KUVAN TARKASTELUN MONET TAVAT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Nykytaide -Mitä se on?.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Sisäinen suunnitteluprosessi kilpailujoukkueen logo ”Taivaan sydän” maalaus + yhteisötaide + verkkoteos ”moderation” sisäisen suunnitteluprosessiin vaikuttavia.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Runo tekstitaidon kokeessa
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Sommittelu.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Analyysissä huomioitavaa
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
REFLEKSIIVINEN LUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millaisia tunteita, kysymyksiä, assosiaatioita tai muistoja kuva herättää? Mikä kuvassa aikaansaa.
KANSALLISKIRJASTO RDA-ohjeet Nimet ja nimien muutokset RDA-verkkokoulutus Maarit Huttunen, Kari Ahola Kansalliskirjasto.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
? ? Avaruuden (ystävälliset) muukalaiset tarvitsevat Raamattua koskevan osion ”Telluksen käsikirjaan”. Tee se parin kanssa Power Pointtina: kuvien ja.
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
9lk kirja-analyysi.
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tutkielman teko-ohjeet
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Fenomenologia.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Kuva aineistona esseekokeessa
Rokokoo 1700-luku.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Keskustelupainotteinen tunnin toteutus
Tekstikokonaisuuden analyysi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Kirjoittamisen perusoppeja
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Genre –analyysi kriittisessä diskurssintutkimuksessa
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

KUVAN TARKASTELUN MONET TAVAT Kuvia – taidekuvia, valokuvia, mainoskuvia yms. – voidaan tarkastella neljällä eri tavalla: kuvaillen, analysoiden, tulkiten ja arvottaen. Tarkastelun tavat valitaan sen mukaan, mitä asioita kuvasta halutaan tutkia.

KUVAILU Teoksen muodon ja sisällön esittelyä sanallisesti. Kuvailemalla kerrotaan, mitä asioita teoksessa on, millaisia ne ovat ja missä ne sijaitsevat.

ANALYSOINTI Kuvan muodon ja sisällön erittelyä ja osatekijöiden määrittämistä. Analysoimalla pohditaan teoksen osien vaikutusta, funktiota ja suhdetta toisiinsa.

TULKINTA Teoksen sisältöjen ja muotojen merkityksen pohtimista ja ymmärtämistä. Teoksella voi olla useita sisällön tasoja, kullakin oma merkityksensä.

ARVOTTAMINEN Taideteoksen merkityksen pohtimista suhteessa muihin teoksiin tai siihen kulttuuriseen viitekehykseen, johon teos sijoittuu. Taideteos voidaan arvottaa eri tavoin eri aikoina, eri kulttuureissa ja eri näkökulmista.

Kuvan tutkimisen menetelmiä Erilaisia lähestymistapoja, joita voidaan käyttää yhdessä tai erikseen. Analysointitavan valinta riippuu kuvasta itsestään, analysoijan tavoitteista ja kiinnostuksen kohteista.

FORMALISTINEN ANALYYSI Kohdistuu taideteoksen muoto-ominaisuuksiin. Tutkitaan teoksen kuvallisia muuttujia: kuvallisten elementtien kokoa, sijaintia, suuntaa ja välimatkaa. Tutkitaan näitä yhdessä, eli sommittelua. Tarkastellaan myös teoksen värejä ja ilmaisun tekniikkaa.

RESEPTIOKESKEINEN ANALYYSI Päähuomio kohdistuu kuvan vastaanottajaan ja hänen kuvasta saamiinsa elämyksiin. Ihmiset kokevat, tulkitsevat ja ymmärtävät kuvia eri tavoin. Edellyttää omien subjektiivisten kokemusten tiedostamista ja sanallistamista sekä tulkintojen perustelemista. Lat. receptio, engl. reception = vastaanotto

AATEKRIITTINEN TARKASTELU Käytetään tutkittaessa kuvaa poliittisten tai ideologisten mielipiteiden välittäjänä. Kuvan ilmeisten ja piilotettujen (propagandististen) sanomien tarkastelua. Kuva visuaalisena vaikuttajana, kuvan valta. Esim. mainonnan kuvien analysointi. Mainoskuvan todellisuus

SEMIOTIIKKA Tutkii merkkejä, niiden tuottamista ja käyttöä. Merkillä tarkoitetaan symbolia tai asiaa, joka edustaa jotain muuta. syntagma = tapa, jolla merkit ovat suhteessa toisiinsa (sommittelu) paradigma = kuvien ja aiheiden mahdollinen “varasto”, josta taiteilija on valinnut juuri tietyt sisällöt omaan työhönsä. Mahdolliset käytettävissä olevat merkit, sisällöt, elementit. Läheisesti semiotiikkaan liittyvät myös analyysimallit, joissa taideteosta tarkastellaan suhteessa muihin teoksiin ja pohditaan teosten vaikutusta toisiinsa.

