OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

Yksilölliset opetussuunnitelmat
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Turun esi- ja perusopetuksessa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Ainedidaktiikan perusteet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi.
Vanhempien mielipiteitä
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Luku- ja tenttivihjeet 7
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

OPS “Yksi keskeisimmistä koulua ohjaavista asiakirjoista on opetussuunnitelma, jossa yleensä ilmaistaan kyseisen koulun tai kouluasteen tavoitteet ja oppiaines sekä oppilasarvioinnin periaatteet. Usein siinä otetaan myös kantaa opetusmenetelmiin, vaikka niiden valinta kuuluukin periaatteessa opettajien toimintavapauden piiriin.” (Uusikylä & Atjonen 2000, 46, lainattu Heinosesta, 2005 lainaus jatkuu seuraavalla dialla)

OPS “Vuoden 1994 peruskoulun opetussuunnitelman perusteissa otetaan kantaa myös oppimis- ja tiedonkäsitykseen. Edellisten lisäksi Opetushallituksen uudessa vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa käsitellään myös oppimisympäristöä ja toimintakulttuuria.” (Heinonen 2005, 7) Heinonen, J. P. 2005. Opetussuunnitelmat vai oppimateriaalit: Peruskoulun opettajien käsityksiä opetussuunnitelmien ja oppimateriaalien merkityksestä opetuksessa. Helsingin yliopisto. Soveltavan kasvatustieteen laitos. Tutkimuksia 257. Vuoden 2014 perusteissa toimintakulttuurin korostus on edelleen lisääntynyt.

Opetussuunnitelmatyypit Opetussuunnitelmatyypit voi väljästi jakaa kahteen ryhmään: Lehrplan-tyyppiseen eli oppiainejakoiseen opetussuunnitelmaan ja curriculum-tyyppiseen eli lapsen oppimiskokemusten suunnitteluun perustuvaan opetussuunnitelmaan Jaon ei tarvitse olla juuri kahteen. Esim. Uusikylä ja Atjonen (2005, 80) jakavat kulun oppiainejakoisesta OPS:sta, korreloituun, sulautettuun, laaja-alaisten kenttien, ydinopetuksen ja aktiviteetteihin perustuvaan OPS:iin.

Lehrplan Saksankielinen käsite Lehrplan määrittää opetussuunnitelman luettelemalla oppiaineet ja kuvaamalla niihin liittyvät tavoitteet ja sisällöt. Keskeinen määräävä tekijä on tällöin akateemisesti määrittynyt tieteenalajako ja muiden yhteiskunnallisesti olennaisten instituutioiden (liikunta, taide, uskonto) määrittämät sisällöt. Tieteenalat määrittävät sivistyneen ihmisen osaamisen ja se asettuu tavoitteeksi. Keskeisessä asemassa on tuntijako.

Curriculum Angloamerikkalaisessa curriculum-perinteessä lähtökohtana on oppijan ”elämänjuoksu”. Oppiaineiden rajoja ja tuntimääriä ei määritelty yhtä tarkasti. Curriculum-ajattelun lähtökohtana on siten (kehitys)psykologinen (tai teoriassa jokin muu) käsitys ihmisen oppimisesta. Korostetaan usein oppiaineiden eheytystä ja erilaisia ilmiö-opintoja. Etuna joustavuus ja oppijan huomioiminen. Ongelmana viime käden tavoitteen (sivistyksen) epämääräisyys. Soveltuu sitä paremmin mitä pienempiä oppijat ovat.

Suomalainen ratkaisu Suomessa näitä kahta käsitettä ei ole haluttu erottaa, mutta selvästi saksalaisen Lehrplan-mallin vaikutus on ollut vahva, erityisesti AO-puolella.

Opetussuunnitelmatasot VIRALLINEN OPETUSSUUNNITELMA Ideaalinen, "valtiollinen" opetussuunnitelma, jossa on määritelty opetussuunnitelman tehtävät ja tavoitteet KIRJOITETTU OPETUSSUUNNITELMA Koulussa sovellettava opetussuunnitelma, johon on kirjattu opetuksen tavoitteet, sisällöt ja muodot. Huom: Suomessa ei yleensä menetelmiä.

OPS-tasot 2 2. TOTEUTUNUT SUUNNITELMA OPETTAJAN OPS Todellinen opetusprosessi ja se mitä opettajat itse asiassa opettavat. TESTATTU OPETUSSUUNNITELMA Opetuksen lopputulos, joka nähdään tenteissä, kokeissa, ym. testeissä. OPITTU OPETUSSUUNNITELMA Mitä oppilaat koulun asetettujen tavoitteiden suunnassa todella oppivat.

OPS-tasot 3 3. ”NOLLA" OPETUSSUUNNITELMA Asiat, joita ei tarkoituksella opeteta, esim. resurssien puutteesta johtuen tai siksi, että ne ovat ristiriidassa jonkin olennaisen tahon opetustavoitteiden kanssa 4. PIILO-OPETUSSUUNNITELMA Sisältää periaatteessa kaikki muut koulun ja koulussa tapahtuvan toiminnan vaikutukset kuten opitut asenteet, arvot, vuorovaikutussuhteet, toimintatavat ja sosiaaliset taidot. Kirjallisuus: Ahola, S. & Olin, N. 2000. Yliopiston piilo-opetussuunnitelma. Eli tutkimus siitä, miten yliopistossa pärjää pelaamalla yliopistopeliä. Turun yliopisto. Koulutussosiologian tutkimuskeskus. Raportti 54.

OPS ja hyvä opetus