Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Advertisements

YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Tervetuloa Tekesin asiointipalveluun! Palvelussa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta ja nopeuttaa.
Matkailutiedottaja Elisabeth Heinrichs Asiakkaan kohtaaminen verkossa - Case Visit Helsinki Miten hyödyntää sosiaalista mediaa matkailutoimiston markkinoinnissa,
Sosiaalinen media viestinnässä ja markkinoinnissa.
1 Pardian uudet verkkopalvelut Yleisesittely Pardian koulutus/SM.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Case: PK-yritys sosiaalisen median maailmassa Liina Matveinen toimitusjohtaja Iskelmä Rex ja Oi fm.
Inspiraatiota hankeviestintään! Viestinnän suunnittelija Aino Kivelä / CIMO.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Jarkko Muhonen TeamProg
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Lämpimästi tervetuloa!
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2013
VAPAAEHTOISTEN KOULUTUSPÄIVÄ
Ryhdistä yhdistystä treffille: Mitä yhdistystoiminta on?
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Maailman Parkinson-päivän some-kampanja
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Teknologia ja toinen varapiirikuvernööri
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Instagram.
1. Blogin pitäminen ja hallinta
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja
Internetin käyttö opetuksessa
Innovaationa toimintamallin parantaminen
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Avoin rajapinta Espoon kaupungin internet-sivuille
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Oulun yliopiston intranetprojekti
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Terveiset Yö-ryhmästä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Eva-Stina Törnroos Tukholma
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Tietopaketti jäsenyhdistykselle
Viestintäsuunnitelma
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tieto Edu Hoitoajat Tieto Education Finland.
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Allergia- ja Astmaliitto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
some ja netti neuvottelupäivät Tampere
Kentän uudet nettisivut Kentän
Toiminnanjohtajien neuvottelupäivät
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii? Lämpimästi tervetuloa! Ryhdistä yhdistystä treffille: Missä ja miten yhdistys viestii? Lisää oma nimesi ja pvm

Tutustumis-tehtävä Kerro millainen viestijä olet? 1. kirjoittaja 2. puhuja 3. somettaja (Facebook, Twitter, Instagram) 4. en viesti mitenkään Mitä toivot oppivasi koulutuksessa? Purku: Jokainen kertoo vuorollaan omasta viestintätyylistään ja nimen sekä yhdistyksen Kouluttaja kirjaa oppimistoiveet fläpille.

Treffin tavoitteet ja ohjelma Osaat treffin jälkeen: Tunnistaa miksi ja miten yhdistys viestii Tunnistaa sisäisen ja ulkoisen viestinnän kohderyhmät Valita yhdistyksensä käyttöön erilaisia viestinnän välineitä (esim. jäsenkirje, media, esitteet, sähköiset välineet)

Ohjelma xx.xx. klo xx – xx Klo asia Lisää halutessasi treffin tarkempi kellotettu ohjelma. Muista tauot! Treffin yleisenä kestona on 3 tuntia koulutusta (4 x 45 min) lisäksi 45 minuuttia taukoja, jotka voi pitää sopivissa väleissä.

1. Mihin yhdistys tarvitsee viestintää? Pari-porina 1. Mihin yhdistys tarvitsee viestintää? Pariporina Mihin yhdistys tarvitsee viestintää? PURKU: Jokainen ryhmä kertoo vuorotellen, kouluttaja kirjaa asiat fläppitaululle.

Ryhmä-tehtävä Yhdistyksen viestintäkanavat ja niiden 1) plussat ja miinukset 2) kohderyhmä 3) käyttötilanne omassa yhdistyksessä Esivalmistelu: kiinnitä seinille viestintäkanava diat 7-20 (somekalvot yksi ryhmä) ja jokaisen viestintäkanavan viereen tyhjä fläppipaperi. Levitä ennakkotehtävänä tuodut esitteet esite dian läheisyyteen (myös kouluttajan tuomat). Ryhmätehtävä: oman yhdistyksen viestintäkanavat. Tutustutaan ryhmissä eri viestintäkanaviin ja kirjataan fläpille: 1.  jokaisen viestintäkanavan plussat ja miinukset 2. kenelle kohderyhmälle kyseinen viestintäkanava sopii 3. sekä oman oman yhdistyksen nimi, jos kyseinen viestintäkanava on jo yhdistyksen käytössä tai joka pitäisi ottaa käyttöön Ryhmänvalinta: saman yhdistyksen jäsenet yhdessä Purku: keskustellaan yhdessä eri viestintäkanavien 1) plussista ja miinuksista, 2) kohderyhmistä ja 3) yhdistyksen käyttötilanteesta.

Tiedote Tiedote tiedottaa jostakin asiasta. Tiedotteessa kerrotaan ensi pääasia, sitten lisätiedot ja loppuun taustat. Tiedote lähetetään usein tiedotusvälineille uutisen pohjaksi. Tiedotteesta löytyvät vastaukset kysymyksiin: kuka, mitä, missä, milloin, miten ja miksi.

