”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Kehitä kielitaitoasi ja asiantuntijuuttasi!. Kerää talteen tuottamasi tekstit, myös suulliset! tietokoneellesimuistitikulleeporfolioon pilvipalveluihin.
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Arviointi ja vaikuttavuus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO

Harjoituksia II.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Pasi Kurttila Markku Lang.
KAKE Kasvatuskeskustelu Nilakan yhtenäiskoulussa
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
OILI - tilannekatsaus Synergiaryhmä Ossi Raatikainen, CSC.
Vinkkivideo työnhausta
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Palautetaidot ja opponointi
Merkityksellisyys (työ)elämässä
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
VALMISTAUDU MEININKI-HENKILÖSTÖKYSELYYN työntekijä
Avainresurssit ja kyvykkyydet
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Harjoituksen ohjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Väyläopintoihin ohjautuminen
Harjoituksen ohjaaminen
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Opettajan pedagoginen ajattelu
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
”Projektin nimi” -projekti
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Tuetaan kaikkien mahdollisuutta osallistua
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Kuntoutuja omien tavoitteidensa laatijana
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

”OHJAAJANA KEHITTYMINEN” POHJOIS-SUOMEN OHJAAJAKOULUTUS 2012

MITÄ HALUSIN KEHITTÄÄ? Kehittämisaiheeni tarkentui ohjaajakoulutuksen edetessä seuraavaksi: ”Miten antaa kriittistä palautetta harjoittelijalle mahdollisimman rakentavasti?” Kehittämisaiheen valintaan vaikutti kokemukseni ohjaustilanteista, joissa ohjauskeskusteluista huolimatta harjoittelija ei muuttanut työskentelytapaansa oppitunnilla. Harjoittelija ei esimerkiksi vaatinut oppilaita noudattamaan sovittuja käyttäytymissääntöjä – tavoitteenahan kuitenkin on, että ”Kaikilla oppilailla tulee oppitunneilla olla mahdollisuus oppia ja työskennellä rauhassa” . Ohjaajana puutuin oppituntien kulkuun, jotta työrauha säilyisi

TOIMENPITEITÄ JA NIIDEN ARVIOINTIA Kehittämisaihetta työstettiin konsultatiivisella työskentelytavalla Oulussa, minkä pohjalta asetin tavoitteekseni saada harjoittelija itse huomaamaan, kuinka tärkeä merkitys työrauhan ylläpitämisellä on oppilaidenkin näkökulmasta Seuraavalla oppitunnilla en juuri puuttunut oppitunnin kulkuun, vaan lähinnä seurasin harjoittelijan toimintaa – seurauksena oli, että työrauha alkoi vähitellen kadota ja levottomuus lisääntyä oppilaiden keskuudessa Oppitunnin jälkeen pidimme ohjauskeskustelun, missä erilaisten kysymysten avulla kävin läpi oppitunnin kulkua. Nämä toimenpiteet auttoivat harjoittelijaa huomaamaan oman toimintansa vaikutukset työrauhaan. Pyysin harjoittelun lopuksi myös kirjallista palautetta, miten harjoittelijat olivat kokeneet antamani palautteen.

PALAUTE-LOMAKE PALAUTE OHJAAJALLE – syventävä harjoittelu II   PALAUTE OHJAAJALLE – syventävä harjoittelu II 1. Koitko saavasi riittävästi palautetta ohjaajaltasi? Millaista palautetta olisit toivonut enemmän? ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________ 2. Oliko saamasi palaute mielestäsi rakentavaa ja luuletko hyötyväsi siitä tulevaisuudessa? Miten? 3. a) Millaista kriittistä palautetta sait ohjaajaltasi? Oliko saamasi palaute mielestäsi aiheellista? b) Saitko ohjeita asian korjaamiseen? Kokeilitko ohjeita käytännössä? Olivatko ne mielestäsi hyödyllisiä? ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ________________________________________________ 4. Millaista positiivista palautetta sait ohjaajaltasi? Muuta kehitettävää ohjaajalle: ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ __________________________________________________ PALAUTE-LOMAKE

TULEVAISUUS OHJAAJANA Kehittämistehtävän myötä korostui, että suuremman vastuun antaminen harjoittelijalle esimerkiksi oppitunnin työrauhan ylläpitämisestä voi toisinaan auttaa harjoittelijaa paremmin huomaamaan omat kehittämiskohteensa. Oppituntien jälkeen pidettävät ohjauskeskustelut ovat edelleen tärkeitä. Pyrin yhä enemmän ohjaamaan keskustelua erilaisten kysymysten avulla ja harjoittelijaa kuulemalla. Jatkossakin aion kerätä harjoittelijoilta kirjallista palautetta ohjauksesta, minkä avulla on helpompi kehittää omaa ohjaustyötä edelleen.

KIITOS! UUSIA KYSYMYKSIÄ… Miten ohjata harjoittelijoita oppilaiden eriyttämiseen mahdollisimman hyvin… KIITOS! Sirpa