IKONOLOGIA Erittelee ja tutkii teoksen esittämää aihetta ja aihepiiriä, sen vertauskuvallisia merkityksiä. Tulkitsija tarvitsee laajaa filosofian, kirjallisuuden, uskonnon, politiikan ja muuta kulttuurista tuntemusta voidakseen ymmärtää teoksessa näkyvien symbolien merkityksen. Intertekstuaalisuus

Analyysi-esimerkki 1 Jan van Eyck: Arnolfinien kihlaus (1434) Myös nimillä Giovanni Arnolfini ja hänen vaimonsa tai Arnolfinin häät.

IKONOLOGINEN ANALYYSI Maalauksen arvellaan olevan muotokuva Giovanni Arnolfinista ja hänen vaimostaan, mahdollisesti kuvattuna heidän kotonaan Bruggessa. Arnolfinin puoliso maalauksessa olisi parikymmenvuotiaana 1433 kuollut Costanza Trenta, tai Arnolfinin mahdollinen toinen vaimo, jota asiakirjat eivät kuitenkaan vahvista. Edellisessä tapauksessa kaksoismuotokuvassa olisi kyse vuotta aiemmin kuolleen vaimon muistoksi tehdystä maalauksesta.

FORMALISTINEN / SEMIOOTTINEN ANALYYSI Maalauksessa on tarkasti kuvattuja yksityiskohtia, kuten kuusihaarainen kynttiläkruunu koristeltu peili Peilin yläpuolella on kirjoitus ”Johannes de Eyck fuit hic” (Jan van Eyck oli täällä) ja vuosiluku 1434. Peilistä heijastuu selin oleva pariskunta sekä heidän välissään kolmas henkilö.

VERTAUSKUVIA: Pyhä Margareeta tuolin selkämyksessä on raskauden ja synnytyksen suojelija. Pieni koira kuvaa eri tulkintojen mukaan joko uskollisuutta, onnellista avioliittoa tai intohimoa, joka osoittaa pariskunnan halua saada lapsi. Naisen valkea päähine on puhtauden vertauskuva. Joidenkin tulkintojen mukaan sandaalit lattialla kuvaavat tilanteen arvokkuutta: jalkineiden ottaminen pois on merkinnyt paikan kunnioittamista.

VERTAUSKUVIA: Pariskunnan asema maalauksessa näyttää heijastavan aikansa sukupuolirooleja. Vaimo on kuvattu maalauksen kodinpuoleisella sivustalla ja mies lähellä ulkopuoliseen maailmaan avautuvaa ikkunaa. Giovanni katsoo eteenpäin ja hänen vaimonsa kuuliaisesti miestään.

TULKINTOJA: Kihlaus (yleisin tulkinta). Arnolfini nostaa kättään: kihlavalaan tai tervehdykseen (peilistä näkyisi vieraita). Mahdollisesti lahja Arnolfinin perheelle Italiaan, joka osoittaisi lahjan antajan vaurautta (kalliit talvivaatteet). Taidehistorioitsija Erwin Panofsky (1934): salainen avioliitto. Todistajana olisi ollut taustan peilistä heijastuva taiteilija, jota ei ole kuvattu maalaamassa. Siksi taiteilijan signeeraus olisi juuri taulun keskellä. Muistomaalaus.

TULKINTOJA: Margaret Koster: Muistomaalaus kuolleesta vaimosta, joka on mahdollisesti menehtynyt lapsivuoteeseen. Perusteluja: Ajan hautamuistomerkeissä on kuvattuna vastaavanlaisia pariskuntia elämänsä tärkeimmässä tilanteessa. Ajalta tunnetaan naisten hautamuistomerkkejä, joissa on kohteen kokonaisuudessaan esittävä muotokuva ja hänen jaloissaan koira ikään kuin seuralaisena ikuisuudessa. Giovanni on mustassa suruasussa ilman koristeita, kun taas hänen vaimonsa on kuvattu valossa.

Analyysiesimerkki 2: Sisältö sommittelussa. Kuvan osatekijöillä on kullakin oma merkityksensä. Jos sisällössä on vahvasti latautuneita osatekijöitä, niiden merkitys saattaa muuttaa sommittelun ajateltua rakennetta. Jeff Curtisin Smirnoff-mainos on vuodelta 1990. Pullo on mainoksen kookkain elementti ja sijoitettu etualalle. World Trade Centerin torneja kohdannut tragedia kiinnittää kuitenkin katsojan huomion torneihin. Kuvan muuttunut sisällöllinen painopiste alistaa sommittelun toisarvoikseksi. - Alkuperäinen katseenvangitsija vs. muuttuneen sisällön katseenvangitsija. Jeff Curtis: Smirnoff-mainos, 1990

