Uuden suunnitelman äärellä Tampereella

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
Advertisements

JAETUT EVÄÄT Jyväskylä. KOHTAAMINEN ! Inhimillinen lämpö – Hengellinen syvyys, Pyhä Nimeltä kutsuttu Tervetuloa.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Verkossa ja mukana nuorten elämässä Kotiovi omalla nimellä –hanke ( , kevät 2016) Sininauhaliitto Juha Valta Projektityöntekijä Ratakatu 6,
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Case: PK-yritys sosiaalisen median maailmassa Liina Matveinen toimitusjohtaja Iskelmä Rex ja Oi fm.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Duunari-hanke Arkiohjaajan työn arviointi. Hankkeessa mukanaolo hanke alkoi kohdaltani ja loppui täysipainoisemmin arkiohjaajan työ.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Uuden suunnitelman äärellä Hämeenlinnassa
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Isoja ihmeitä.
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Eutanasia s
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
1. Blogin pitäminen ja hallinta
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Kielitietoisuus.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kirkko ja papit opettavat suomalaisia
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Lukutaito ja syrjäytyminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Opintopsykologi Katja Hietanen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Viestinnän työkalupakki
Kirkon kasvatuksen linjaus
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Työntekijöiden ansiokehitys
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
Urjalan seurakunnan kesärippikoulu 2019
Itsearviontikyselyn tuloksia 2018
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Uuden suunnitelman äärellä Tampereella 12.1.2017.

Tulevaisuus voi olla toisenlainen, mitä oletamme Tulevaisuus voi olla toisenlainen, mitä oletamme. Ehkä rippikoulu muuttuu lisääntyvässä määrin aikuisten väyläksi kirkon jäsenyyteen, kun vuonna 2016 kirkkoon liittyneet sadat pakolaiset. Tai tavalliset suomalaiset…

Työntekijän tavoitteet Nuoren tavoitteet Työntekijän tavoitteet Rippikoulun toteutus Kirkon tavoitteet Rippikoulun toteutus on dialogia kirkon, työntekijöiden ja rippikoululaisten tavoitteiden kanssa. Myös isosilla, leirikeskuksen henkilökunnalla, vanhemmilla, seurakunnan hallinnolla ja johdolla on omat tavoitteet ja odotukset, mutta keskeisiä ovat kolmen ensimmäisen ryhmän tavoitteet. On tärkeää tiedostaa nämä eri tavoitetahot ja löytää dialogissa kaikkia tyydyttävä kokonaisuus, toimiva rippikoulu.

Kirkon tavoitteet rippikoululle Yleistavoite: Rippikoulu vahvistaa nuorten uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan ja varustaa heitä elämään kristittyinä.  Alatavoitteet: Nuoret ovat osallisia, tulevat kuulluiksi ja saavat vaikuttaa. Nuoret kokevat yhteyttä, turvallisuutta, pyhyyttä ja iloa. Nuoret oppivat hoitamaan hengellistä elämäänsä toimien, hiljentyen ja osallistuen. Nuoret kantavat vastuuta itsestään, toisista ihmisistä ja luomakunnasta. Nuoret löytävät merkityksiä kristinuskon keskeisten sisältöjen ja oman elämänsä välillä. Nuoret tahtovat kuulua Kristuksen kirkkoon. Lisäksi läpäisevästi yhteyteen liittyvä tavoite.

Voisiko myös meidän rippikoulutyöhön liittyvistä unelmista tulla tavoitteita?

Mitä kirkon teeseistä puuttuu, mitä lisäisin tai muotoilisin toisin Mitä kirkon teeseistä puuttuu, mitä lisäisin tai muotoilisin toisin? Tämä on omien tavoitteideni kirjoittamista: Ryhmätyön tuloksia… Tavoitteena, että nuori lähtisi toimintaan mukaan. Mutta aktiivinen seurakuntalaisuus voi tarkoittaa monia asioita -> nuori löytää oman tapansa sitoutua seurakuntaan. Nuori kiinnostuu kristinuskosta Uskon syntymisen tavoite. Tiedolliset tavoitteet. Kristinuskon perusteet. -> varmistaminen Nämä nuoret pärjäävät kirkkonsa jäseninä Sukupolvien ketju Kristillinen identiteetti. Messuun kasvaminen. Voidaanko ohenevaa kodin kristillistä kasvatusta paikata rippikoulussa? Konkretiaa siitä, missä näkyy kirkko jonka nuoret rakentavat? Oma seurakunta. Kotiseurakunnan merkitys. Rippikoulu on perheen juttu Elää todeksi sitä mitä opettaa Emotionaalisen ja sosiaalisen turvan löytyminen. Monet puolet Raamatusta esille jo rippikoulussa

