YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen.
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Esiopetuksen vuosiympyrä
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Ekaluokalle 2017.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Lapsen varhainen ja erityinen tuki päivähoidossa
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI HYVÄ KOULUPÄIVÄ: laadukas perusopetus, kasvua ja kehitystä tukeva toimintakulttuuri sekä oppimisympäristö, yhteisöllisyys, kodin ja koulun yhteistyö, turvallisuus…. YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI LAKISÄÄTEISET Pedagoginen Oppimissuunnitelma Pedagoginen Erityisen tuen päätös PROSESSIT: arvio selvitys ja HOJKS OPETUKSEN JA TUEN SUUNNITTELU: Oppimissuunnitelma Oppimissuunnitelma (pakollinen) HOJKS (pakollinen) TUKIMUODOT eriyttäminen oppilaanohjaus oppilashuollon tuki tukiopetus osa-aikainen erityisopetus apuvälineet yms. avustajapalvelut ohjaus- ja tukipalvelut Avustajapalvelut Ohjaus- ja tukipalvelut kokoaikainen erityisopetus TUEN JÄRJESTÄMINEN: joustavat ryhmittelyt, ryhmäkoko, samanaikaisopetus, tiimiopettajuus, oppimisympäristöt, tuki osana kerhotoimintaa sekä aamu- ja iltapäivätoimintaa

2

ERITYINEN TUKI, HOJKS määräaikainen erityisen tuen päätös Tehdään intensiivisesti toisin niin kauan kuin on tarve, joustavaa, yksilöllistä, tiivis (riittävän pitkäkestoinen) seuranta ja arvio: tehoaako ja mikä? ERITYINEN TUKI, HOJKS määräaikainen erityisen tuen päätös pedagoginen selvitys, opettajat yhdessä, moniammatillinen konsultaatio: OHR, tarvittaessa psykologinen arvio, testit: tehostettu tuki ei riitä oppilaalle, vaikka suunniteltu hyvin ja riittävän pitkäkestoista Moniammatillinen pedagoginen keskustelu ja havainnointi, testit: havaitaan Tehdään enemmän toisin: vielä joustavampaa, yksilöllisempää; tiivis seuranta ja arvio: tehoaako ja mikä? TEHOSTETTU TUKI, oppimissuunnitelma päätetään aloittaa tehostettu tuki Pedagoginen keskustelu ja havainnointi,oppiaineiden kokeet, erityisopettajan testit: havaitaan pedagoginen arvio, opettajat, erityisopettaja konsulttina, OHR: yleinen tuki ei riitä joillekin oppilaille Kaikissa vaiheissa luokan-,aineen-, erityisopettajat yhdessä, painotus vaihtelee erikseen ja jakaen: joustavat järjestelyt Tehdään jotakin toisin: vähän joustavampaa, yksilöllisempää; tiivis seuranta ja arvio: tehoaako ja mikä? Pedagoginen keskustelu oppilaiden ja opettajien kesken ja havainnointi, oppiaineiden kokeet, seulat : havaitaan YLEINEN TUKI (oppimissuunnitelma) Oppimisvaikeuden kartoittaminen alkaa, mikäli oppilaalla on riittävästä tuesta ja/tai ajasta huolimatta merkittäviä oppimiseen liittyviä haasteita Oppimisen esteiden taustalla usein monenlaisia ongelmia, myös sosiaalisia ja traumaperäisiä (kolmas tila) Tukena matalan kynnyksen puuttuminen: Mahdollisimman varhainen keskustelu vanhempien kanssa Erilaisin opetusjärjestelyin järjestetään oppimiseen tukea pedagogiikan yleinen kehittämistarve eriyttämistarve enemmistö tarvitsee muuta kuin saa / yksi tai useampi oppilas tarvitsee jotain lisää tai eri tavalla hyvin toimiva PERUSOPETUS avoin, yhteisöllinen, psyykkisiä perustarpeita tukeva varhaiskasvatus esiopetus perusopetus 1.- 6. 7.- 9. lisäopetus 10. toinen aste vanhemmat: kaikki toiminta yhteistyössä vanhempien kanssa oppilashuoltoryhmä: suunnittelu, organisaatio, seuranta