ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Opinto- ja opetuspalveluiden sähköisiä palveluita Opinto- ja opetuspalvelut Syksy 2013.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ykkösten vanhempainilta Janakkalan lukio Turengin toimipiste.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Miksi aikuislukioon? Lukio on yleissivistävä oppilaitos Voit opiskella kieliä, luonnontieteitä, humanistisia aineita… Olet viisaimmillasi lukiossa Sivistys.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Erityinen tuki ammatillisessa oppilaitoksessa
Some – opettajan ja opiskelijan työkaluina
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ammatillinen kasvu M5216SAB
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Tuloksellinen Java-ohjelmointi
4. Motoriset vaikeudet Nuori voi olla hidas ja kömpelö
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Opeka-kyselyn tulokset
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Terveystiedon ainereaali
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Sosiaalialan tehtävärakenne
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
Ammatillinen erityisohjaus Haaga-Heliassa
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Heikkilä & Tarja Jokinen
Liiketalouden koulutusohjelma Helsinki Tarja Jokinen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Palautteesta Eetu-Pekka Heikkinen.
Väyläopintoihin ohjautuminen
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Opettajan pedagoginen ajattelu
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Alueellinen apuvälinekeskus
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
OSAAMISKANSIO Nimi.
Väyläopintoihin ohjautuminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN Erityisohjaus Haaga-Heliassa  myötätuulta matkalle kohti ammattia LJ / 2017

Mikä heitä yhdistää? LJ / 2017

Olemme teitä varten Haaga-Heliassa on opiskelijoiden ohjauksessa tukena kolme ammatillista erityisopettajaa: Leena Jaakkola: johdon assistenttityön ja journalismin, tietojenkäsittelyn sekä myyntityön opiskelijat Heini Liesvirta-Vuorikivi: liiketalouden opiskelijat sekä englanninkieliset opiskelijat Heikki Ursin, toimipaikka Haagassa: Haagan, Porvoon ja Vierumäen opiskelijat Leena Heini Hessu LJ / 2017

Mistä lukivaikeudessa on kysymys? Lukivaikeudet ovat kehityksellisiä, yksilöllisiä oppimisvaikeuksia. Ne johtuvat aivojen erilaisesta tavasta käsitellä ja järjestää tietoa. Älykkyys on normaali, mutta lukeminen ja kirjoittaminen eivät vastaa muuta oppimiskykyä. Lukivaikeudet ovat melko yleisiä: niitä on arviolta 5–10 %:lla aikuisista. Lukivaikeus ei sulje pois mitään ammattia. LJ / 2017

Miten lukivaikeus ilmenee? Korkeakouluopiskelijan lukivaikeus voi ilmetä esimerkiksi lukemisen hitautena luetun ymmärtämisen vaikeutena kirjoitusvirheinä tekstin tuottamisen vaikeutena vaikeutena oppia vieraita kieliä LJ / 2017

… mutta vaikeudet voivat näkyä myös tarkkaavaisuudessa, keskittymisessä ja muistamisessa matemaattisessa tai avaruudellisessa hahmottamisessa. Koskeeko tämä minua? Haaga-Helia tukee oppimisvaikeuksissa. Voit saada suosituksen erityisjärjestelyistä, jonka voit esittää opintojakson opettajalle. Suosituksen kirjoittaa erityisopettaja. LJ / 2017

Opiskelijalle mahdollistettavat erityisjärjestelyt Alla mainittu opiskelija on käynyt ammatillisessa erityisohjauksessa………………….. luona. Pyrimme mahdollisuuksien mukaan tukemaan hänen suoriutumistaan eri oppiaineissa. Nimi: Opiskelijanumero: Tiedot oppimisvaikeudesta: Tarpeet: Mahdolliset muut erityisjärjestelyt: Oma tila kokeissa ☐ Tietokone tai muu apuväline ☐ Lisäaika ☐ Pidennetty laina-aika kurssikirjoille ☐ Muuta huomioitavaa: Opiskelijan tulee henkilökohtaisesti neuvotella oppimisvaikeuksistaan johtuvista järjestelyistä opintojakson opetuksesta vastaavan opettajan kanssa kurssin alkamisen yhteydessä. Suosituksen rakenne LJ / 2017

Miten toimit, jos sinulla on lukivaikeus tai epäilet sitä? Tukikäytännöt arvioidaan yksilöllisesti. Tuen saamiseksi tarvitset Haaga-Helian erityisopettajan lausunnon. Varaa aika 1. ohjauskeskusteluun. Ota mukaasi aiemmat lausunnot, jos niitä on. Jos epäilet lukivaikeutta, myös testaus on mahdollinen. Puheeksi ottaminen kannattaa jo opintojen alussa  muissakin kuin lukivaikeuksissa. LJ / 2017

Miten lukivaikeutesi voidaan ottaa huomioon? Esim. lisäaikaa tehtävissä ja tentissä ja erilaisia tenttijärjestelyjä lukivaikeudesta johtuvien virheiden huomiotta jättämistä arvioinnissa vaihtoehtoisia suoritustapoja tai oppimateriaalia (Celia-kirjaston ääni- ja elektroniset kirjat, asiakkaaksi rekisteröityminen kirjastossamme) lisäohjausta: esim. callidus-tutorit pidempää laina-aikaa kurssikirjoille ja sanelimille (4 vk) erityistapauksissa numeroarvioinnista tai kieliopinnoista vapauttamista LJ / 2017

Mistä lisätietoa? Palvelut > Terveys- ja hyvinvointipalvelut > Ammatilliset erityisopettajat   LJ / 2017

Kirjaston sähköinen Erilaisen oppijan opas LJ / 2017

Entä lisäapua? Moodle-oppimisympäristön sivusto Oppimaan oppiminen, avain: opi (mm. itsearvioinnin työkaluja) HERO (Helsingin seudun erilaiset oppijat) Kaisaniemessä Vilhonk. 4: neuvontaa, testausta, apuvälineitä, kursseja, http://www.lukihero.fi/ esim. ruotsin kertauskursseja Tietopankki: http://www.oppimisvaikeus.fi/ Tietoa muista oppimisvaikeuksista mm. ADHD: http://adhd-aikuiset.org/ tarkkaavaisuuden ja aktiivisuuden häiriöt LJ / 2017

Yhdessä esteitä kaatamaan! Ajanvaraus lukikonsultaatioon leena.jaakkola@haaga-helia.fi Vertaistukea callidus-tutoreilta MyNet > Opiskelijatoiminta > Tutortoiminta > Callidus-tutorointi Oma harjaantuminen lukemis- ja opiskelustrategiat, muisti, oman toiminnan ohjaus oma motivaatio, vahvuudet käyttöön Ei ole ”erilaisuutta” vaan monenlaisuutta! Näinkin voi maailman nähdä. LJ / 2017