastelu (pohditaan, mitä asiat merkitsevät seuraavien teemojen näkökulmasta) vaikuttavuus eettisyys kansainvälisyys Etapilla puheenjohtaja johdattelee aiheeseen ja esittelee 3 avainkysymystä, joita on tarkoitus käsitellä Tämän jälkeen osallistujat kertovat omia näkemyksiään ja asiantuntijasihteeri kirjaa niitä fläppitaululle. Osallistujia kannustetaan myös itse täyttämään kommentteja ja näkemyksiä etapeilla jaossa oleville Post it –lapuille ja liimaamaan niitä kunkin kysymyksen kohdalle 15 minuutin jälkeen vaihdetaan seuraavalle etapille Kustakin etapista laaditaan nopeasti alustavat yhteenvedot, jotka esitellään kierroksen jälkeen pidettävän esityksen jälkeen 6.11.2013 HMV Group

Etapeilla käsiteltävät kysymykset 1. Etappi - kansalaisen näkökulma, käsiteltävät kysymykset (luentosali) Molemmissa vaihtoehdoissa kansalainen (tai suurin osa kansalaisista) on tyytyväinen tilanteeseen. Onko kansalaisen kannalta mielekästä puhua positiivisesta ja negatiivisesta skenaariosta? Miten saavutetaan tasapaino kansalaisen ja terveydenhuollon ammattilaisen välillä? Miten kansalainen pystyy osallistumaan oman asiansa hoitoon. Miten molempien osapuolten pitäisi suhtautua toisen osapuolen kirjaamaan tietoon. Kuka omistaa kansalaista koskevat tiedot? Miten voidaan varmistaa kansalaisen luottamus potilastietojen käytön vastuullisuuteen, jos kansalainen antaa tietonsa terveydenhuollon säilytettäväksi? 2. Etappi - palvelujärjestelmän näkökulma, käsiteltävät kysymykset (kh 1.4) Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? voidaanko sähköisten välineiden kautta antaa parempaa palvelua? asiakaskontakti vasta jos henkilö ei kykene (halua) käyttämään sähköisiä palveluja Käyttävätkö ammattilaiset sähköisiä välineitä? Haluaminen / osaaminen, työnkuvan muutoksen hyväksyminen Ollaanko kansalaisten aktiivisuuden varassa? Huolivatko ammattilaiset kansalaisen tuottaman tiedon? Voiko kansalainen tuottaa tietoa omasta tilanteestaan suoraan Kantaan? Pitääkö kansalaisen Kantaan tuottama tieto hyväksyä ammattilaisen toimesta? 3. Etappi - tiedon toissijainen käyttö johtamiseen, tutkimukseen ym. (tila M5) Mitkä ovat tietoaineistojen toissijaisen hyödyntämisen eettiset periaatteet – mitkä ovat kiellettyjä tietojen hyödyntämisen kohteita? Tietoaineistojen maksullisuus – mihin käyttötarkoituksiin tiedoista pitäisi voida periä hinta? Miten kansalaisen itse tuottamia tietoja voitaisiin paremmin kerätä ja hyödyntää johtamisessa, kehittämisessä, tutkimuksessa ja innovaatiotoiminnassa? 6.11.2013 HMV Group

Etappi 1: Kansalaisen näkökulma Molemmissa vaihtoehdoissa kansalainen (tai suurin osa kansalaisista) on tyytyväinen tilanteeseen. Onko kansalaisen kannalta mielekästä puhua positiivisesta ja negatiivisesta skenaariosta? 6.11.2013 HMV Group

Etappi 1: Kansalaisen näkökulma b. Miten saavutetaan tasapaino kansalaisen ja terveydenhuollon ammattilaisen välillä? Miten kansalainen pystyy osallistumaan oman asiansa hoitoon. Miten molempien osapuolten pitäisi suhtautua toisen osapuolen kirjaamaan tietoon. 6.11.2013 HMV Group

Etappi 1: Kansalaisen näkökulma c. Kuka omistaa kansalaista koskevat tiedot? Miten voidaan varmistaa kansalaisen luottamus potilastietojen käytön vastuullisuuteen, jos kansalainen antaa tietonsa terveydenhuollon säilytettäväksi? 6.11.2013 HMV Group

Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma Voidaanko laittaa sähköiset palvelut etusijalle? voidaanko sähköisten välineiden kautta antaa parempaa palvelua? asiakaskontakti vasta jos henkilö ei kykene (halua) käyttämään sähköisiä palveluja 6.11.2013 HMV Group

Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma b. Käyttävätkö ammattilaiset sähköisiä välineitä? Haluaminen / osaaminen, työnkuvan muutoksen hyväksyminen Ollaanko kansalaisten aktiivisuuden varassa? 6.11.2013 HMV Group

Etappi 2: Palvelujärjestelmän näkökulma c. Huolivatko ammattilaiset kansalaisen tuottaman tiedon? Voiko kansalainen tuottaa tietoa omasta tilanteestaan suoraan Kantaan? Pitääkö kansalaisen Kantaan tuottama tieto hyväksyä ammattilaisen toimesta? 6.11.2013 HMV Group

Etappi 3: tiedon toissijainen käyttö johtamiseen, tutkimukseen ym. Mitkä ovat tietoaineistojen toissijaisen hyödyntämisen eettiset periaatteet – mitkä ovat kiellettyjä tietojen hyödyntämisen kohteita? 6.11.2013 HMV Group

Etappi 3: tiedon toissijainen käyttö johtamiseen, tutkimukseen ym. b. Tietoaineistojen maksullisuus – mihin käyttötarkoituksiin tiedoista pitäisi voida periä hinta? 6.11.2013 HMV Group

Etappi 3: tiedon toissijainen käyttö johtamiseen, tutkimukseen ym. c. Miten kansalaisen itse tuottamia tietoja voitaisiin paremmin kerätä ja hyödyntää johtamisessa, kehittämisessä, tutkimuksessa ja innovaatiotoiminnassa? 6.11.2013 HMV Group