KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Versoverkko Etelä-Savoon -hanke
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Mitä museot ja koulut voivat tehdä yhdessä?
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Nokian kaupungin strategia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Verso-viikko osana kunnan kulttuuritarjontaa Hirvensalmen pilotti 2013.
Linnan hiiri - Savonlinna
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
KASVA JA OPI LEMPÄÄLÄSSÄ - VAHVA SILTA TULEVAISUUTEEN -
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
KULTTUURIVOLTTI POMPPASI KARTALLE - kymmeniä uusia kulttuurikasvatussuunnitelmia
Milloin me saadaan leikkiä?
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
Kulttuuria kaikille kouluasteille
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Perustettu
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 – Mikä muuttuu ?
Ilmoittautuminen mennessä.
Kasva ja Opi Lempäälässä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Aikataulu Uudistuva varhaiskasvatus -täydennyskoulutukselle
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Aikataulu Uudistuva varhaiskasvatus -täydennyskoulutukselle
Ilmoittautuminen mennessä.
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
KULTTUURIKASVATUSSUUNNITELMA Suunnitelmallisuutta, yhdessä tekemistä, tasa-arvoa ja laatua
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Yksikön toimintasuunnitelma
Asiakasraati Lapsen vasu
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Evästystä paikalliseen ops-työhön
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Työtämme ohjaavat yhteiset arvot
Esityksen transkriptio:

KULTAVASU 2016 – 2017 toteuttamissuunnitelma KultaVasu - Varkauden kaupungin varhaiskasvatuksen pedagoginen kehittäminen kulttuurin ja taiteen keinoin 2016 - 2017

HANKE PÄHKINÄNKUORESSA KultaVasu hanke jalkauttaa paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman käytännön tasolle. Hankkeessa kehitetään Varkauden kaupungin varhaiskasvatushenkilöstön ammatillista osaamista, vahvistetaan varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa uuden varhaiskasvatussuunnitelman ja varhaiskasvatuslain tavoitteiden mukaisesti. Hanke tukee Varkauden kaupungin paikallista varhaiskasvatussuunnitelmatyötä moniammatillisen yhteistyön ja taidepedagogiikan keinoin yhteistyössä Lastenkulttuurikeskus Verson kanssa.

YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KESKINÄINEN TYÖNJAKO Hanke on Varkauden kaupungin varhaiskasvatuksen ja Lastenkulttuurikeskus Verson yhteisesti suunnittelema ja toteuttama. Lastenkulttuurikeskus Verso tukee Varkauden kaupungin paikallista varhaiskasvatussuunnitelmatyötä moniammatillisen yhteistyön ja taidepedagogiikan keinoin. KultaVasun työryhmään kuuluu Anne Kumpulainen, Helena Forsman, Terhi Siipainen, Minnamaria Koistinen ja Irma Airaksinen

TAVOITE 1. Lapsen vuorovaikutustaidot ja kulttuurikompetenssi Hanke kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä lapsen toimimista vertaisryhmissä ja syventää vanhemman tai muun huoltajan kanssa tehtävää yhteistyötä lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi taidekasvatuksen avulla. Toiminnalla vahvistetaan lapsen tunteiden ja ajattelun ilmaisua sekä kulttuurikompetenssia eri tavoin.

TAVOITE 2. Varhaiskasvatushenkilöstön pedagoginen osaaminen ja toimintakulttuuri Tavoitteena on kehittää lapsen leikkiin, liikkumiseen, taiteeseen ja kulttuuriperinteeseen perustuvaa monipuolista pedagogista toimintaa ja mahdollistaa lapsenluontaista taiteilijuutta. Hankkeen tavoitteena on muokata varhaiskasvatushenkilöstön työtapoja ja toimintakulttuuria avaamalla taidekasvatuksen mahdollisuudet varhaiskasvatuksen pedagogiikassa, tuomalla osaamista, uskallusta ja konkreettisia taidekasvatuksen keinoja kasvatustyön arkeen.

TAVOITE 3. Kirjataan suunnitelmallinen taide- ja kulttuurikasvatus osaksi paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa Luodaan yhtenäinen polku varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatuksesta esi- ja perusopetuksen Kulttuuriketju- kulttuurikasvatussuunnitelmaan.

HANKKEEN PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITTEET Toimintakulttuuri muuttuu, varhaiskasvatuksen henkilöstön osaaminen kehittyy ja henkilöstön kyky havainnoida, arvioida, dokumentoida ja kehittää omaa työtään kehittyy. Yhteistyö kulttuuritoimijoiden ja varhaiskasvatuksen kesken lisääntyy ja muuttuu suunnitelmalliseksi.