Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sote sähköisen tiedonhallinnan strategia 2020

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sote sähköisen tiedonhallinnan strategia 2020"— Esityksen transkriptio:

1 Sote sähköisen tiedonhallinnan strategia 2020
Strategiatyö käytännössä

2 Strategiatyön vaiheet
1. Kartoitus 2. Visiointi 3. Priorisointi 4. Toimenpiteistä ja vastuista sopiminen 5. Hyväksyntä 6. Jatkuva seuranta ja arviointi laaja sidosryhmätyöskentely mm seminaarien, verkkokyselyiden, interaktiivisen työtilan ja somen avulla

3 Kartoitus Kansalliset strategiat, mm Kansainväliset strategiat
Hallitusohjelma Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020 Kanta-lainsäädäntö Kansallisissa hankkeissa tehty valmistelu (Tikesos, SADe) JulkICT-strategia, tietohallintolaki kansalliset strategiaprosessit Kansainväliset strategiat EU eHealth Action Plan pohjoismaiset ja eurooppalaiset eHealth strategiat Nykytilanne THL ja Oulun yliopisto / sote teknologiakartoitukset THL ja Lääkäriliitto / käytettävyyskyselyt SADe / sähköisen asioinnin tilanne Eun eHealth vertailuraportit EHTEL raportti 2013

4 Strategiset haasteet Hyvinvoinnin ja terveyden erojen kaventaminen
Asiakaslähtöisyys ja ihmisten osallisuus Palveluprosessien sujuvuus Tiedon keräämisestä tiedon käyttämiseen Palvelutarpeen kasvu; henkilöstön riittävyys ja rahoituspohjan kestävyys

5 Nykytilanne Vahvuudet Yleiset
julkisrahoitteinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu kansalaisten luottamus viranomaisiin homogeeninen kulttuuri henkilökunnan ja kansalaisten yleinen IT-osaaminen, korkea koulutaso Sote-tiedonhallinta poliittinen sitoutuminen sote-tiedonhallinnan kehittämiselle lainsäädäntö tervhuollon tiedonhallinnan kansallisista palveluista olemassa kansalliset toimijat (OPER, Kela, STM) paikallinen perusinfra kunnossa - hyvä pohja kehittämiselle sähk kattavuus (sk, kuvat, labrat, lähete-palaute) ammattilaisten tuki (päätöksenteon tuki ,käypä hoito -suositukset) kansalliset palvelut ja määrittelyt valmiina (terveydenhuolto) henkilön ja ammattilaisen tunnistaminen semanttiset , tekniset ja tietoliikennestandardit kansallisten palveluiden käyttöönotto menossa Heikkoudet Yleiset hajautunut soten järjestämis- ja kehittämisrakenne -> päällekkäiset investoinnit ja kehittäminen, prosessi- ja organisaatiokeskeisyys (vs kansalaiskesk) sote ydintoiminnan ja tietohallinnon riittämätön vuoropuhelu tietoteknologiainvestoinnit eivät johda prosessimuutoksiin tervhuollon prosessit varioivia, kuvaukset puuttuvat tietojen käyttöön liittyvän lainsäädännön hajanaisuus yleis- ja erillislainsäädännön ristiriitaisuus sivullisuuden käsite organisaatiokohtainen sähköisen asioinnin lainsäädäntö vs sote-lainsäädäntö Sote-tiedonhallinta lainsäädäntö soshuollon sähk tiedonhallinnan kansallisista palveluista puuttuu -> valmisteilla sote-tietohallinnon kentän organisoitumisen ja ohjausjärjestelmän puute - hajanaiset ratkaisut, hyvät ratkaisut ja käytännöt eivät leviä -> valmisteilla IT-investointien vaikuttavuusseurannan puute toiminta- ja tietoarkkitehtuurin kokonaiskuvan hallinta -> valmisteilla professioiden epäluottamus potilastietojärjestelmät suljetut potilastietojärjestelmät ptj:t elinkaarensa lopussa käytettävyysongelmat prosessituki puuttuu

6 Visiointi Työryhmät: 1. Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, pj Teemupekka Virtanen, STM 2. Soten palveluketjujen hallinta, pj Pentti Itkonen, Eksote 3. Tietovarantojen sekundaarinen käyttö, pj Sinikka Salo, Oulun kaupunki 4. ICT:n ohjaus ja yhteistyörakenne, pj Olli-Pekka Rissanen, valtiovarainministeriö 5. Teknologianäkökulma, Juha Mykkänen, Itä-Suomen yliopisto Yhteiset näkökulmat: * vaikuttavuus * kansainvälisyys * eettisyys