Hyvän tiedotteen resepti Tiedotteessa vain yksi asia Hyvä otsikko herättää mielenkiinnon Selkeä ja tiivis, max A4 Tärkein alussa, vähemmän tärkeä lopussa Vastaa kysymyksiin mitä, missä, milloin, miksi Ymmärrettävä kieli, vältä hienouksia

Ohjeita tiedotteen laatimiseen Lähetä itse oman alueesi lehtiin ja paikallisradioon (yhteystiedot löytyvät nettisivuilta) Jos sinulla henkilökohtaisia kontakteja, käytä niitä Toimi ajoissa Vältä liitteitä Lisää sähköpostiin omat yhteystietosi Kerro, että teiltä löytyy hyviä haastateltavia Valmistaudu siihen, että toimittaja soittaa ja tulee paikalle

Mikä on yhdistyskirje? Yhdistyskirjeellä huolehditaan tiedonkulusta yhdistyksen toimijoiden välillä. Se kertoo yhdistyksen jäsenille ajankohtaista tietoa yhdistyksen toiminnasta ja innostaa mukaan toimintaan. Mitä kirje sisältää, mikä kohderyhmää kiinnostaa, mitä yhdistyksen pitää tiedottaa? Sähköinen vai paperinen Kuinka usein Paljon kirje saa maksaa

Mikä on kotisivu? Verkkoviestinnässä viestitään sähköpostin, kotisivujen tai sosiaalisen median välityksellä. Kotisivu on yhdistyksen oma internet-sivu, jonka päivitystä hoitavat nimetyt henkilöt.

Kotisivut Käyttäjä Vieras Palvelun ostaminen tarjoajalta Päivittämisen helppous Jaettu päivitysvastuu Sivut on päivitettävä säännöllisesti Sisältö kiinnostavaa Visuaalisesti korkeatasoista Selkeä rakenne Helppo navigointi Ohjaa osallistumaan: linkkejä ulos ja sisään

Esite Esite on painettu esite yhdistyksen tai järjestön toiminnasta tai toiminnan osa-alueesta. Kokoa tämän läheisyyteen osallistujien ja kouluttajan tuomat esitteet

Mitä on some-viestintä? Sosiaalinen media on joukko erilaisia palveluita, joiden avulla ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa, kuten Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube ja Vimeo. Some-viestintä on verkossa tapahtuvaa viestintää, jossa jokainen käyttäjä tai ryhmä voi tuottaa sisältöä ja olla aktiivinen viestijä. Sama viesti kannattaa esittää eri somekanavissa eri tavalla.

Esimerkkejä somekanavista FACEBOOK (sivu) TWITTER FB:ssä voi luoda yhdistykselle sivun, jota kuka tahansa voi tykätä Sivun avulla voi jakaa tykkääjille monenlaista tietoa yhdistyksen toiminnasta Henkilökohtaisen profiilin alla mahdollista tehdä erilaisia suljettuja tai avoimia ryhmiä Tiedottaa yhdistyksen tulevista tapahtumista Mainosrahoitteinen yhteisöpalvelu Vrt. henkilökohtainen profiili Yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä internetissä Twitter-verkkosivuston kautta. Kirjoitettu viesti eli tviitti voi sisältää max 140 merkkiä, voi sisältää kuvia/videoita Käytössä # (hastagit) eli aihetunnisteet, jolloin hakeminen samalla aihetunnisteella onnistuu

Esimerkkejä somekanavista BLOGI INSTAGRAM Verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä (teksti, kuva, video) Kirjoitukset (postaukset) tallentuvat aikajärjestyksessä niin, että uusin teksti on yleensä ensimmäisenä Kirjoituksia voi kommentoida Tunnusomaista ajan, linkityksen ja henkilökohtaisen näkökulman painotus (vrt. tavallinen www-sivu) Voi olla julkinen tai yksityinen (sisältöä voi katsoa, jos blogin kirjoittaja antaa salasanan) Toimii internet-yhteydellä Kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto Kuvaan voi liittää tekstiä Kuvaa ja tekstiä voidaan kommentoida Käytössä # (hastagit) eli aihetunnisteet, jolloin hakeminen samalla aihetunnisteella onnistuu Vaatii ladatun sovelluksen

Esimerkkejä somekanavista YOU TUBE PERISCOPE Videoiden tallennus, jakamis- ja katsomispaikka Käyttäjät voivat lisätä sivustolle omia videoitaan, sekä katsoa ja kommentoida muiden käyttäjien videoita Toimii internetyhteydellä Kuvalähetyksien tekeminen älylaitteella Voivat olla yksityisiä tai julkisia, voi tallentaa oman puhelimen muistiin Videolähetykset katsottavissa joko niiden aikana (”livenä”) tai katseltavissa 24 tuntia julkaisun jälkeen Voi kommentoida ja tykätä käynnissä olevista lähetyksistä Voi jakaa automaattisesti omaan Twitteriin twiitteinä Vaati ladatun sovelluksen

