TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Advertisements

Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kognitiivinen kehitys
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Viittomien käyttö eri tulkkaustilanteissa asiakkaan näkökulmasta
Mitä kieli on?.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Kommunikaatio parisuhteessa
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Yhdyssanat, jotka kirjoitetaan erikseen
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Sanatyypit ja sijamuodot.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
Mitä tällä tunnilla tehdään?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Työelämän tekstejä sähköposti.
Harjoittelu ja työssäoppiminen SAK:laisilla työpaikoilla SAK:n luottamushenkilöpaneeli tammikuu 2017 N=922.
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Yksilön lyhyt historia
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
ESSEE.
Millainen oppija sinä olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Kielen kehityksen avainkohdat
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Kielitietoisuus.
Harjoittelu ja työssäoppiminen SAK:laisilla työpaikoilla SAK:n luottamushenkilöpaneeli tammikuu 2017 N=922.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
VAIHTOEHTOISET KOMMUNIKAATIOMENETELMÄT
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Köysi.
Kielellinen erityisvaikeus
2. Olio-ohjelmoinnin perusteita
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA

Puhetta korvaavalla kommunikoinnilla tarkoitetaan viestintää, joka tapahtuu puheen sijaan ELI AAC (Augmentative and Alternative Communication)

Tapahtuu… tukiviittomilla  kuvilla blisskielellä 

Samoin kuin kaikessa kommunikaatiossa, myös puhetta korvaavassa kommunikoinnissa viestintää tapahtuu myös eleiden ja kehonkielen kautta Näiden sanattomien ilmaisukeinojen merkitys voi jopa korostua, ja joillekin ne ovat ainoat toimivat kommunikointikeinot

Kuvat kommunikoinnissa Kuvakommunikointi tarkoittaa kuvasymbolien käyttöä ilmaisun ja ymmärtämisen välineenä silloin, kun viestintä puhuen tai kirjoittamalla ei onnistu.

Kuvien käyttö ilmaisun ja ymmärtämisen välineenä edellyttää, että henkilö ymmärtää kuvan ja sitä esittävän asian yhteyden: tällä kuvalla voin kertoa tästä asiasta. Keskustelukumppanilta kuvakommunikointi puolestaan edellyttää tarkentavia kysymyksiä sekä kuvaviestin sanoittamista ääneen.

Kuvien käyttö ilmaisun välineenä vaatii harjoittelua, toistoa ja paljon luonnollisia käyttötilanteita Lähi-ihmisten näyttämä esimerkki kuvien käytöstä kommunikoinnissa on ratkaisevan tärkeää Lähi-ihmisten malli, jatkuva arjen kielikylpy, on kuvilla kommunikoimaan opettelevalle henkilölle yhtä tärkeä asia kuin puheen kuuleminen puhumaan opettelevalle

Kuvien avulla kommunikointi ei saavuta samaa kerronnan vapautta ja tarkkuutta kuin puheella, kirjoittaen, blisskielellä tai viittomakielellä kommunikointi Silti kuvat mahdollistavat ilmaisun, vaikka henkilön kielellisissä taidoissa olisi suuriakin puutteita.

Viestintä voi tapahtua yhdellä tai useammalla kuvalla. Mitä useammalla kuvalla henkilö viestinsä ilmaisee, sitä yksiselitteisemmin viestin voi ymmärtää. Mitä epätarkempi ilmaisu on, sitä enemmän tarkentavia kysymyksiä tarvitaan.

Kuvakommunikointi voi perustua avainsanojen käyttöön: yhdellä kuvalla ilmaistaan asia, johon viesti liittyy Arjen tilanteissa viestintä tapahtuu usein yksittäisillä kuvilla.

TUKIVIITTOMAT Tukiviittomat ovat viittomakielen viittomia, joita käytetään puheen rinnalla ja täydentämässä puhetta Tukiviittominen soveltuu varhaiseksi kommunikointikeinoksi eriasteisissa puheen ja kielenkehityksen häiriöissä.

Tukiviittomat tulisi sisällyttää kommunikointiin aina, kun varhaislapsuudessa on merkkejä puheen kehityksen viivästymisestä Jos puheen ja kielen erityisvaikeudet ovat laajat, viittomista voi tulla myös pysyvä kielellinen kommunikointikeino.

Tukiviittomien omaksuminen kommunikointikeinoksi tapahtuu mallioppimisena samaan tapaan kuin puheen tai minkä tahansa muun kommunikointikeinon omaksuminen.

