TE3 TERVEYDEN TUTKIMINEN Hurtig ? ? MIKÄ/MITÄ ON TUTKIMUS? MITEN SE TEHDