Koulutus- ja opetusyhteistyö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Advertisements

Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Tutkimustietovaranto
Arviointi osana oppimisprosessia
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Koulutuksen kuvaaminen
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Sote KA-ryhmän ja Akusti KA-ryhmän yhteiset Innokylä-työtilat
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Monialainen yhteispalvelu
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Esityksen nimi / Tekijä
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Organisaatiouudistus Oodissa
KEIJO KEIJO
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Tampere 3-hanke Koulutusyhteistyö rakennustekniikassa Matti Pentti, rakennustekniikan professori
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Käyttöoikeusyksiköitä koskevat tuotteet ovat seuraavat:
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Kuntoutusuudistus - miten tästä eteenpäin
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ammattikorkeakouluopinnot​
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Koulutus- ja opetusyhteistyö Keskeisiä havaintoja Pekka Linna, CSC

Yhteistyörakenteet Rakenteita on selvitetty Tuloksena verkkohauilla korkeakoulujen opintohallinnon ja tietohallinnon asiantuntijoille suunnatuilla kyselyillä perehtymällä korkeakoulujen tulos- ja tavoiteneuvotteluihin liittyvään dokumentaatioon Tuloksena 42 kehityshanketta ja verkostoa, joilla on yhteistä tai ristikkäistä koulutusta työdokumentti löytyy osoitteesta https://drive.google.com/open?id=1uC5lB-u5LJEok5zK1BfumeN8S0xTg1tqVyBq1bIu_aQ

Perehtyminen Neljän yhteistyörakenteen edustajien kanssa keskusteltu 10 polkua, kauppatieteiden sivuainekokonaisuus, Psykonet, Sosnet Kahden kanssa käyty kirjeenvaihtoa FUAS-liittouma, Tampere3 Yliopistoverkostoilta saatu tuoreen opintohallintoselvityksen tulokset käyttöön Yhteistyörakenteiden verkkosivuilta on haettu perustietoja yhteistyön luonteesta

Työpaja 18.5.2016 Verkostojen ja muiden yhteistyörakenteiden edustajille järjestettiin työpaja aamupäivällä oli yhteinen osuus, iltapäivällä kaksi rinnakkaista työpajaa Kooste työpajassa käydyistä keskusteluista löytyy osoitteesta https://drive.google.com/open?id=1YOJy1-4sBnmqhk3H_JK0g1dshjaLdmePvVGlOXFsjO0

Opetussuunnittelutaso on keskeinen Opetussuunnitelmatason yhteistyö on yhteisen ohjelman rakentamisen edellytys Vrt. Sosnet-verkoston perusopetus ja 10 polkua –hanke Opiskelijan kannalta mielekäs tarjonnan laajennus edellyttää tarjonnalta joko tutkintorakenteen tai opintojakson tasolla käyttökelpoisuutta Opintojaksojen yhteinen toteuttaminen edellytää sopimusta opintojakson tavoitteista

Opetussuunnittelu haasteellista Opetussuunnittelun omistajuus vaikuttaa haasteelliselta yksittäisen korkeakoulun sisällä oppiaineen/alan sisällöllinen asiantuntijuus Pedagoginen asiantuntijuus Sovittujen kuvaustapojen asiantuntijuus Yhteistyötilanteessa Korkeakoulujen toisistaan poikkeavat konstellaatiot kohtaavat (vaikeasti) Koulutuksen johtajuus tulee uutena komponenttina

Johtaminen vs. substanssi Verkkosivuilta ja asiantuntijoilta saatiin tietoa yhteistyörakenteista, joita näytti olevan runsaasti Tulos- ja tavoiteneuvotteludokumentaatiosta löytyi myös runsaasti tietoa koulutus- ja opetusyhteistyöstä Aineistoista löytyvät yhteistyörakenteet muodostivat pääosin kaksi erillistä ryhmää

Sivuhuomio: OHA-forum 15.6.2016 OHA-forumin kokouksessa 15.6.2016 keskusteltiin termeistä tutkintovaatimukset, opetussuunnitelma ja opetusohjelma Osallistujat tuntuivat olevan yksimielisiä siitä, että aihealueeseen liittyviä käsitteitä ja termejä olisi tarpeen selkiyttää on olemassa tutkinnon osiin liittyvä suunnittelun taso, joka ei kuvaa opintojaksoa

Suunnittelun selkiyttäminen? Tutkintovaatimusten/opintovaatimusten/opetussuunnitelman tasolla osaamistavoitteet Koulutuskokonaisuuden jakautuminen osiin sekä näiden osien osaamistavoitteet, suoritustavat ja arviointiperusteet Opintojaksojen määrittäminen tästä erillään Opintojaksot määrittelevät täsmällisemmin tietyn oppimistavoitteen ja sen sisällöt Opintojaksojen toteutustapojen määrittäminen kohderyhmittäin Vrt. Sama opintojakso avoimessa Opintojaksojen toteutusten määrittäminen konkreettiseksi opetustarjonnaksi Vrt. Sama opintojakso eri vuosina

Opintojaksojen markkinat Tutkinnon osien osaamistavoitteiden erottaminen tarjolla olevista opintojaksoista, mahdollistaa opintojaksojen markkinat Lähtökohtaisesti kaikki opintojaksot ovat mahdollisia Arvioitavaksi tulee oppimiskokemuksen sisältö: onko aihealue soveltuva luonne: vastaako näkökulma osaamistavoitteita laatu: voidaanko luottaa siihen, että opiskelija on saavuttanut tarjolla olleen osaamistason

Opintotiedot, AHOT ja ohjaus Opintojaksoja, ilmoittautumisia, opiskelijan taustatietoja, kurssitoimintaa ja suorituksia koskevan tiedon liikuttelu kasvaa Käsityövaltaisuus ei ole mahdollista Tarvitaan yhteinen arkkitehtuuri Tutkinnon osan ja opintojaksojen yhdistämistyö (ahotointi) lisääntyy Tämä edellyttää ja mahdollistaa tietojärjestelmätuen Opiskelijan tukeminen tämän rakentaessa polkuaan oppimismahdollisuuksien tarjonnassa Tätä olisi myös hyvä tukea tietojärjestelmillä

Pekka Linna pekka.linna@csc.fi Kiitos Pekka Linna pekka.linna@csc.fi