Viittomien oppimisen vaiheet Viittomien oppiminen etenee samaan tapaan kuin minkä tahansa kielen, eli omaksumalla sen toisilta ihmisiltä. Kun lapselle aletaan opettaa tukiviittomia, lapsen vanhemmat ja lähi-ihmiset ovat tärkeimmässä asemassa Lasten vanhemmille järjestetään tukiviittomaohjausta ja -opetusta, jossa viittomia opetetaan kunkin perheen sanastotarpeiden mukaan.

Viittomien oppiminen etenee vaiheittain Viittomilla kommunikoinnista voidaan puhua vasta, kun tukiviittomavarasto on laaja, ja niitä käytetään automaattisesti puheen rinnalla. Lähi-ihmiset oppivat käyttämään viittomia tyypillisesti seuraavien vaiheiden kautta. Vaiheet etenevät suhteessa ilmaisun tarkkuuteen ja sanavaraston laajuuteen sekä siihen, millaisissa tilanteissa niitä käytetään.

1. vaiheessa lähi-ihminen käyttää yksittäisiä viittomia esimerkiksi lapsen toiminnan ohjaukseen tai päiväohjelman jäsentämiseen (strukturointi). Esimerkiksi pukeutumistilanteessa viitotaan sanat ”TAKKI, KENGÄT, PIPO”. Ne voidaan ilmaista myös esittävillä eleillä.

2. vaiheessa lähi-ihminen ilmaisee valintatilanteisiin liittyvät vaihtoehdot viittoen. Esimerkiksi ruokaillessa ”Otatko MAITOA vai VETTÄ?”

3. vaiheessa lähi-ihminen viittoo asiasta ne sanat, joita hän haluaa korostaa (avainsanat). Avainsanoilla ilmaistaan yleensä verbejä ja substantiiveja. Esimerkiksi ”ISI meni tänään töihin AUTOlla. Isi TULEE kohta.

4. vaiheessa lähi-ihminen pyrkii lausetasoiseen viittomiseen eli käytännössä viittoo usein toistuvia fraaseja. Esimerkiksi: ”MITÄ HALUAisit TEHDÄ VIIKONLOPPUna?” Sen lisäksi hän voi käyttää kysymyssanoja kuten KUKA?, MILLAINEN?, MIKSI? sekä adjektiiveja kuten HAUSKA, TYLSÄ, VANHA, UUSI.

5. vaiheessa lähi-ihmisellä on kyky viittoa lauseesta lähes kaikki sanat, ja viittominen on automaattista Tässä vaiheessa viittominen lähenee viitottua puhetta.

Viittoman rakenne Viittomat vastaavat puhutun kielen sanoja. Sanojen tapaan myös viittomat voidaan jakaa pienempiin osiin. Viittomat rakentuvat käsimuodosta, paikasta, liikkeestä sekä kämmenen tai sormien suunnasta (orientaatiosta).

Käsimuodolla tarkoitetaan sormien asentoa viittoman aikana Käsimuodolla tarkoitetaan sormien asentoa viittoman aikana. Käsimuoto voi olla koko viittoman ajan sama, tai viittoma voi alkaa ja päättyä eri käsimuotoon. Esimerkkejä suomalaisten viittomien käsimuodoista.

Viittoman paikka voi olla joko viittojan keholla (koskettaa kehoa) tai viittojan edessä.

Viittoman liikkeellä tarkoitetaan tavallisesti käsien liikettä viittoman aikana, mutta joskus myös vartalon liikettä. Esimerkiksi monissa tekemiseen liittyvissä viittomissa viittoman merkitystä voidaan muuttaa liikettä muuttamalla. Viittomakuvissa käsien, pään ja vartalon liikettä kuvataan nuolituspiirroksilla. Osa nuolituspiirroksista on ymmärrettäviä sellaisenaan, osassa ne toimivat symboleina, joille on sovittu tietty merkitys.

Orientaatiolla tarkoitetaan kämmenen tai sormien suuntaa viittomassa Orientaatiolla tarkoitetaan kämmenen tai sormien suuntaa viittomassa. Jotkut viittomat eroavat toisistaan vain suunnan perusteella

Viittomia ei tuoteta vain käsillä Viittomien tuottamisessa ilmeellä on samantapainen merkitys kuin äänensävyillä puhutussa kielessä  Vaikka kahden viittoman perusosat olisivat samanlaisia, erilaisilla ilmeillä tai suun liikkeillä niiden merkitys on erilainen.