Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuotavuuteen? Kommentti Jussi Ahokkaan esitykseen.
Advertisements

Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
SIJOITUSSTRATEGIAT Petteri Uronen Karlo Haapiainen Ville Jahn.
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
Portfolioteoria ja CAP-malli
Rahoitusriskien hallinnan asiantuntijayritys
M&T 2008, luku 13 Helsingin Yliopisto
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
Valitse seuraaviin vaihtoehtotehtäviin oikea vastaus…
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Huonon kannattavuuden syitä Myyntihinta liian pieni verrattuna kustannustasoon? Myyntimäärät liian pieniä? (muuttuvien kulujen jälkeen jäävä raha ei riitä.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
Yrityksen kannattavuus:
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
Funktio.
ENA TODAY’S SPECIAL. otsikko oltava täysin oikein; numero pitää olla; ei alleviivausta! oma nimi oikeaan yläkulmaan; marginaaliin ei mitään.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Projektityöskentely Projekti käsitteenä Projektin vaiheet Projektin asettaminen Projektin suunnittelu Projektin käynnistäminen ja toteuttaminen Projektin.
Tänään ja jatkossa Mennään yrityksen päätöksentekoon tarkemmin. Aiemmin yrityksen tuotantopäätösten yhteenveto oli tarjontakäyrä. Tarkastellaan nyt tarkemmin.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
YH2, Kertaus -Kokeesen luettavat peruskäsitteet
Kertaus.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Toimintasuunnitelma.
Kysymysten muodostaminen
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Y56 Luku 18 Yrityksen teoria: teknologia
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
Yritykset Yksityiset yritykset ja julkiset yritykset/liikelaitokset
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verkoston ulkoisvaikutukset
Miten kerrotaan tekemisestä?
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
Taloustiedon peruskäsitteitä
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
Yritykset ja yhteiskunta
Markkinoinnin perusteet
Sisäinen laskentatoimi
Markkinoinnin perusteet
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Liiketoimintasuunnitelma
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
TUOTANNONTEKIJÄT s
Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa
Esityksen transkriptio:

Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi Varian luku 19

Kertausta edellisestä luvusta Tarkastelimme yrityksen tuotantoteknologiaa. Sama asia voidaan kuvata kahdella tavalla Yrityksen tuotantofunktio y = f (x1, x2) Yrityksen samatuotoskäyrillä Tuotantofunktiosta voimme laskea tuotannontekijän rajatuottavuuden MP Mikä on tuottavuuden lisäys, kun lisäämme panosta yhdellä yksiköllä? =>Tuotantofunktion konkaavisuus Samatuotoskäyrien avulla voimme laskea tuotannontekijöiden teknisen rajakorvaussuhteen MRTS Miten paljon pitää lisätä toista panosta saman tuotannon tason ylläpitämiseksi, jos yhtä panosta vähennetään? Lisäksi käsittelimme skaalatuottojen käsitteen Mikä on tuotannon lisäys, kun kaikkia panoksia lisätään?

Siirrymme nyt katsomaan, miten yritys tekee tuotantopäätöksen Tunnemme siis tuotantoteknologian Miten kuvataan Mitkä tekijät rajoittavat Teknologia pelkästään ei kuitenkaan kerro, paljon yrityksen kannattaa tuottaa Tuotantopäätökseen vaikuttavat luonnon (tekniset tuotantomahdollisuudet) lisäksi markkinatekijät Millä hinnalla lopputuote menee kaupaksi Millä hinnalla yrityksen tarvitsemia tuotannontekijöitä myydään Minkälaisista markkinoista on kyse Katsomme seuraavaksi ns. ideaalityypin eli tarkastelemme toistaiseksi kilpailullisia markkinoita

Oppimistavoitteet yrityksen voiton maksimoinnista Luennolla tulet oppimaan Miten yritys tekee tuotantopäätöksen Miten muodostetaan yrityksen voitonmaksimointiongelma Lyhyt aikaväli Pitkä aikaväli Miten tuotantopäätös voidaan havainnollistaa graafisesti

Rationaalinen yritys maksimoi voittoaan Yrityksen voitot kirjoitetaan Yritys siis pyrkii saamaan mahdollisimman suuret voitot eli myyntitulojen ja kustannusten erotus pitää saada maksimoiduksi

