Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJere Karvonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
FYSIIKAN JA KEMIAN OPS 2016 Vuosiluokat 7-9
2
Mikä muuttuu? (FYKE 7-9) Pääpaino kvalitatiivisella/makroskooppisella tasolla Sisältöjen jäsentäminen ja karsiminen Luovaa ajattelua kriittisen ajattelun rinnalla Tavoitteellinen työskentely, merkitys, asenteet ja onnistumisen kokemukset Arviointi perustuu tavoitteisiin, tukimateriaalina yli 8 ja alle 8 osaamisen kuvaukset Mahdollisuuksia muutokseen on paljon, mutta varsinainen työ tapahtuu jokaisella oppitunnilla! ”Tiina Tähkä, Opetushallitus”
3
Esille nostetaan (FYKE 7-9) Energian käsite ja siihen liittyvät ilmiöt, käsitteet ja asiat Arjen turvallisuus – kotona – koulussa – työpaikalla … Ilmiöitä havainnoidaan omasta lähiympäristöstä Opetuksessa mukana yritysvierailut, ajankohtaiset uutiset …
4
Fysiikan tavoitteet ja keskeinen oppisisältö, 7-luokka Tavoitteet Oppilas osaa Fysiikan keskeinen oppisisältö 7.lk - työskennellä turvallisesti sekä tehdä havaintoja ja mittauksia ohjeiden ja suunnitelmien mukaan. - käsitellä, tulkita ja esittää tutkimuksen tuloksia sekä arvioida tuloksen oikeellisuutta, luotettavuutta ja tutkimusprosessin toimivuutta. - kuvata osaamistaan saamansa palautteen avulla. - muodostaa kysymyksiä tarkasteltavasta ilmiöstä. -kuvata ja selittää valo- ja ääniopinilmiöitä fysiikan keskeisten käsitteiden avulla. -yhdistää ilmiöön liittyvät ominaisuudet ja niitä kuvaavat suureet - hakea tietoa erilaisista tietolähteistä ja valita joitakin luotettavia tietolähteitä. - käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä ja sovellutuksia tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen. - hakea tietoa erilaisista tietolähteistä ja valita joitakin luotettavia tietolähteitä. - kokeellisen työskentelyn vaiheet - aaltoliike - ääni - valo - maailmankaikkeuden rakenteet ja mittasuhteet - fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä, esim. melun torjunta, valaistus, silmän taittoviat ja sähkömagneettinen säteily - tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista - tutustutaan fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen - fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista.
5
Fysiikan tavoitteet ja keskeinen oppisisältö, 8-luokka Tavoitteet Oppilas osaa Fysiikan keskeinen oppisisältö 8.lk - 7.luokan tavoitteiden lisäksi: -kuvata ja selittää mekaniikan ja energian ilmiöitä fysiikan keskeisten käsitteiden avulla. -yhdistää ilmiöön siihen liittyvät ominaisuudet ja niitä kuvaavat suureet -kuvata esimerkkien avulla, miten fysiikan osaamista tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. -kuvata erilaisia valintoja energiavarojen kestävän käytön kannalta. - käyttää vuorovaikutuksen ja liikkeen keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa. -kuvata joitakin teknologisia sovellutuksia ja niiden toimintaperiaatteita. - käyttää tietojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tai tilanteissa, jossa fysiikkaa sovelletaan eri ympäristöihin. - kokeellisen työskentelyn vaiheet - vuorovaikutukset ja kappaleiden liiketilat - yhteen kappaleeseen vaikuttaviin voimiin ja niiden vaikutukseen kappaleen liikkeeseen - liiketilaa kuvataan tasaisen ja muuttuvan liikkeen malleilla myös kvantitatiivisesti - mekaaninen työ ja teho kytketään kvalitatiivisesti energiaan - fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä, esim. mekaniikassa jarrutusmatkat ja turvavyöt - lämpöoppi, joihinkin lämpöilmiöihin tutustutaan kvalitatiivisella tasolla - energiantuotanto ja kestävä energiavarojen käyttö - tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista - tutustutaan fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen - fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista
6
Fysiikan tavoitteet ja keskeinen oppisisältö, 9-luokka Tavoitteet Oppilas osaa Fysiikan keskeinen oppisisältö 9.lk -7. ja 8.-luokan tavoitteiden lisäksi: -käyttää sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa. - kokeellisen työskentelyn vaiheet - jännitteen ja sähkövirran välistä yhteyttä - sähköinen varautuminen ja magnetismi yhdistetään kvalitatiivisesti virtapiirien ilmiömaailmaan - kodin sähköturvallisuus - sähkön tuotanto - energiantuotanto ja kestävä energiavarojen käyttö - tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin - tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista - fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista. - tutustutaan fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen
7
