Ammattiosaajan työkykypassi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiosaajan työkykypassi
Advertisements

Ammattiosaajan työkykypassi
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
MORO! Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Seinäjoki Suomen.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Aktiivisesti ammattiin SAKU ry:n kanssa
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Työkyvystä huolehtiminen osaksi opiskelijoiden arkea Loviisan malliin
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Liiketalouden opiskelu
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Hyvinvoivan oppimisympäristön ja työkykypassin kehittämishankkeet Ekamossa Lehtori Soile Högfors.
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Tervetuloa Innokylään
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
TYÖHYVINVOINTI JA TYÖKYKY TYHY / TYKY
Opiskelijayhdistys toiminta
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Tervetuloa Innopajaan
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Hyödynnä SAKU-toiminta opiskelijoiden liikuttamisessa
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Minna Busch, Teemu Joensuu
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Väyläopintoihin ohjautuminen
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Validointi vapaassa sivistystyössä
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
7lk valinnaisainepäivä
Väyläopintoihin ohjautuminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaajan työkykypassi Kun ammattitaito on muutakin kuin ammatillista osaamista Sari Mantila-Savolainen Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry www.sakury.net www.alpo.fi MORO!

Ammattiosaajan työkykypassi – miksi? ammattiin opiskelevien terveyskäyttäytyminen ei tue hyvinvointia liikuntatottumukset, ravinto ja ylipainoisuus, levon määrä, päihteiden ja tupakan käyttö jne. OPISKELIJAT EIVÄT JAKSA TEHDÄ TYÖTÄ! opetusministeriö ja Opetushallitus käynnistivät keväällä 2006 työkykypassin kehitystyön. Passia on kehitetty SAKU ry:n koordinoimissa projekteissa ammatillisissa oppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Työkykypassin käyttöönotto käynnistyi ammatillisessa koulutuksessa syksyllä 2008.

Ammattiosaajan työkykypassin tavoitteet motivoida ja ohjata opiskelija omaehtoiseen ja säännölliseen toiminta- ja työkyvyn ylläpitoon ja edistämiseen tukea ammatillista kasvua ja kehittymistä työkykyapua opiskelijalle, henkilöstölle sekä oppilaitokselle => hyvinvoiva oppimisympäristö! työkykyisyys kaikkien asiaksi AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSIN TAVOITE: AMMATTIIN OPISKELEVAT JAKSAVAT TEHDÄ TYÖTÄ JA VIETTÄÄ VAPAA-AIKAA!

Ammattiosaaja

Ammattiosaajan työkykypassi - kenelle Ammattiin opiskelevalle, joka haluaa huolehtia omasta toiminta- ja työkyvystään jo opintojen aikana sekä työelämään siirryttäessä. Miten eritasoiset opiskelijat hyötyvät passista? Kaikki opiskelijat: opetussuunnitelmat ja teemahetket Aktiivit: oppilaitoksen harrastustoiminnan kehittäminen Hyperaktiivit: oppilaitoksen ulkopuolisen harrastustoiminnan hyödyntäminen HYVINVOINTIA PINNALLE, VALMIUKSIA TULEVAISUUTEEN JA ETUA TYÖNHAKUUN!

Miten liikkeelle? liikkeelle olemassa olevien mahdollisuuksien kartoituksella sekä tarvittavien kokonaisuuksien kehittämisellä ja muokkaamisella toiminnan koordinointiin vastuuhenkilön/ryhmän valitseminen ammattiosaajan työkykypassin sisältöjen ja toteuttamisen kirjaaminen osaksi opintosuunnitelmaa alussa muutama pilottiryhmä aloilta, joissa on hyvät yhteyshenkilöt tai kaikki aloittavat samalta osa-alueelta (esim. liikunta): Kartoitetaan ja testataan oman oppilaitoksen toimintamallit. Suunnitellaan muiden osa-alueiden ja kokonaisuuden suorittamista useita toteutustapoja samanaikaisesti

