Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Advertisements

Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
JOINT ENTRE - YRITT Ä JYYDEN EDIST Ä MISHANKE Suomalais-saksalainen Double Degree (BBA) FH Hannover - SEAMK Liiketoiminta, Yritt ä jyys M. Arola 10/2008.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Työhyvinvointikysely Koulutuksen tutkimuslaitos Kysymysten ja osa-alueiden keskiarvot 2012, 2011 ja 2010 Vastaajia
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Arviointi osana oppimisprosessia
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Yrittäjyys opintojen aikana
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ammatinen koulutus uudistuu
Syö aivosi virkeiksi™ -tyhykoulutus
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
shine Strong human increases new energy
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
VERME - VERTAISMENTOROINTI
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
tulevaisuuden työelämätaidot
”Projektin nimi” -projekti
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Tradenomiksi oikealla tekemisellä - Laurea Business Ventureksen LbD-pohjainen opetussuunnitelma Vesa Taatila Laurea University of Applied Sciences, Finland Seinäjoki

Laurea Business Ventures Perustettu keväällä 2008 Liiketoiminnan ja yrittäjyyden luomisen sekä kehittämisen keskus –Tavoitteena luoda (oppimisen ohella) mahdollisimman paljon todellista uutta liiketoimintaa alueelle – esityksessä keskitytään kuitenkin oppimiseen 30 “vanhaa” opiskelijaa 40 uutta opiskelijaa suomenkielisellä linjalla 30 uutta opiskelijaa degree-linjalla –Käytännössä opiskelijat ensimmäisestä viikosta lähtien sekoitettu keskenään Henkilökuntaa 8, joista 6 kokoaikaista, joista edelleen 3 lehtoria, pankinjohtaja, KAJ ja yliopettaja Sijaitsee Otaniemessä

Ammatillisen kompetenssin attribuutit? Know how Can do Want to No know, No can No want

Kilpailu huippuosaamisesta ja -osaajista Työantajat eivät enää halua edes keskitason tekijöitä –Jos paikkaan ei saada hyviä hakijoita, se jätetään usein auki Opiskelijat kilpailevat mahdollisuudesta näyttää parasta osaamista –Vrt. esim. Usalainen malli, jossa opiskelijat “erottavat” huonot opiskelijat koulusta, jotteivät nämä syö heidän mainettaan Tietäminen ei riitä, tekemisen osaaminen ei riitä, haluaminen ei riitä –Hyvä tietotyöläinen tarvitsee kaikkia kolmea ryhmää => tavoite AMK-pedagogiikalle?

Learning-by-Developing pedagogisena viitekehyksenä Pragmaattinen lähestymistapa Opit mitä teet, mutta opit vielä paremmin kun kehität tekemistäsi. Oppiminen tapahtuu todellisissa kehittämistilanteissa. Autenttisuus Yhteistyö Kokemuksellisuus Tutkimuksellisuus Luovuus

LbD-oppimisen positiivinen sykli Kiinnostusta Motivaatio Kehittyminen Oppiminen Oheistuote Ei voi pysäyttää Synnyttää Voimaantuminen Abduktiivinen tiedon- luominen

LBV:n LbD-pohjaisia periaatteita Ei opintojaksoja –Keskitytään oppimiseen –Opiskelu vain käytännön projekteissa Ei luentoja –Motivoitunutta opiskelua –Tieto haetaan sieltä, mistä se saadaan silloin kun sitä tarvitaan (vaikka luennoimalla…) Ei tenttejä –Läheistä ja tiivistä ohjausta –Osaaminen osoitetaan tekemisellä

Opetussuunnitelma 8 liiketoiminnan kannalta keskeistä osa-aluetta (esim. “johtaminen”) Kustakin määritelty 3 osaamistasoa. (kts. seuraava kalvo) –Tekijä (esim: osaa johtaa projekteja) 10 op –Soveltaja (esim: osaa toimia linjajohtajana) Tekijä + 20 op –Kehittäjä (esim: osaa kehittää organisaation johtamisprosessia) Soveltaja + N op (teoreettinen max. 105 op) –Jokaisessa lista erilaisista asioista, joita tässä kohdassa osoitettava osaavansa Opiskelijat hankkivat ja osoittavat osaamisensa todellisissa projekteissa Projektisuunnitelmassa määritellään projektissa tavoiteltavat opintopisteet ja osaamisalueet sekä evaluointi(mittarit) Opintopisteet tulevat työmäärästä – 135 (100) tuntia työtä => 5 op Arvosana tulee osaamisesta – painotetaan praxista

Opintojen rakenne Harjoittelut ONT Opiskelija 2 Opiskelija 1

“Prosessi” Arviointi Olemassa tai suunnitteilla oleva yritys Tehtävä tai ongelma Teoreettinen viitekehys Projekti- suunnitelma Toteutus Projektin tuloksetOppiminen Tiimi

Positive end note Opettaminen Eläköön oppiminen