FYSIIKKA OPS! KEMIA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Advertisements

Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
FYSIIKAN JA KEMIAN OPS 2016 Vuosiluokat 7-9. Mikä muuttuu? (FYKE 7-9) Pääpaino kvalitatiivisella/makroskooppisella tasolla Sisältöjen jäsentäminen ja.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Arviointi osana oppimisprosessia
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
4 Työ, teho ja hyötysuhde.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
KE6 – Kemian kertauskurssi
Verkkokurssin tekeminen
Animaatiot ja simulaatiot matemaattisten aineiden opetuksessa
Tervetuloa Innopajaan
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

FYSIIKKA OPS! KEMIA

FYSIIKAN / KEMIAN OPS SISÄLTÄÄ SEURAAVAT OSIOT: Fysiikka vuosiluokat 7 ja 9 / Kemia vuosiluokat 7 ja 8 Oppiaineen tehtävä Fysiikan / Kemian oppimisympäristöt ja työtavat Ohjaus, eriyttäminen ja tuki fysiikassa / kemiassa Tuntimäärä Laaja-alaiset opintokokonaisuudet fysiikassa / kemiassa Fysiikan /Kemian opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 7 Fysiikan / Kemian opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 9 / 8 Oppilaan oppimisen arviointi fysiikassa / kemiassa vuosiluokilla 7 ja 9 / 7 ja 8 Fysiikan / Kemian päättöarvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle (arvosanalle 8) oppimäärän päättyessä

Fysiikan opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 7 S1 Luonnontieteellinen tutkimus: Eri sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan sopivia sisältöjä tarkasti ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Erilaisissa tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen tutkimusten eri vaiheissa. S2 Fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä: Sisältöjä valitaan siten, että oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista esimerkiksi aaltoliikkeen yhteydessä kuuleminen ja kuulonsuojelu sekä silmä ja näönsuojelu. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö. Joihinkin lämpöilmiöihin syvennytään kvalitatiivisella tasolla. S3 Fysiikka yhteiskunnassa: Tutustutaan erilaisiin ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista. Opetuksen tavoitteet   Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen Merkitys, arvot ja asenteet T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun S1-S3 L1 T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti S1, S2 T3-T4 Tutkimisen taidot T5 kannustaa… T6-T9 Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen T10 ohjata… T11-T13, T15

Fysiikan opetuksen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokalla 9 S1 Luonnontieteellinen tutkimus: Eri sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan sopivia sisältöjä tarkasti ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Erilaisissa tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen tutkimusten eri vaiheissa. S2 Fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä: Tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin. S3 Fysiikka yhteiskunnassa: Fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista. Pääpaino on energiantuotannossa ja kestävässä energiavarojen käytössä. Tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista. S4 Fysiikka maailmankuvan rakentajana: Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä, energian säilymisen periaate sekä maailmankaikkeuden rakenteet ja mittasuhteet. Sisältöihin kuuluvat myös tutustuminen fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen. S5 Vuorovaikutus ja liike: Sisällöt liittyvät erilaisiin vuorovaikutuksiin ja kappaleiden liiketiloihin. Kahden kappaleen vuorovaikutustilanteista siirrytään yhteen kappaleeseen vaikuttaviin voimiin ja niiden vaikutukseen kappaleen liikkeeseen. Liiketilaa kuvataan tasaisen ja muuttuvan liikkeen malleilla myös kvantitatiivisesti. Mekaaninen työ ja teho kytketään kvalitatiivisesti energiaan. S6 Sähkö: Virtapiirin tarkastelussa käytetään lähtökohtana jännitteen ja sähkövirran välistä yhteyttä. Sitä tarkastellaan ensin kvalitatiivisesti ilmiöiden ja ominaisuuksien tasolla, sitten kvantitatiivisesti mittaamalla suureiden arvoja ja tutkimalla suureiden välisiä riippuvuuksia. Sisältöjä valitaan myös kodin sähköturvallisuuteen sekä sähkön käyttöön ja tuottamiseen liittyen. Sähköinen varautuminen ja magnetismi yhdistetään kvalitatiivisesti virtapiirien ilmiömaailmaan. Opetuksen tavoitteet   Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen Merkitys, arvot ja asenteet T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun S1-S6 L1 T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti L1, L6 T3-T4 Tutkimisen taidot T5 kannustaa… T6-T9 Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen T10 ohjata… T11-T15

