© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Dialogisuus ja vuorovaikutus oppisopimustoimijan työvälineenä
Advertisements

Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Hyvä johtajuus – hyvinvoiva lapsi
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Pedagoginen kehittäminen

Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Palautetaidot ja opponointi
käsitekartta lähisuhteista
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Viestinnän työkalupakki
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”

©

Kaksi puolta keskustelussa Nopeus, tehokkuus, laatu, tuottavuus Ohjeet, määräykset, lait, dokumentit, prosessit, dead linet… Miten toteutetaan konkreettisia, mitattavia, havainnoitavia tavoitteita? Millaisia konkreettisia työnjakoja, pelisääntöjä, työvälineitä on? Mitä faktat tarkoittavat? Mikä niissä on tärkeää? Mikä hyödyllistä? Mikä juuri nyt on tärkeää? Mikä motivoi? Mihin suuntaan? Mikä sitouttaa? Keitä sitouttaa? Faktoista puhuminen Keskustelun kautta syntyy yhteinen mielekkyys. Merkityksistä puhuminen

© HUMAP Oppimisen käynnistäminen ja varmistaminen vuorovaikutteisesti (sosiokonstruktiivisesti) SOPIMUS OPPIMISESTA Prosessit Reunaehdot Lomakkeet 1,5 h 0,5 h Sopimuskäynti 2 h Sopimuskäynti vuorovaikutteisesti

© Oppisopimustarkastajan tehtäviä Viranomainen: ohjeet, määräykset, tarkastaminen Informaatikon ja kouluttajan tehtävä: selvittää vastuut Oppimisympäristön luoja/rakentaja Innostajan tehtävä: rohkaista ja rakentaa suhteita Oppimisprosessin tukija ja haastaja: sparraaja

© Dialogin tavoite – yksisuuntaisesta kertomisesta keskusteluun 1.Luodaan yhteistä tavoitteellisuutta - win win tilanteen synnyttäminen -keskustelu ymmärretään yhdessä johtamisen välineeksi -henkilökohtainen tulee merkitykselliseksi kytkeytyneenä yhteisten tavoitteiden kokonaisuuteen 2. Synnytetään merkityksellisyyttä ja sitoutumista 3.Lisätään tuloksellisuutta 4.Generoidaan oppimista 5.Vahvistetaan ihmisten välisiä suhteita henkilön tavoitteet yhteiset tavoitteet

© Merkitykset keskustelussa Merkitykset, ajatukset syntyvät itseohjautuvasti yksilöiden mielessä – jokaiselle omalla tavalla Merkitykset, ajatukset syntyvät tilanteissa. Ilman kontekstia ei ole merkitystä Merkitys luodaan kielessä – syntyy ihmisten välissä

© Oppisopimustarkastajan vuorovaikutustyökalupakki Asenne, Rooli ja Identiteetti - työkaluna: utelias, kysyvä rooli - II osiossa harjoiteltiin uteliaista, kysyvää roolia, jonka avulla vastapuoli voi löytää itse vastauksia Interventio- eli -puheeksi ottamisen työkalut Verkoston suhteet - verkostoa vahvistavat kysymykset työkaluina Merkityksiä rakentavat eli ajatteluttamisen kysymykset - hyvät kysymykset työkaluna Keskustelun rakenne -tavoitteellisuus työkaluna

©

Välityöskentely ennen 6.8. päivää 1.Oppimista lisäävät kysymykset (5 kpl) Kokeile ja tuota (kirjaa muistiin) hyviä oppimista generoivia kysymyksiä eri toimijoiden kohtaamiseen kuten esim. Vie kysymykset Purot.net wikiinPurot.net wikiin -Mikä oppisopimuksessa on teille tärkeää? -Mitä on hyvä oppiminen? -Millaista tukea opiskelija tarvitsee oppiakseen? -Miten työyhteisö voidaan ottaa mukaan? -Mitä yhteisö voisi oppia oppisopimusprosessissa? 2. Jatka keskustelua omassa työyhteisössä - keskustele oppisopimustarkastajan roolista oman esimiehesi kanssa. - kerro valmennusprosessin synnyttämistä ajatuksista - pohtikaa mihin suuntaan tarkastajan työtä tulisi kehittää. Tuo terveiset mukaan 6.8 päivään.

© Jatkamme To : Tällöin työstämme vuorovaikutustyökalupakkia aimo annoksen eteenpäin: -> Kokoamme kysymyksiä ja tapoja synnyttää oppimista ja lujittaa verkoston toimijoiden suhteita. -> Harjoittelemme vuorovaikutustyökalujen käyttöä -> Anneli ja Vesa myös demoavat vuorovaikutustilanteita. Terveisin Päivi, Vesa & Anneli