Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Advertisements

MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
ARVIOINTI Vanhempainilta
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
13 tuntia valinnaisaineita 8. luokalla 8 tuntia Liikuntaluokalla 6 – 8 tuntia 9. luokalla 5 tuntia Oppimäärään laajuus: 2 vuosiviikkotunnin aineet 1 vuosiviikkotunnin.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
LUKION PÄÄTTÖTODISTUS JA YLIOPPILASTODISTUS
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
kuopion Perusopetuksen opetussuunnitelma
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Perustettu
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS-koordinaattori Tuija Vänni
Ainetyöryhmien työn aloitus
Erikoisluokkatoiminta
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Lukion päättötodistus
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Yhteishakupisteiden tilannekatsaus Valintakriteerit
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vinkkejä opintosuunnitelman miettimiseen
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2018
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
A2-kielen valinnoista ja opetuksesta kevät 2019
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
7lk valinnaisainepäivä
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8. ja 9. luokalla Koonnut OPS-koordinaattori Tuija Vänni Lähteet: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 luvut 6 ja 12 http://www.oph.fi/ops2016/tiekartta/valinnaisuus_ja_arviointi

8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT 8. ja 9. luokan valinnaiset AINEET

12.4 Paikallisesti päätettävät asiat Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa: Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit mikäli opetuksen järjestäjä päättää tuntien jakamisesta eri taide- ja taitoaineiden kesken, laaditaan opetussuunnitelma kunkin taide- ja taitoaineen osalta ottaen huomioon ko. oppiaineen paikallinen kokonaistuntimäärä ja opetussuunnitelman perusteissa määritelty oppiaineen rakenne mikäli opetuksen järjestäjä päättää, että kaikkien tai joidenkin valinnaisten tuntien käyttö perustuu oppilaan valintaan, laaditaan valinnaisten tuntien muodostamille syventäville opinnoille oma suunnitelmansa, jossa määritellään opintojen nimi, laajuus, tavoitteet, sisällöt, oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät mahdolliset erityispiirteet sekä vuosiluokat, joilla valinnaista ainetta tarjotaan. Vänni 2016

Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisenä oppiaineena opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta tavoitteet, sisällöt ja L:t kuvataan taulukossa vuosiviikkotuntimäärä merkitään summamuodossa esim. 3+2 vvh (ensimmäinen luku ilmoittaa yhteisenä oppiaineena opiskeltavat vuosiviikkotunnit ja toinen luku valinnaisten tuntien vuosiviikkotunnit) Vänni 2016

Tähän koulun logo Liikunnan valinnaiset tunnit (3+2 vvh) Vänni 2016 8. luokka Liikunnan valinnaiset tunnit (3+2 vvh) Tähän koulun logo Vänni 2016

Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit  esimerkki arviointikuvauksesta: ”Valinnaiset liikuntatunnit ovat osa yhteisenä oppiaineina opetettavan liikunnan opetusta ja ne arvioidaan osana tätä opetusta. Niistä ei tule erillistä arviota todistukseen.” jo valintaa tehdessä on erityisen tärkeää tiedottaa oppilaille ja huoltajille, ettei näistä opinnoista tule erillistä arvosanaa lukuvuositodistukseen tai päättötodistukseen Vänni 2016

Taide-ja taitoaineiden valinnaiset tunnit VIIMEISTELYOHJEITA yläotsikoksi 12.1 Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sijoita koulun taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien taulukot allekkain tuntijakotaulukon järjestyksen mukaisesti (mu, ku, kä, li, ko) taulukkoon Turun logon viereen koulun logo merkitse vvh:t ohjeen mukaan käytä fontin värinä aikaisemmin käyttämääsi koulun fontin (tai koulun ruudun pohjavärin) väriä liikunnassa pohjana 8. luokan ja 9. luokan vuosiluokkaistettu taulukko 9. luokan musiikissa 8. luokan taulukko kuvataiteessa, käsityössä ja kotitaloudessa 7. luokan taulukko. Molemmille vuosiluokille mieluusti oma taulukko. (Jos haluat kirjata molemmat vuosiluokat samaan taulukkoon, huolehdi, että taulukosta selkeästi erottaa kummankin vuosiluokan osuuden.) Jos tällöin poistat pohjana käytettävästä taulukosta jonkun tavoitteen, jota valinnaisille tunneille ei aseteta, säilytä kuitenkin perusteissa käytetty tavoitteiden numerointi. Vänni 2016