Ammattiosaajan työkykypassin sisältö 5 x 40 tunnin opintosuoritukset (lähiopetustuntimäärä + sovittu, itsenäinen työ) toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta terveysosaaminen ammatin työkykyvalmiudet harrastuneisuus ja yhteistyötaidot työkykyvalmiuksien vahvistaminen suorituksia sekä opinnoista että vapaa-ajalta opintojen suoritusjärjestys ja aikataulutus vapaa työkykypassin suorittamisesta merkintä tulee merkintä päättötodistukseen ja työnhakuun avuksi myönnetään todistus

Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki työkykypassin toteuttamisesta: Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta pakollinen liikunnan opintokokonaisuus (lähiopetustuntimäärä + itsenäinen työ) liikunta osana ammattiin kasvamista ja ammatin työkykyhaasteet huomioiden kartoitetaan fyysinen kunto; motivaation lisääminen, vertaaminen omaan tulokseen, seuranta ohjaaminen toiminta- ja työkykyä edistävään liikuntaan opiskelija suorittaa vähintään 40 tuntia ja täyttää osa-alueelle määritetyn tavoitteen liikunnanopettaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 2. Terveysosaaminen pakollinen terveystiedon opintokokonaisuus (lähiopetustuntimäärä + itsenäinen työ) terveystieto ammattiin kasvamisen tukena ja omakohtaisena kartoitetaan terveyskäyttäytymistä, valitun osa-alueen seuranta ohjaaminen terveyttä edistävään käyttäytymiseen => tieto käytäntöön vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen terveystiedon opettaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 3. Ammatin työkykyvalmiudet ammattiopinnoissa (lähiopetustuntimäärä + itsenäinen työ) työturvallisuus, ergonomia, mahdollisesti joku erityiskurssi (esim. ensiapu) oman toiminnan seuranta ja arvioiminen (työturvallisuuden ja työkykyyn vaikuttavan terveyskäyttäytymisen) ohjaaminen turvalliseen työskentelyyn vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen ammattiaineenopettaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 4. Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot opiskelijaliikuntatutorkoulutukset ja –toiminta, oppilaskuntatoiminta, oppilaitoksen harrastuskerhoihin osallistuminen tai niissä ohjaaminen, muiden opiskelijoiden osallistaminen, oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuva harrastustoiminta aktiivisuus, sitoutuminen, pitkäjänteisyys ja yhteistyötaidot vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen opiskelijatutortoiminnasta vastaava merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 5. Työkykyvalmiuksien syventäminen Työssäoppimisjaksolla/jaksoilla opiskelija seuraa annettuja teemoja, ALPO.fi-hyvinvointiportaalia hyödyntäen miten oma toiminta vaikutti työssäjaksamiseen keskustelut työpaikkaohjaajan kanssa tai vapaasti valittavien tarjottimelta kurssi (esim. työkykyinen ammattiosaaja) opiskelijan ja ammattialan tarpeet huomioiden (lähiopetusmäärä + itsenäinen työ) vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen työssäoppimisen ohjaaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Käyttöönoton mahdollisuuksia yhteistyö eri toimijoiden kesken ryhmänohjaajat, opot, ammattiaineen opettajat, terveydenhoitajat jne. ammattikuntopiirit, taukojumpat yhteistyö passia toteuttavien ammattiopistojen välillä; liikuntaneuvojat, lähihoitajat, ravintola-alan opiskelijat jne. yhteistyö eri ammattialojen välillä opetussuunnitelmien perusteissa terveys, turvallisuus ja toimintakyky on yksi yhdestätoista elinikäisen oppimisen avaintaidoista, työkykypassi näkyville opetussuunnitelmissa omakohtaisuus, omaehtoisuus ja toiminnallisuus