Kerrataan aluksi peruskurssilta voiton käsitteeseen liittyviä asioita Yrityksen tuotantokustannukset sisältävät kaikki tuotantoon liittyvät vaihtoehtoiskustannukset. Yrityksen tuotantokustannuksiin kuuluu välituotteiden ja tuotantopanosten ostamisesta syntyvät ns. eksplisiittiset kustannukset sekä ns. implisiittiset kustannukset kuten yrittäjän oman työpanoksen vaihtoehtoiskustannukset eli se tulo, jonka yrittäjä voisi ansaita, jos olisi muualla töissä. Vaihtoehtoiskustannuksen käsitteen muistiinpalauttaminen Chiaran luennoilta. Kaikella yhteiskunnassa on vaihtoehtoiskustannukset. Rahat, aika ja resurssit voitaisiin aina käyttää toisinkin. Sen sijaan, että menen elokuviin voisin ostaa samalla rahalla kirjan. Kaikki ostamatta jätetyt hyödykkeet ovat siis elokuviin menon vaihtoehtoiskustannuksia. Myös ajalla on vaihtoehtoiskustannuksensa, elokuviin menon sijaan voisin esimerkiksi tehdä töitä tai urheilla.

Figure 1 Economic versus Accountants Vertaile: taloudellinen voitto ja laskennallinen voitto Taloudellinen voitto Laskennallinen voitto Implisiittiset kustannukset Myytintulot Myyntitulot Kaikki vaihtoehtoiset kustannukset Eksplisiittiset kustannukset Eksplisiittiset kustannukset

Aktivoiva tehtävä 19. 1 Laskentatoiminnallisen voiton käsite vs Aktivoiva tehtävä 19.1 Laskentatoiminnallisen voiton käsite vs. taloustieteellisen voiton käsite  If there are implicit costs of production, A. accounting profit will exceed economic profit. B. economic profit will always be zero. C. economic profit will exceed accounting profit. D. accounting profit will always be zero. E. economic profit and accounting profit will be equal.

Economic profit is equal to total revenue minus A. variable costs. B. implicit costs. C. explicit costs. D. opportunity costs.

Keskitymme toistaiseksi täydellisen kilpailun markkinoihin Aktivoiva tehtävä 19.2: Muistinvirkistys: Kilpailulliset markkinat   Pitääkö väite paikkaansa: The only requirement for a market to be perfectly competitive is for the market to have many buyers and sellers. Vastaus: Ei pidä. Täydellisessä kilpailussa pätee lukuisten ostajien ja myyjien lisäksi myös homogeeniset (siis riittävän identtiset) tuotteet, vapaa pääsy markkinoille ja vapaa poistuminen markkinoilta.

Palautetaan vielä mieliin pitkän ja lyhyen aikavälin ero Muistetaan, että lyhyellä aikavälillä yrityksellä on kiinteitä tuotannontekijöitä Maa, tehtaan koko, traktori, myös työvoima jollain aikavälillä Pitkäksi aikaväliksi kutsutaan sen ajanjakson pituutta, jolla yritys voi muuttaa kaikkien panosten määrää Pitkä ja lyhyt aikaväli vaihtelevat tuotannonalasta riippuen Kun jokin tuotannontekijä on kiinteä, merkitsemme sitä tästä eteenpäin yläviivalla: esim. Kiinteät panokset vaikuttavat siihen, mihin yritys voi vaikuttaa, kun se valitsee tuotantomääräänsä

Yhteenveto luvun keskeisistä asioista Yritykset maksimoivat voittoaan, joka on erotus kokonaistulon ja kokonaiskustannuksen välillä. Lyhyellä aikavälillä on kiinteitä tuotannontekijöitä, jolloin yritys ei voi vaikuttaa kaikkeen Yrityksellä on siis vain esim. yksi päätösmuuttuja Pitkällä aikavälillä kaikki tuotannontekijät ovat muutettavissa Yrityksellä on useita päätösmuuttujia Yrityksen voitonmaksimointiongelman asettaminen ja ratkaiseminen on yksi kurssin keskeisistä asioista ja menetelmää käytetään jatkuvasti muillakin ekonomian kursseilla