Rippikoululaisten tavoitteet ja odotukset rippikoulun alussa: ryhmätyön tulos. Ihmisen ikävä toisen luo -> uusia kavereita Ruoka, hyvä sää Nuori tulee leirille isojen kysymysten kanssa Juhlat, lahjoja, kännykkä, mopoauto ja –kortti -> katu-uskottava selitys – Mikä syvempi merkitys? Lomailu, hauskuus, irtiotto arjesta Mahdollisimman vähällä vaivalla läpi – tyhmää jeesustelua Porukan mukana mennään – ei oikein osaa odottaa mitään Mitä ei kehtaa sanoa. Minä tässä maailmassa, oma kasvu, itsenäistyminen

Suomalaisten rippikoululaisten vastaukset kysymykseen: ”Halusin rippikouluun (koska)…” vuosien 2008 ja 2013 tutkimuksissa. Vastaukset 5-7 asteikolla 1 ”ei pidä lainkaan paikkaansa; 7 ”pitää täysin paikkansa” (%). N(2008)=2149–2165;.N(2013)=2278–2309.

Miten rippikoululaisten odotukset ja tavoitteet toteutuivat? Tutkimusasetelma mahdollisti rippikouluun liittyvien odotusten ja kokemusten yksilötason tarkastelun. Huomio kiinnitettiin niihin rippikoulun alun odotuksia mitanneisiin kysymyksiin, joiden toteutumista voitiin rippikoulun lopussa mitata. Seuraava dia osoittaa, että rippikoulun aikana ylittyivät erityisesti hengelliset ja sosiaaliset odotukset. Neljä rippikoululaista viidestä (83 %) koki, että oli oppinut rippikoulun aikana enemmän kuin odotti Jumalasta ja uskosta ja kolme neljästä oli kokenut enemmän kuin oli odottanut yhteyttä ja yhteenkuuluvaisuutta rippikouluryhmässä (75 %). Myös uskonasioista päättäminen (73 %) rukoilemaan oppiminen (68 %), uskossa vahvistuminen (65 %) ja hyvän ja pahan pohtiminen oman elämän näkökulmasta (65 %) olivat asioita, joissa enemmistön odotukset ylittyivät. Ainoa odotus, jossa enemmistön odotukset eivät täyttyneet, liittyi mahdollisuuteen olla ystävien kanssa ja saada uusia ystäviä. Tämä oli rippikoulun alussa yksi yleisimmin mainittuja odotuksia, mutta puolet (50 %) kokivat, että tämä ei toteutunut odotetusti. Ilmeisesti yksittäisten ystävien sijaan rippikoulussa on eletty yhteisöllisesti koko ryhmän kanssa, koska siihen liittyneet odotukset samanaikaisesti ylittyivät. Lähde: Jouko Porkka ”Anna mun etsiä ja olla epävärama!”: Rippikoululaisten uskon ja motiivin muutos ja Matteus-efekti. Suomen Teologisen Kirjallisuusseuran vuosikirja 2016.

Rippikoululaisten odotusten/tavoitteiden ja kokemusten vastaavuus vuoden 2012/2013 tutkimuksessa (%) asteikolla 1 ”ei pidä lainkaan paikkaansa; 7 ”pitää täysin paikkansa”. N=1635–1664. Samat suomalaiset vastaajat rippikoulun alussa ja lopussa

Suomalaisten rippikoululaisten kokemuksia srk:n yhteisistä jumalanpalveluksista rippikoulun aikana (2013) N=2238-2266.

Isosten rukouselämä (data 2013)