12.4 Paikallisesti päätettävät asiat Opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa opetussuunnitelmassa: Valinnaiset aineet mitkä ovat oppilaille tarjottavat valinnaiset aineet mikä on kunkin valinnaisen aineen nimi ja laajuus sekä vuosiluokat, joilla kutakin valinnaista ainetta tarjotaan miten vuosiviikkotunnit jaetaan vuosiluokittain mitkä ovat kunkin valinnaisen aineen tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain sekä oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät mahdolliset erityispiirteet. Vänni 2016

Valinnaiset aineet valinnaisena aineena voidaan tarjota perusopetuksen yhteisten aineiden syventäviä tai soveltavia opintoja Syventävä = syventää ja/tai laajentaa yhteisten oppiaineiden tavoitteita ja sisältöjä Soveltava = voi sisältää aineksia useasta eri oppiaineesta tai laaja- alaisesta osaamisesta ja se voidaan rakentaa monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi  valinnaisiin aineisiin osoitettuja vuosiviikkotunteja voidaan käyttää myös painotetun opetuksen järjestämiseen Vänni 2016

Valinnaiset aineet koulun tulee tarjota vähintään kahta valinnaista ainetta tai aihekokonaisuutta, joista oppilas valitsee taulukkoon kuvataan tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät mahdolliset erityispiirteet Vänni 2016

Valinnaiset aineet jos/kun valinnaisten aineiden kuvaukset sisällytetään koulun lukuvuosisuunnitelmaan, on laadittava oppilaiden valinta- prosessia varten koulun opetussuunnitelman tukimateriaali tarjottavista valinnaisista aineista (valinnaisainetarjotin), jossa kuvataan kaikki tarjottavat valinnaiset aineet lukuvuosittain poimitaan tukimateriaalista toteutuneiden valinnaisten aineiden kuvaukset ja ne liitetään kyseisen vuoden lukuvuosisuunnitelmaan Vänni 2016

Valinnaiset aineet Valinnaisen aineen nimi: Vuosiviikkotuntimäärä: taulukkoon lisätään tarvittava määrä rivejä X. luokka Tavoitteet Sisällöt L SY/SO   Vänni 2016

Valinnaisten aineiden arviointi jokainen valinnainen aine muodostaa oppimäärän, joka siten myös arvioidaan omana oppiaineenaan alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti ”hyväksytty” ”hylätty”. mikäli sanallisesti arvioitu yhden tunnin valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärä arvioidaan numeerisesti Vänni 2016

Valinnaisten aineiden arviointi esimerkki taulukon alapuolelle kirjattavasta arvioinnin kuvauksesta: ”Tämä valinnainen yhden vuosiviikkotunnin matematiikka katsotaan matematiikan syventäviksi opinnoiksi ja se arvioidaan merkinnällä hyväksytty tai hylätty. Todistuksessa arvio merkitään matematiikan alapuolelle. Todistukseen merkitään myös vuosiviikkotuntimäärä. Tämän valinnaisen matematiikan suoritus voi korottaa kaikille yhteisen matematiikan arvosanaa.” Vänni 2016

Esimerkki tavoitteiden ja sisältöjen kuvaustavasta oppilaan toiminnan kuvaus passiivimuodossa opettajan tehtävä oppilaan toiminta T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana S3 Harjoitellaan erilaisten tekstilajien tuottamisen vaiheita (esim. käsitekartan laatiminen, suunnittelu, otsikointi, jaksotus ja kappalejako).   Totutellaan arvioimaan omaa työskentelyä ja antamaan ja saamaan vertaispalautetta (esim. pari- ja prosessikirjoittaminen). L2 L4 L5 L6 keinot eli miten? Vänni 2016