Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Isoja ihmeitä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Isoja ihmeitä."— Esityksen transkriptio:

1 Isoja ihmeitä

2 Tutkimuksen aineisto Laaja kansainvälinen kyselyaineisto
Noin rippikoululaista ja rippikoulun opettajaa rippikoulun alussa ja lopussa vuosina 2008 ja 2013 Sekä 2 vuotta rippikoulun jälkeen vuonna 2015 2008: mukana seuraavat maat: Saksa (EKD) Sveitsi (ref.) Itävalta, Tanska, Suomi, Norja, Ruotsi (lut.) 2013: mukana lisäksi: Unkari (ref. ja lut.) Puola (lut.) Saksan metodistit (ja USA:ssa aineistonkeruu käynnissä)

3 Suomen aineisto Kv-tutkimus 2007/2008 ja 2012/2013
t1= rippikoulun alussa t2= rippikoulun lopussa t3= kaksi vuotta rippikoulun jälkeen Vastaajien määrät: rippikoululaista rippikoulun alussa ja lopussa rippikoulun opettajaa isosta Vastaavuus t1/t2 73% kaikissa kyselyissä (rippikoulun alussa ja lopussa samat vastaajat) – vertailuissa käytetty ainoastaan samoja vastaajia Toinen aineisto: pitkittäistutkimus Tampereella vuonna 2001 rippikoulun käyneistä Kyselyt: Rippikoulun alussa ja lopussa (N=1466) 5 vuotta rippikoulun jälkeen 2006 10 vuotta rippikoulun jälkeen 2011

4 Muutosta enteileviä signaaleja
Rippikouluun osallistuvien määrän lasku erityisesti pääkaupunkiseudulla Heijastunee muualle myöhemmin Yleisen uskonnollisen ilmapiirin muutos Kirkollisesti vihittyjen määrän lasku V. 2013: 49 % avioliitoista Oikeus kirkolliseen vihkimiseen yksi keskeinen syy osallistua rippikouluun Seurakuntien varhaiskasvatustyöhön osallistuvien määrän lasku Sukupolvien ketjun heikkeneminen Kotien kirkossa käynnin väheneminen Isät – passiivisuus uskontokasvatuksessa Pojat! Oman sukupuolen vanhemman esimerkin tärkeys

5 Muutoksia Suomessa 2008-2013 Kirkon jäsenten osuus 80,6 %75,2 %
Vuodesta 2008 vuoteen 2013 (5 vuotta) kirkosta on eronnut yli 270,000 henkeä Rippikouluun osallistuvien osuus laskenut hieman: 87,6 %  84,6 % 15-vuotiaista 82,6 % 2013 Yleinen ilmapiiri näyttäytyy kirkkokriittisempänä, näkyy useissa tutkimuksissa

6

7 Rippikoululaiset Suomessa vuonna 2008 vs. 2013
Kautta linjan kriittisyys hivenen lisääntynyt Lähtöasennoituminen rippikoulua kohtaan ei yhtään itsestään selvä Uskonnollisesti välinpitämättömiä enemmän Rippikoulun myönteiset vaikutukset jonkin verran vähäisempiä vuonna 2013 kuin 2008 Huomion arvoista, että muissa maissa muutokset useimmiten myönteisiä Useassa maassa taustalla vahva rippikoulun kehitystyö näiden vuosien aikana

8 Isosten ja rippikoululaisten vanhempien uskonnollinen kiinnostus on vähentynyt 2008 > 2013
Isosten vanhemmat varsin kiinnostuneita uskonnosta 27 % > 16% Rippikoululaisten vanhemmat 22% > 20% Isosten vanhemmat eivät kiinnostuneita uskonnosta 20 %> 28% Rippikoululaisten vanhemmat 19% > 23% Iltarukous säännöllisesti isosten kotona lapsuudessa 57 % > 52 % Rippikoululaisten kotona 45 % > 25 % Iltarukousta ei koskaan isosten kotona lapsuudessa 27 % = 27% Rippikoululaisten kotona 30 % > 46%