Käyttöönoton muistilista osa-alueiden suoritusjärjestyksen selvillä oloa missä aineissa ja miten passia suoritetaan mitä passiin hyväksytään ja miten se dokumentoidaan miten oppilaitoksen ulkopuolella kerätyt suoritukset dokumentoidaan ja hyväksytään työkykypassin kirjaaminen opetussuunnitelmaan tarvitaan kiinnostunut johto, henkilöstö ja opiskelijoita henkilöstön välistä yhteistyötä resursointia myönteisen suhtautumisen työkykyyn ja hyvinvointiin opiskelijoiden motivointia ja ohjausta vastuuhenkilöiden kouluttamista aikaa ja kärsivällisyyttä jatkuvaa tiedottamista, markkinointia ja tukea

Todistus työkykypassista ammattiosaajan työkykypassin suorittamisesta tulee merkintä tutkintotodistuksen päättötodistusosaan Opintoihin sisältyvät kohdan alle opiskelijalle voidaan myöntää erillinen todistus työkykypassin suorittamisesta ALPO.fi-hyvinvointiportaaliin kautta kokonaisuudesta ei anneta numeroarvosanaa eikä työkykypassi sinällään edellytä numeraalista arvosanaa ammattiosaajan työkykypassiin sisällytetyt pakollisina tai valinnaisina tutkinnon osina suoritettavia osa-alueita arvioidaan asteikolla 1 – 3 ammatillisessa koulutuksessa annetun asetuksen mukaisesti

Ajankohtaista ensimmäisessä haussa tukea työkykypassin käyttöönottoon sai Opetushallitukselta 20 koulutuksen järjestäjää toisella avustuskierroksella tukea on myönnetty 25 koulutuksen järjestäjälle, joista uusia on 13 kolmas tukikausi alkoi syksyllä 2010: tukea 27 koulutuksen järjestäjälle, joista uusia on 13 neljäs tukikausi on nyt käynnistynyt: tukea 20 koulutuksen järjestäjälle, joista uusia on 10 uuden käyttöönotto vaatii suunnittelua, kokonaisuuksien päivittämistä ja rakentamista  käytäntöjen luomisessa apuna käyttöönoton tuki

ALPO.fi-hyvinvointiportaali ammattiosaajan työkyvyn työkalu tietoa terveydestä, eri alojen työkyvyn haasteista ja työelämästä blogissa opiskelijoiden omia juttuja ammattiosaajan työkykypassin suoritusten sähköinen keräämispaikka harjoitus- ja harrastuspäiväkirja ammattiin opiskelevien fyysisten testien koontipaikka

Tulevia tukitoimia Hyvinvointivirtaa ammatilliseen koulutukseen –teemapäivä viikolla 40 nostaa hyvinvointia edistäviä asioita pinnalle toiminnallisten teemapisteiden avulla toimintapisteiden teemoina terveys, turvallisuus ja viihtyvyys. Mukana valtakunnallisessa teemapäivässä 52 oppilaitosta. Opiskelijoita kohdataan yli 18 000. Käytkö kierroksilla –kiertue päättyy teemaviikolle. Kiertueella vierailut 20 ammatilliseen oppilaitokseen. Testauksessa opiskelijoiden kuormittuminen työssä.

Käyttöönoton vauhdittaminen Opiskelijoita motivoi työelämän arvostus  Työelämän tuki taakse, kun passin suorittaneita opiskelijoita on riittävästi. verkostot työssäoppimispaikkoihin; esittelyt työpaikkaohjaajille, työelämän neuvottelukunnalle, linkitys työssäoppimiseen ja sen sopimuksiin ja tavoitteisiin jne. osaksi henkilöstön toimenkuvia: opetussuunnitelmat, vapaasti valittavat kurssit, sitoutumisen osoittaminen resursseina

HUOM! lokakuussa tulossa kysely ammattiosaajan työkykypassia suorittavien opiskelijoiden määrästä sekä passin suorittaneiden opiskelijoiden määrästä kaikille työkykypassin käyttöönottoon valtionavustusta saaneille koulutuksen järjestäjille! vastausten pohjalta määritetään tukitoimien tarve

KIITOS! Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry www.sakury.net www.alpo.fi MORJES!