Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta"— Esityksen transkriptio:

1 Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Varian luku 22 & 23

2 Aiemmin olemme johtaneet yrityksen tuotantopäätöksen
Edellisissä luvuissa olemme tarkastelleet yrityksen tuotantopäätöstä, ts. panosten optimaalista valintaa, yrityksen voiton maksimoinnin ja kustannusten minimoinnin kautta Olemme nähneet, että nämä kaksi lähestymistapaa tuottavat saman ratkaisun (nk. duaaliteoria) ja näin tuleekin olla, koska muuten yritys ei saisi maksimaalisia voittoja, jos se ei tuottaisi minimikustannuksillaan.

3 Lisäksi olemme tarkastelleet yrityksen kustannusfunktiota kuvaavien kustannuskäyrien käyttäytymistä
Olemme nähneet, että tuotantopäätös ei ole mielivaltainen, vaan teknologiset rajoitteet (eli tuotantofunktio) vaikuttavat Ainoastaan tietyt tuotos-panos-kombinaatiot ovat teknologisesti mahdollisia Teknologiset rajoitteet puolestaan näyttäytyvät taloudellisina rajoitteina Siis kustannusfunktio ja sen ominaisuudet

4 Nyt yhdistämme edelliset tarkastelut määrittääksemme yrityksen tarjonnan
Yritys tekee kaksi päätöstä: Paljonko tuottaa? Minkä hinnan pyytää? Yritys voi pyytää tuotannostaan minkä hinnan tahansa, mutta markkinat eivät välttämättä ole valmiita maksamaan yrityksen asettamaa mielivaltaista hintaa Kysyntäfunktio kertoo yrityksen pyytämän hinnan ja myydyn määrän välisen suhteen Markkinaympäristö puolestaan kertoo, kuinka yritykset reagoivat toisiinsa tehdessään hinnoittelu- ja tuotantopäätöksiä  Nähdään siis, että yrityksen tarjonta määräytyy kahden tekijän yhteisvaikutuksena: tuotetun määrän ja hinnan suhteesta. 

5 Täydellisen kilpailun vaikutus kysyntään
Yksittäinen yritys ei voi tuotantopäätöksillään vaikuttaa markkinahintaan, eli yritykset ottavat markkinahinnan annettuna. Tarjontapäätös syntyy nyt seuraavasti: Markkinahinta on yritykselle annettu ja yritys tekee päätöksen vain tuotetusta määrästä ja myy tuotteensa markkinahinnalla tai ei myy ollenkaan

6 Yrityksen kohtaama kysyntäkäyrä kertoo minkä määrän yksittäinen yritys saisi kaupaksi tietyllä hinnalla Yrityksen kohtaama kysyntäkäyrä riippuu Kuluttajien käyttäytymisestä Kilpailevien yritysten käyttäytymisestä Täydellisessä kilpailussa yksittäisen yrityksen kohtaama kysyntäkäyrä on siis käytännössä tasainen suora markkinahinnan kohdalla.

7 Jos p > p* yritys ei myy mitään
Jos p = p* yritys myy haluamansa määrän Jos p < p* yritys kohtaa kaiken kysynnän Markkinat kohtaavat kokonaisuutena laskevan kysyntäkäyrän: kuluttajien maksuhalukkuus muuttuu Markkinakysyntäkäyrä kertoo, kuinka paljon kaikki yritykset yhdessä saisivat kaupaksi tietyllä hinnalla

8 Yrityksen tarjontapäätös
Nyt tiedämme, minkälaisen kysynnän yritys kohtaa Täydellisessä kilpailussa yrityksen kohtaama kysyntä on markkinahinta p Selvitettäväksi jää, kuinka paljon yritys on valmis tarjoamaan tällä hinnalla. Yritys on valmis tarjoamaan positiivisen määrän, jos seuraavat ehdot pätevät p = MC = c’(y) -c’’(y) < 0 AVC ≤ p Eritellään, mistä em. tarjonnan määrittävät ehdot juontuvat

9 1. Tarjonnan määrittävä ehto p = MC
Ehto saadaan voiton maksimoinnin tuloksena: FOC. Voimme myös kirjoittaa ehdon myös muodossa: MR = MC, koska täydellisen kilpailun yritykselle markkinahinta p on samalla yrityksen rajatulo MR (siis tulonlisäys, jonka yritys saa myymällä yhden lisäyksikön) Tarjonta (= tuotanto) valitaan niin, että viimeiseksi tuotetun yksikön tuoma lisätulo eli rajatulo MR on yhtä suuri kuin viimeisen tuotetun yksikön rajakustannus MC.