9 Leiri: Yksilönä ryhmässä
Leiri on monelle eksoottinen kokemus – elää yksilönä ryhmässä ja koko leirin jäsenenä. Silti se on omana itsenä olemista ilman itselle vieraita roolimalleja Turvallisuus mahdollistaa yhdessä muiden kanssa omien mielipiteiden ilmaisemisen, ihmettelyn, kyselyn, kyseenalaistamisenkin Turvallisuus mahdollistaa myös heikkona olemisen ja ryhmän tuen saamisen epäonnistuessakin

10

11

12 Usko rippikoulun alussa (niiden nuorten osuus, jotka vastanneet 5-7 asteikolla 1-7) (2013)

13

14 Muutos rippikoulun aikana halussa olla vapaaehtoisena kirkossa (%; asteikko 1-7) v 2013

15 Olen halukas osallistumaan kristilliseen ryhmään rippikoulun tai isosajan jälkeen (%)

16 Isosten ja rippikoululaisten lapsuuden seurakuntaan osallistuminen, summat (%) (Isot 2008 N=250 ja 2013 N=321; Rippikoululaiset 2013 N=1457)

17 Miten isoset ja rippikoululaiset määrittelivät oman vakaumuksensa (%) v 2012/2013. Isoset N= ja RK N=

18 Milloin sinä rukoilet? N=2251-2253 (t2); Rippikoululaiset N=2275-2302 (t1); Isoset N=504 (t1)

19 Rippikoululaisten ajatuksia uskosta 2008 ja 2013

20 Isosten uskon muutos isosena toimimisena aikana (t1/t2) vuonna 2008.
Usko heikkeni ≥1 Ei merkittävää muutosta Usko vahvistui ≥1 Henkilökohtainen usko 5 % 87 % 8 % Hoitava usko 14 % 74 % 12 % Kirkkoon sitoutunut usko 6 % 91 % 3 % Epäilevä usko 17 % 68 % 15 %

21 Mitä nuorille kuuluu rippikoulun jälkeen?

22 Rippikoulukokemus jälkikäteen
Kysymystavasta riippuen noin 80 % nuorista suhtautuu rippikouluun jälkikäteenkin selkeän myönteisesti, 5-10 % kielteisesti Pettymyksiä rippikoulussa aiheuttaa: Autoritatiivinen opetus, kokemus pakkopullasta, Jumalan tyrkyttäminen, nuoria ei kuunnella ja arvosteta, ryhmähengen puute Rippikoulukokemus ei synny tyhjiössä uskonnollinen kotitausta yhteydessä myönteisiin rippikoulukokemuksiin Rippikoululla arvioidaan olevan tärkeä vaikutus omaan uskonnolliseen ajatteluun vielä 10 vuotta rippikoulun jälkeen

23

24 Asenne kirkkoa kohtaan/onko isonen

25 Vanhempien kiinnostus uskonnosta / Kirkon jäsenyys on tärkeä

26 Keihin seuraavista sinä luotat (Kaksi vuotta rippikoulun jälkeen)
Keihin seuraavista sinä luotat (Kaksi vuotta rippikoulun jälkeen)? N=154.

27

28 Kirkon jäsenyys ja kirkosta eroaminen
Kirkosta eronneita 20-vuotiaana 7 % 25-vuotiaana 22 % Uskon puute vahvasti erojen taustalla: Eronneista 79 % ei usko Jumalan olemassaoloon, 12 % epäilee tai ei tiedä Monet eronneista olleet mukana isostoiminnassa: Eronneista 7 % ollut useita vuosia mukana isostoiminnassa (useita vuosia isosena olleista 11 % on eronnut kirkosta) Mutta eivät usko Jumalaan (50%) tai epäilevät (50%)

29

30 Kiitos mielenkiinnosta!


Lataa ppt "Isoja ihmeitä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google