Kemian tavoitteet ja keskeinen oppisisältö, 7-luokka Tavoitteet Kemian keskeinen oppisisältö 7.lk -Kannustaa ja innostaa oppilasta pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen kemian opiskeluun sekä tunnistamaan omaa osaamistaan -Oppilas hallitsee turvalliset perustyötaidot, jolloin hän osaa tehdä pieniä kokeellisia töitä ja niistä havaintoja ohjeiden tai suunnitelman mukaan. pääpiirteittäin turvallisuus- ja ensiapuohjeet varoitusmerkit työvälineet kaasupolttimen käyttö erotusmenetelmät Oppilas osaa toteuttaa yhteistyössä muiden kanssa suljettuja ja avoimia tutkimuksia. - turvallisen työskentelyn periaatteet ja varoitusmerkit (kodin kemikaaleihin tutustuminen) - kokeellinen työskentelyn vaiheet - Tutustutaan perustyövälineisiin -tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan kemian osaamista. - Puhtaat aineet (yleisimmät alkuaineet ja niiden kemialliset merkit) ja seokset -Olomuodon muutokset
8
Kemian tavoitteet ja keskeinen oppisisältö, 7-luokka …jatkoa Tavoitteet Oppilas osaa Kemian keskeinen oppisisältö 7.lk - käsitellä, tulkita ja esittää tutkimuksen tuloksia. -muodostaa kysymyksiä tarkasteltavasta ilmiöstä. -käyttää kemian keskeisiä käsitteitä oikeassa asiayhteydessä ja yhdistää niitä toisiinsa. atomi ja molekyyli puhdas aine ja seokset alkuaineet, myös kemiallisia merkkejä, tarkemmin happi ja vety kemialliset yhdisteet - kuvata ja selittää ilmiöitä (pH, palaminen, kemiallinen reaktio) kemian keskeisten käsitteiden avulla. -kuvata esimerkkien avulla, miten kemian tietoja ja taitoja tarvitaan erilaisissa tilanteissa. -tietoa eri tietolähteistä ja valita luotettavia tietoläh- - käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen sekä tulosten käsittelyyn ja esittämiseen. - Kemian merkkikieli ja yksinkertaisten reaktioyhtälöiden tulkitseminen - Joihinkin erotusmenetelmiin tutustuminen -Kemiallinen reaktio ja sen nopeuteen vaikuttavia asioita - Palaminen ja paloturvallisuus -happamuus, emäksisyys ja indikaattorit -Tutustutaan kemiaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovellutuksiin ja nykypäivän tutkimukseen
9
Kemian tavoitteet ja keskeinen oppisisältö, 8-luokka Tavoitteet Oppilas osaa Kemian keskeinen oppisisältö 8.lk 7.luokan tavoitteiden lisäksi: - kirjata havainnot, tehdä tulosten tarkastelun - käyttää kemian keskeisiä käsitteitä oikeassa asiayhteydessä ja yhdistää niitä toisiinsa. atomin osat, massaluku ja järjestysluku, oktetti jaksollinen järjestelmä ioniyhdiste, kovalenttinen sidos ja metallisidos tavallisimmat hapot ja emäkset metallit tulkita yksinkertaisia reaktioyhtälöitä neutraloituminen korroosio -kuvata esimerkkien avulla, miten kemia liittyy kestävään kehitykseen ja miten erilaiset valinnat vaikuttavat luonnonvarojen kestävään käyttöön ja tuotteiden elinkaareen. metallien kierrätys ongelmajätteet -käyttää kemian tietojaan monialaisissa kokonaisuuksissa, jossa kemiaa sovelletaan eri ympäristöissä. - turvallisen työskentelyn periaatteet - kokeellinen työskentelyn vaiheet - Tutustutaan perustyövälineisiin -tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan kemian osaamista. - Atomit ja jaksollinen järjestelmä sekä erilaiset sidokset - Kemian merkkikieli ja yksinkertaisten reaktioyhtälöiden tulkitseminen -Hapot, emäkset ja neutraloituminen -jalot ja epäjalot metallit -metallien kierrätys ja ongelmajätteet -Luonnonvarojen kestävä käyttö ja tuotteiden elinkaariajattelu. -Tutustutaan kemiaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovellutuksiin ja nykypäivän tutkimukseen
10
Kemian tavoitteet ja keskeinen oppisisältö, 9-luokka Tavoitteet Oppilas osaa Kemian keskeinen oppisisältö 9.lk 7. ja 8.-luokan tavoitteiden lisäksi: -Oppilas osaa käyttää kemian keskeisiä käsitteitä oikeassa asiayhteydessä ja yhdistää niitä toisiinsa. hiili ja sen yhdisteet ravintoaineet perehdytään johonkin orgaaniseen yhdisteryhmään Hän osaa kuvata ja selittää ilmiöitä kemian keskeisten käsitteiden avulla. hiilen kiertokulku vesi- ja rasvaliukoisuus kestävä luonnonvarojen käyttö -Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten kemian tietoja ja taitoja tarvitaan erilaisissa tilanteissa. Hän osaa kuvata kemian osaamisen merkitystä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa. turvallisen työskentelyn periaatteet - kokeellinen työskentelyn vaiheet - Tutustutaan perustyövälineisiin-tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan kemian osaamista. - Kemian merkkikieli ja yksinkertaisten reaktioyhtälöiden tulkitseminen - Hiili ja sen yhdisteet -Hiilen kiertokulku ja sen merkitys elämälle -fossiiliset ja biopolttoaineet -Ravintoaineet sekä rasvaliukoisuus -Luonnonvarojen kestävä käyttö ja tuotteiden elinkaariajattelu. -Tutustutaan kemiaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovellutuksiin ja nykypäivän tutkimukseen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.