10 2. Tarjonnan määrittävä ehto –c’’(y) < 0
Ehto saadaan voiton maksimoinnin toisen kertaluvun ehdosta SOC. SOC kertoo, että optimin välttämätön ehto määrittää maksimin Tieto c’’(y) > 0 seuraa kustannusfunktion ominaisuuksista: kustannukset kasvavat kiihtyvästi. Rajakustannukset ovat siis kasvavat optimissa Seuraava kuva havainnollistaa

11 y1 ei ole optimi, mutta y2 on: Yritys ei koskaan tuota MC-käyrän laskevalla osuudella, koska tällöin se pystyisi vielä kasvattamaan voittojaan tuottamalla enemmän -c’’(y) < 0 ei ole voimassa

12 3. Tarjonnan määrittävä ehto: AVC ≤ p
Ehto johtuu kiinteistä kustannuksista F täytyy kattaa voitolla Muistetaan, että lyhyellä aikavälillä yritys ei voi poistua markkinoilta, koska sillä on kiinteitä tuotannontekijöitä Yritys voi kuitenkin valita tuotantomäärän nolla, jos sen voitot eivät kata edes kiinteitä kustannuksia: Tästä seuraa: eli Seuraa siis päätelmä: Ja siten positiivisen tuotannon 3. ehto: AVC ≤ p

13 Yrityksen tarjonta, kun kaikki kolme ehtoa ovat voimassa
Muutoin: tarjonta on nolla 1. p = MC: ollaan siis MC-käyrällä 2. –c’’(y)<0 : ollaan siis MC-käyrän nousevalla osuudella 3. AVC ≤ p: ollaan siis AVC-käyrän yläpuolisella osuudella

14 Miten tilanne muuttuu pitkällä aikavälillä?
Pitkällä aikavälillä yritys on vapaa optimoimaan myös kiinteän tuotannontekijänsä määrän Tästä seuraa, että pitkän aikavälin tarjontakäyrä on loivempi kuin lyhyen aikavälin Pitkän aikavälin tarjonta on lyhyen aikavälin tarjontaa joustavampi hinnan suhteen (ja siksi loivempi), koska yrityksellä on enemmän mahdollisuuksia sopeutua valitsemalla eri panoskombinaatioita Optimaalisella tuotannon tasolla y* pitkän ja lyhyen aikavälin tarjonta on sama, koska tasolla y* kiinteän panoksen määrä on kyseiselle tasolle optimaalinen k*

15

16 Pätevätkö positiivisen tarjonnan 3 ehtoa edelleen pitkällä aikavälillä?
Vastaus on kyllä Pitkällä aikavälillä yrityksen voiton π on oltava positiivinen, koska muutoin yritys poistuisi markkinoilta: py - c(y) ≥ 0 Tästä saadaan: Eli pitkällä aikavälillä hinnan pitää olla ainakin keskimääräisen kustannuksen suuruinen Tämä on yhtäpitävä tulos lyhyen aikavälin tarkastelun kanssa Lyhyellä aikavälillä: p ≥ AVC Pitkällä aikavälillä kaikki kustannukset ovat muuttuvia, joten on sama asia sanoa, että hinnan tulee olla vähintään keskimääräisten kustannusten suuruinen: p ≥ AC

17

18 Yrityksen tarjonta voidaan ilmaista funktiona
Tarjontafunktio ilmaisee yrityksen tarjoaman määrän y funktiona hinnasta p: y = y(p) Usein käyttökelpoisempi tapa on ilmoittaa ns. käänteinen tarjontafunktio, jossa hinta ilmaistaan funktiona määrästä: p = p(y)

19 Aktivoiva tehtävä 22.1 Yrityksen kustannusfunktio on
Mikä on sen tarjontakäyrä? Vinkki: Yrityksen tarjontapäätöksen ehdot ovat p = MC -c’’(y) < 0 AVC ≤ p

20

21 Aktivoiva tehtävä 22.2 Yrityksen kustannusfunktio on
Millä tuotannolla sen keskimääräiskustannukset AC minimoituvat?

22 Yhteenveto luvun keskeisistä asioista
Yrityksen tarjontapäätökseen vaikuttaa kysyntä Täydellisessä kilpailussa yksittäisen yrityksen kohtaama kysyntä on markkinahinta Yritys päättää nyt, tuottaako se tällä markkinahinnalla vai ei Tuotantomäärä on positiivinen, jos kolme ehtoa pätee: Hinta (siis rajatulo) vastaa rajakustannusta Hinta on niin suuri, että rajakustannukset ovat kasvussa Hinta kattaa ainakin keskimääräiset muuttuvat kustannukset Tarjontakäyrä määräytyy näiden ehtojen avulla Tarjontafunktio ilmaistaan yleensä käänteisenä: p = p(y)


Lataa ppt "Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google