T4 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan osaamistaan kestävän Opetuksen tavoitteet   Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen Merkitys, arvot ja asenteet T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun S1-S6 L1 T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti L1, L6 T3 ohjata oppilasta ymmärtämään fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa L6, L7 T4 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta. S1, S2, S3 S4 Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä ja energian säilymisen periaate. Sisältöihin kuuluvat myös tutustuminen fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin , sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen. L3, L7 Tutkimisen taidot T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähyökohdiksi.… S5 Sisältöjä valitaan vuorovaikutuksesta, liikkeestä, mekaanisesta työstä ja tehosta. S6 Tutkitaan sähköön liittyvien suureiden välisiä riippuvuuksia. L1, L7 T6-T9 Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen T10 ohjata… T11-T15

TUNTIMÄÄRÄT 7 lk 8 lk 9 lk Fysiikkaa 1 vuosiviikkotunti Kemiaa 1 vuosiviikkotunti 8 lk Kemiaa 2 vuosiviikkotuntia 9 lk Fysiikkaa 3 vuosiviikkotuntia

Laaja-alainen osaaminen OPPIMINEN UUSIKSI MITEN MITÄ Ilmiö Laaja-alainen osaaminen Tavoitteet Monialaiset oppimis- kokonai-suudet Digi/tvt Kestävä kehitys

Korkealentoiset tavoitteet -Ennen korostettiin sitä, että fysiikan / kemian peruskäsitteet rakennetaan oppilaan aiemmpien tietojen ja havaintojen pohjalta. -Tavoitteena oli vahva fysiikan/kemian peruskäsitteiden hallitseminen . -Uudessa ops:ssa löytyvät samat perustekijät kuin edellisessä, mutta nyt lähestymistavat ja painotukset ovat erilaiset. Pääpaino on opetuksen tavoitteissa ja sisällöistä on määritelty vain keskeiset kohdat. -Uudessa ops:ssa painopiste on ns. ”in the big picture” (fysiikan opetuksen resurssikeskus F2k:n koordinaattori Miikka de Vocht, Luma.fi 11.11.2014) -Oppilaan tulee oppia luonnontieteiden roolista yhteiskunnassa ja siitä, miten tehdään vastuullisia ja perusteltuja päätöksiä. Oppitunneilla pitäisi käsitellä esim. energiatuotantoon tai teknologiateollisuuteen liittyviä kysymyksiä. Painotukset ovat siirtyneet tiedon omaksumisesta tiedon arvioimiseen fysiikan matemaattisista malleista ilmiöiden ja kokeellisuuden ymmärtämiseen.

-opettaja voi valita aiheen ja sen laajuuden. Vapautta sisältöihin -Esim. -Ops:n perusteissa ei ole mainittu esim. sanoja värähdys- ja aaltoliike tai sähkökemialliset ilmiöt  vastaavat lisätty esimerkkeinä sisältöihin. -Kemian S5: Tutustutaan hiileen, sen yhdisteisiin ja ravintoaineisiin. Perehdytään johonkin orgaaniseen yhdisteryhmään tarkemmin. -opettaja voi valita aiheen ja sen laajuuden. Uusi ops antaa enemmän aikaa tutustua yhteen yhdisteryhmään ja tehdä tutkimuksellisia ja projektitöitä. Muita havaintoja sisällöistä: -Opiskelussa on hyödynnettävä tieto- ja viestintäteknologiaa. -Tietokonepohjaiset simulaatiot (f ja k : T9 ja k: S4)

L a a j a-a l a i n e n o s a a m i n e n Jokainen fysiikan ja kemian tavoite ja sisältö ovat etappeja matkalla kohti laaja-alaista osaamista. Esim. L7: Fysiikkaan ja kemiaan kuuluvat työtavat ,mittaaminen ja kokeiluilla saatujen havaintojen ja tietojen analysoiminen, antavat valmiuksia kriittiseen ja objektiiviseen yhteiskuntakeskusteluun esim. ympäristöä ja energiaa koskevissa kysymyksissä.

Kerro, kerro kuvastin, ken… Arviointi ei koske vain yksittäisiä sisältöjä, vaan arviointi toteutetaan tavoitteiden pohjalta. Jokaiseen tavoitteeseen on määritelty sitä koskeva kriteeri. -Arviointi perustuu monimuotoisten tuotosten lisäksi opiskeluprosessin ja työn eri vaiheiden havainnointiin ja arviointiin . Perusteiden mukaan pääosa opintojen aikaisesta arvioinnista on formatiivista eli oppilaiden tulisi saada työskentelytaitojen kehittämiseen tähtäävää palautetta. -Arviointi nähdään vuorovaikutteisena rakentavana palautteen antamisena . -Arvioinnissa voidaan hyödyntää opettajan arvioinnin lisäksi itse- ja vertaisarviointia.