Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto

2 Ohjelmien suunnittelu  Yksikään ohjelma ei voi onnistua ilman kunnollista suunnittelua  Kaupallisissa ohjelmistoprojekteissa suunnitteluun käytetty aika on hyvin merkittävä

3 Ohjelmien suunnittelu  Ohjelmia voi suunnitella pitkällekin ilman, että tarvitsee ymmärtää kovinkaan paljon ohjelmointikielestä  Tärkeintä on kyky analysoida annettua ongelmaa!  Tällä kurssilla pelin suunnittelussa hyödynnetään mm. piirustustaitoja ja tarinankerrontaa

4 Algoritmi  Algoritmi on ohje, jolla voidaan ratkaista joku tietty ongelma  Algoritmeja: keittokirjassa olevat ruokaohjeet, kirjahyllyn mukana tulevat kokoamisohjeet..  Näiden ohjeiden mukaan tehtynä ruoan ja kirjahyllyn pitäisi valmistua tuossa tuokiossa!  Algoritmin ei tarvitse kertoa miksi, vaan ainoastaan miten  Jakokulmassa jakaminen tuttu alakoulusta

5 Algoritmi  Algoritmien suunnittelu on yksi ohjelman suunnittelun vaiheita  Yksi ohjelma voi sisältää monia erilaisia algoritmeja, joilla on omat tehtävänsä

6 Esimerkkialgoritmi  Ongelma: Tietokone ei käynnisty (ja pitäisi saada käynnistymään!)  Jos sähköjohto ei ole kytketty, niin kytke sähköjohto (ongelma ratkaistu).  Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto on rikki, niin osta uusi sähköjohto (ongelma ratkaistu).  Jos sähköjohto on kytketty, mutta sähköjohto ei ole rikki, niin tietokone on rikki: osta uusi tietokone (ongelma ratkaistu).

7 Tietokone ei käynnisty Sähköjohto kytketty? Kytke sähköjohto Sähköjohto rikki? Osta uusi tietokone Osta uusi sähköjohto Ei Kyllä

8 Tehtävät  Kahden-kolmen hengen ryhmät.  Tehtävä 1: Kirjoita algoritmi lampun sytyttämiseen (ota huomioon eri vaihtoehdot, ellei lamppu sytykään...)  Tehtävä 2: Kirjoita algoritmi (paperille), jolla ohjeistat, miten kaverisi pääsee juna-asemalta kotiisi.  Kirjoittakaa algoritmit paperille. Piirtäkää myös vuokaaviot.


Lataa ppt "Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google