Esimerkkejä somekanavista PINTEREST YAMMER Ilmoitustaulutyyppinen sosiaalinen kuvien jakopalvelu. Tarjoaa mahdollisuuden luoda ja ylläpitää kokoelmia, jotka perustuvat johonkin teemaan, kuten tapahtumaan tai harrastukseen. Käyttäjä voi myös selata muita linkki-/kuvakokoelmia, poimia niistä osia omiin kokoelmiinsa ja ilmoittaa tykkäävänsä linkistä/kuvasta. Toimii internetyhteydellä Yhteisöjen ja organisaatioiden sisäiseen viestintään ja  vuorovaikutukseen tarkoitettu mikrobloggauspalvelu Verkostoille omat kanavansa, joiden sisältöä pääsevät lukemaan ja kommentoimaan ko. verkostojen jäsenet. Käyttäjät voivat muodostaa ryhmiä vapaasti jonkin teeman ympärille tai oman käyttäjäyhteisön tarpeisiin Toimii internetyhteydellä

Esimerkkejä somekanavista LINKEDIN (sivu) Verkkoyhteisöpalvelu ja verkostoitumisväline. Yhdistys voi luoda oman sivun ja kertoa tarkemmin omasta toimistaan ja tehdä tilapäivityksiä Yhdistyksestä kiinnostuneet voivat seurata yhdistystä ja tämän päivityksiä Yhdistyksen jäsenet voivat ilmoittaa omissa profiileissaan olevansa ko. yhdistyksen jäseniä Vrt. henkilökohtainen profiil Toimi internetyhteydellä

Suunnittele viestintäsi Vie viestintä sinne missä vastaanottaja on Kartoita mitä nyt tehdään ja suunnittele tulevaa MIKSI? Määrittele tavoitteet KENELLE? Kohderyhmä MISSÄ? Mitä kanavia ja välineitä käytetään MITÄ? Viestinnän sisältö KOSKA? Kirjaa ylös aikataulu KUKA? Suunnittele kuka tekee ja ottaa vastuun Kouluttaja esittelee kalvon sisällön keskustellen

Sisäinen ja ulkoinen viestintä: Miten ja kenelle? Ryhmä-tehtävä Sisäinen ja ulkoinen viestintä: Miten ja kenelle? Jakaannutaan kahteen ryhmään. Toinen ryhmä miettii sisäistä viestintää ja toinen ulkoista viestintää, millaisia keinoja/menetelmiä voi käyttää ja kenelle viestit kohdistetaan. Ryhmäläiset tekevät aiheesta posterin. Purku: ryhmäläiset esittelevät posterin, jota kouluttaja täydentää (ks. Seuraavat diat) jos kaikki seikat eivät tule keskustelussa esiin.

Ulkoinen viestintä Kenelle? Suuri yleistö Asiasta kiinnostuneet Mahdolliset jäsenet Ammattilaiset Sidosryhmät, sponsorit Miten? Esitteet Yhdistyksen lehti Nettisivut, kampanjat Sosiaalinen media (Teemapäivä) julisteet Näyttelyt, messut, tapahtumat Tiedotteet Henkilökohtaiset kontaktit VAIN KOULUTTAJAN KÄYTTÖÖN  TÄYDENNÄ TÄMÄN POHJALTA RYHMÄKESKUSTELUJEN TULOKSIA!

Sisäinen viestintä Kenelle Jäsenet Mahdolliset jäsenet Asiasta kiinnostuneet Ammattilaiset Sidosryhmät, sponsorit Miten Esitteet, oppaat Yhdistyksen lehti Jäsentiedotteet Yhdistyskirja Nettisivut, kampanjat Sosiaalinen media (teemapäivä)julisteet Näyttelyt, messut, tapahtumat Henkilökohtaiset kontaktit VAIN KOULUTTAJAN KÄYTTÖÖN  TÄYDENNÄ TÄMÄN POHJALTA RYHMÄKESKUSTELUJEN TULOKSIA!

Peukku-palaute 1. Kannattiko tulla? 2. Oivalsitko uutta? 3. Voitko hyödyntää oppimaasi yhdistyksessä? 4. Miten kehittäisit tätä koulutusta?

Kiitos illasta! Jos jäi kysyttävää, ole yhteydessä: Sinun nimesi, puh ja sposti Seuraava Ryhdistä yhdistystä: Treffin nimi Aika ja paikka Ilmoittautumislinkki ja viimeinen ilmoittautumispäivä Lisää kursiivilla olevat tekstit.