7 Sidosryhmäyhteistyö seminaarit - seuraava 6.11.
avoin konsultaatio (verkkokysely) some - ota kantaa.fi (Linked in?)

8 Visiointivaiheen työskentelymalli
1. tulevaisuuden kuva ryhmän teeman kannalta 1. Haluttu/todennäköisin tulevaisuus, eli kaikki menee realistisesti 2. Positiivinen tulevaisuus, eli äärikuvaus siitä miten kaikki menee loistavasti 3. Negatiivinen tulevaisuus, eli äärikuvaus siitä mihin ongelmiin voidaan joutua eskaloituva kehitys Em. visiot oltava kuitenkin realistisia suhteessa nykytilaan ja vision tavoiteaikajänteeseen 2. Skenaariopolku Kuvataan vaiheittain prosessia joka johti em. visioon 1. mitä piti tapahtua ja keiden piti toimia, jotta todennäköinen kuva toteutuu 2. missä piti onnistua ja mitä toimia tehdä (keiden?), jotta positiivinen tulevaisuus toteutuu 3. mikä meni pieleen ja missä eri toimet epäonnistuivat ja päädyttiin negatiiviseen tulevaisuuteen 3. Näkökulmat mitä eri vaihtoehdot tarkoittavat kunkin ryhmän kannalta kansalaisille/asiakkaille/potilaille ja heidän roolinsa ammattilaisille ja heidän roolinsa palveluntuottajille, heidän roolinsa palvelunjärjestämisvastuussa oleville, heidän roolinsa yritysten rooli eri vaihtoehdoissa sote-tietojärjestelmien alueelliselle, kansalliselle ja kansainväliselle toiminnalle

9 Lopputuloksena 1. kuvaus kolmesta visiosta
2. kertomus kehityspolusta, mitä tapahtui matkalla nykytilasta visioon 3. kertomus kunkin vision osalta relevanttien toimijoiden roolista ja esimerkiksi tarvittavasta yhteistyöstä tai uudesta roolista kussakin visiossa 2. ja 3. -kohdat tarkentuvat seuraavissa vaiheissa

10 Priorisointivaihe työryhmien tulokset ->
verkkokonsultaatio seminaari sidosryhmien arviointi johtoryhmä- ja ohjausryhmäkäsittelyt STM jorykäsittely

11 Keinot ja vastuut tavoitteisiin pääsemiseksi
johtoryhmä- ja sidosryhmätyöskentely yleisellä tasolla kunkin valitun tavoitteen suhteen tarkentuu Tiekarttavaiheessa roolit ja vastuut kansallinen, paikallinen arviointikierros työryhmille ja sidosryhmille

12 Hyväksyntä sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen tietohallinnon neuvottelukunta STM tuloksena sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020

13 Road Map 2020 tarkennetulla tasolla
toimenpidevalikoima, tasot roolit ja vastuut aikataulut jako välitavoitteisiin sote palvelurakenne oltava selvillä

14 Arviointi ja seuranta pysyvä arviointitoiminto
indikaattorit välitavoitteisiin pääsylle Road Mapin päivitys Strategian päivitys v ?

15 Organisointi Ohjausryhmä
sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen tietohallinnon neuvottelukunta, pj Päivi Sillanaukee Johtoryhmä pj Annakaisa Iivari, STM sihteeri ja varapj Anne Kallio, STM jäseninä työryhmien vetäjät ja asiantuntijasihteerit Työryhmät 1. Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, pj Teemupekka Virtanen, STM 2. Soten palveluketjujen hallinta, pj Pentti Itkonen, Eksote 3. Tietovarantojen sekundaarinen käyttö, pj Sinikka Salo, Oulun kaupunki 4. ICT:n ohjaus ja yhteistyörakenne, pj Olli-Pekka Rissanen, valtiovarainministeriö 5. Teknologianäkökulma, Juha Mykkänen, Itä-Suomen yliopisto Anne Kallio

16 STM hyväksyy työsuunnitelman
SOTE TIEDONHALLINNAN STRATEGIATYÖ 2012 Q4 2013 Q1 Q2 Q3 2014 TEHTÄVÄT Taustatyö Käynnissä olevat strategia prosessit Työryhmien nimeäminen Työryhmätyöskentely Avoin konsultaatio Väliraportti Priorisointi Keinot ja roolit Loppuraportin luonnos Loppuraportti TILAISUUDET / PÄÄTÖKSET Tilaisuudet Kickoff  Väliseminaari Loppuseminaari Jory / NVK Päätöspisteet STM hyväksyy työsuunnitelman  STM käsittely

17 KIITOKSET


Lataa ppt "Sote sähköisen tiedonhallinnan strategia 2020"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google