NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Advertisements

Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Tietoturva ja tietosuoja Mikael Kivelä, kasvatustieteen laitos.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Sähköinen avustushaku
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Sanni Pietiläinen Myelpt14a
HINNAN MAKSAMINEN SOPIMUKSESTA
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
TIETOTURVA.
Tietoturva.
Vinkkivideo työnhausta
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Kesä ja kesätyöntekijät saapuvat pian
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Koulutusesityksen otsikko
Harjoituskurssiesityksen otsikko
Henkilöstö kilpailutekijänä
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Tietoturvan soveltaminen käytäntöön
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Innopaja
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Vantaa Pelastusylitarkastaja Mika Kurvinen
Liiketoimintasuunnitelman esitys
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Asiakasraatitoiminta Etevassa
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Luku x Luvun otsikko Jakso III Perhe ja perintö.
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
RAI Espoossa
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO Esittele itsesi, skenaario ja mahdollinen tarvittava välineistö. KESKUSTELUN SÄÄNTÖJEN MÄÄRITTÄMINEN Käy läpi keskustelun perussäännöt, joiden tulisi sisältää muiden kokemusten kunnioittaminen, luottamuksellisuuden säilyttäminen keskusteluihin liittyen ja täysi osallistuminen keskusteluihin. YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN JOHDANTO NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: TAPAUKSEN YHTEENVETO Tämä dia kertoo tarinan, joka sinun tai vapaaehtoisen henkilön tulisi lukea ääneen. KESKUSTELUN AIHEET Fasilitaattorina sinun tulee tarkistaa työntekijän tilanne ja sitä seuraavat toimenpiteet, ennen kuin siirryt seuraavaan diaan. Varmista, että työntekijöiden kertomat henkilökohtaiset tarinat liittyvät esitettävään skenaarioon. YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN TAPAUKSEN YHTEENVETO NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN KESKUSTELUN ALOITUS VASTAUKSET ESITETTYIHIN KYSYMYKSIIN Mitä tekisit, jos olisit i Sonja? Huomautus fasilitaattorille: Salli osallistujien vastata vapaasti ja keskustella ryhmässä. Ovatko Sonjan toimet asiallisia? Eivät. Sonjan ei ole sopivaa tuoda asiakkaiden tai mahdollisten asiakkaiden tietoja uuteen työhönsä. Tiedot, jotka hän luo, kerää tai saa työaikana ja yrityksen laitteistolla, ovat Tycon omaisuutta, vaikka hän ei olisikaan Tycon työntekijä. Mitä mahdollisia ongelmia ja seurauksia hänen toimistaan seuraa? Tähän mennessä ainoa Sonjan tekemä asia oli sähköpostiviestin lähetys hänen henkilökohtaiseen sähköpostiinsa. Tämä uhkaa yrityksen omistamia tietoja ja saattaa rikkoa tietosuojaa/suojalakeja. Sähköpostiviestit voidaan helposti varastaa, kopioida tai ohjata virheellisesti uudelleen, joten Sonjan ei tulisi sisällyttää luottamuksellisia tietoja, kuten luottotietoja tai asiakkaiden yhteystietoja, sähköpostiviestiin. Jos Sonja päättää viedä tiedot uudelle työnantajalleen, hän varastaa Tycon omaisuutta. Hänen päätöksensä johdosta Tyco voi nostaa oikeustoimen. Olisivatko olosuhteet toiset, jos Jos hän olisi tiennyt olevansa uudelleenjärjestelyihin liittyen irtisanomisuhan alainen? Ei, tämä ei muuta olosuhteita. Yrityksen jättäminen ei anna Sonjalle oikeutta rikkoa lakia ja eettisiä sääntöjä. On väärin ottaa haltuun luottamuksellisia tietoja tai omistusoikeudellisia tietoja, kuten asiakastietoja, vaikka hän tietäisi menettävänsä työnsä. Hän halusi lähettää tiedot kotikoneellensa, jotta hän voisi työskennellä kotona? Näissä olosuhteissa Sonjan tarkoitusperät ovat hyvät, mutta tämä ei muuta tilannetta. Hänen tarkoituksillaan ei ole merkitystä, jos tiedot joutuvat vääriin käsiin. Tycon tietoja, jotka sisältävät asiakastietoja tai omistusoikeudellista tietoa, ei tule lähettää Tycon verkon ulkopuolelle. Hän olisi tullut Tycolle vasta vähän aikaa sitten ja tuonut asiakkaiden tietoja edellisestä työstään? Ei. Luottamukselliset ja omistusoikeudelliset tiedot ovat edelleen hänen edellisen työnantajansa omaisuutta, ja hänen tulisi suojella niitä. Tyco ei hanki liiketoiminnallisia etuuksia tai saavuta tavoitteitaan varastamalla omistusoikeudellista tai luottamuksellista tietoa toiselta organisaatiolta. Hän olisi allekirjoittanut salassapitosopimuksen? Ei. Joka tapauksessa Sonja rikkoi Tycon eettisiä sääntöjä ja mahdollisesti lakia. Jos hän allekirjoitti salassapitosopimuksen, tällöin hän rikkoi laillisen sopimuksen hänen ja Tycon välillä asettaen itsensä oikeudenkäynnin uhan alle. YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN KESKUSTELUN ALOITUS NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN Korosta, että Tycon fyysiset varat ja omistusoikeudet ovat elintärkeitä liiketoiminnallemme ja meillä on velvollisuus suojella niitä. Meidän tulee hallita yrityksen tietoja vastuullisesti suojelemalla henkilökohtaisia tietoja ja omistusoikeudellisia sekä luottamuksellisia tietoja, kuuluivat nämä sitten yrityksellemme, liikekumppanillemme, asiakkaalle tai työntekijälle. Ohjaa työntekijöitä katsomaan Tycon tietojen hallintaohjelmaa ja tietosuojakäytäntöjä lisätietojen saamiseksi. YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN OHJEISTUS NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET Lopeta keskustelu mielestäsi tilanteeseen sopivalla tavalla huomioiden yleisö ja heidän reaktionsa tähän aiheeseen ja tapaustutkimukseen liittyen. Tee yhteenveto käydyistä keskusteluista. Käytä tilaisuutta hyväksesi kerrataksesi aiemmin esitetyt kohdat, kuinka työntekijöiden tulee toimia Tycon arvojen ja eettisten sääntöjen mukaisesti. Kertaa Tycon tietojen hallintaohjelma ja tietosuojakäytännöt siinä määrin kuin ne liittyvät tapaustutkimuksessa keskusteltuihin ongelmiin ja seurauksiin. YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN OPITTUA NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN Muistuta työntekijöitä, että he eivät ole yksin päätöksenteossa ja että on tärkeää nostaa kysymyksiä esille. Muistuta kaikille työntekijöille avoimista mahdollisuuksista tuoda asiat julki. YRITYKSEN TIETOJEN KÄYTTÄMINEN HUOLENAIHEEN ESITTÄMINEN NÄYTÄ TÄMÄ DIA: