ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys. Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari Ryhmäkeskustelu Kypsyysnäytteen tekstilaji Puheenjohtaja: Toini Rahtu (HY) Sihteeri: Anne Mäntynen (HY)
PORIN ÄIDINKIELEN JA KIRJALLISUUDEN OPETUSSUUNNITELMA 2016 TYÖRYHMÄ: : TARU-TUULIA ASTALA, MILLA HAAPARANTA, PIA HIETAMÄKI, PIRJO-RIITTA KRANNILA, ANNIMARIA.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Arviointi osana oppimisprosessia
Laaja-alainen osaaminen
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
ÄI 2 KIELI, KULTTUURI JA IDENTITEETTI
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tavoitteet ja arviointi
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Oppiminen voidaan määritellä:
Essee ÄI5-kurssi.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Palautetaidot ja opponointi
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Novellianalyysin kirjoittaminen
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Kieli, vuorovaikutus ja ajattelun taidot
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Kirjastoreitti ja tiedonhankinnan taidot lukion opettajille
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI

TEKSTIT JA VUOROVAIKUTUS Opiskelijan käsitys monimuotoisista teksteistä ja vuorovaikutuksesta syvenee. Hänen monilukutaitonsa sekä kykynsä toimia vuorovaikutustilanteissa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti lisääntyvät. Hän harjaantuu tarkkailemaan ja kehittämään omia taitojaan kuuntelijana, lukijana ja kirjoittajana erilaisissa ympäristöissä. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija oppii hahmottamaan tekstejä merkityksiä rakentavina kokonaisuuksina kehittää taitoaan tulkita, tuottaa ja arvioida erilaisia tekstejä ja niiden ilmaisutapoja monipuolistaa käsitystään kirjoittamisesta, lukemisesta ja puhumisesta vuorovaikutuksellisena, yhteisöllisenä ja yksilöllisenä ilmiönä syventää käsitystä itsestään tekstien tulkitsijana ja tuottajana lisää tietojaan ja taitojaan puhumisesta ja ryhmäviestinnästä.

Keskeiset sisällöt oman viestijäkuvan kehittyminen puhujana, kuuntelijana, kirjoittajana ja lukijana tekstin käsite ja tekstilajit: kertovat, kuvaavat, ohjaavat, kantaa ottavat ja pohtivat tekstit ja niiden yhdistelmät tekstikokonaisuuden rakentuminen, tekstien tavoitteen, kontekstin, sisällön. rakenteen ja näkökulmien erittely sekä tiedon soveltaminen omaan ilmaisuun tekstien monimuotoisuus, erityisesti mediatekstit ja kuvat mediassa tekstien moniäänisyys proosan erittely ja tulkinta: fiktiiviset ja faktatekstit, erityisesti romaanien ja novellien analyysi tiedonhankinnan ja arvioinnin taidot, verkkolukeminen, lähdekritiikki, lähdeviittaukset tekstien referointi, kommentointi ja aineiston pohjalta kirjoittaminen sekä yhdessä kirjoittaminen ryhmäviestintätaidot ja ryhmädynamiikka tavoitteellisessa ryhmäkeskustelussa

ÄI 1 ARVIOITAVAT TYÖT lukupäiväkirja novellianalyysi referaatti, tiivistelmä ja kommentti (koeviikolla) jatkuva näyttö (aktiivisuus)