Alkuperäinen sommittelu: TAKA-ALA Kuvan osatekijöillä on kullakin oma merkityksensä. Jos sisällössä on vahvasti latautuneita osatekijöitä, niiden merkitys saattaa muuttaa sommittelun ajateltua rakennetta. Jeff Curtisin Smirnoff-mainos on vuodelta 1990. Pullo on mainoksen kookkain elementti ja sijoitettu etualalle. World Trade Centerin torneja kohdannut tragedia kiinnittää kuitenkin katsojan huomion torneihin. Kuvan muuttunut sisällöllinen painopiste alistaa sommittelun toisarvoikseksi. - Alkuperäinen katseenvangitsija vs. muuttuneen sisällön katseenvangitsija. ETUALA

Sisältöjen merkitys muuttuu: Kuvan osatekijöillä on kullakin oma merkityksensä. Jos sisällössä on vahvasti latautuneita osatekijöitä, niiden merkitys saattaa muuttaa sommittelun ajateltua rakennetta. Jeff Curtisin Smirnoff-mainos on vuodelta 1990. Pullo on mainoksen kookkain elementti ja sijoitettu etualalle. World Trade Centerin torneja kohdannut tragedia kiinnittää kuitenkin katsojan huomion torneihin. Kuvan muuttunut sisällöllinen painopiste alistaa sommittelun toisarvoikseksi. - Alkuperäinen katseenvangitsija vs. muuttuneen sisällön katseenvangitsija.

Sisältö muuttaa sommittelua! Kuvan osatekijöillä on kullakin oma merkityksensä. Jos sisällössä on vahvasti latautuneita osatekijöitä, niiden merkitys saattaa muuttaa sommittelun ajateltua rakennetta. Jeff Curtisin Smirnoff-mainos on vuodelta 1990. Pullo on mainoksen kookkain elementti ja sijoitettu etualalle. World Trade Centerin torneja kohdannut tragedia kiinnittää kuitenkin katsojan huomion torneihin. Kuvan muuttunut sisällöllinen painopiste alistaa sommittelun toisarvoikseksi. - Alkuperäinen katseenvangitsija vs. muuttuneen sisällön katseenvangitsija.

Tehtävä: kuva-analyysi Valitse tutkittavaksesi jokin aiemmin tällä kurssilla käyttämäsi taide- tai median kuva. Käytä hyväksesi kaikkea aiempaa kurssilla jaettua tietoa. Liimaa kuva vihkoosi ja kirjoita (vihkoon tai tietokoneella, n. 1 liuska, 11 pt): Kuvan tekijä, kuvan nimi, tekniikka, vuosi, sekä analyysi käyttäen formalistista + yhtä vapaavalintaista muuta tarkastelutapaa. FORMALISTINEN (muodollinen) ANALYYSI Mikä on kuvan aihe? Millä tekniikalla ja mistä materiaaleista alkuperäinen teos on tehty? Millaiset värit kuvassa on? Mitä ja millaisia kuvaelementtejä teoksessa on? Mitkä niistä ovat tärkeimpiä ja miksi? Miten kuvan eri elementit on sommiteltu kuva-alaan (eli missä kohtaa kuvaa mitäkin on)? Mitä sommittelun suuntia kuvassa on? Mitkä asiat luovat suuntia? Onko jokin niistä hallitseva? (vaaka/ pysty/ vino) Onko kuvassa jännitteitä, millaisia? Onko sommittelu tasapainoinen? (Dynaaminen/ staattinen?) Onko kuvassa liikettä? Entä rytmiä? Miten niitä ilmaistaan?

RESEPTIOKESKEINEN ANALYYSI Millainen on kuvan luoma tunnelma ja millä se on saatu aikaan? Miten tulkitset kuvan sanomaa? Mitä kuva sinulle kertoo? AATEKRIITTINEN ANALYYSI Miten kuvalla on pyritty vaikuttamaan, mitä vaikuttamisen keinoja on käytetty? Mikä on kuvan tarkoitus, ts. miksi se on tehty? Onko kuva saavuttanut tarkoituksensa – mikä on kuvan lopullinen vaikutus? SEMIOOTTINEN ANALYYSI Millaisia tunnistettavia symboleja tai merkkejä kuva sisältää? Miten merkit/symbolit vaikuttavat toisiinsa ja toimivat yhdessä (syntagma)? Millaisista kuvastoista merkit on valittu, mitä muita mahdollisia merkkejä kuvaan olisi voitu ottaa (paradigma)? IKONOLOGINEN ANALYYSI Mitkä ovat teoksen taustat? (Aikakausi, tekijä, kulttuuri, viitteet muihin teoksiin.) Miten teoksen aihe liittyy muihin teoksiin, yhteiskuntaan, kulttuuriin, historiaan? Mitä teos kertoo meille em. asioista? KS. Kuvataide s. 202-211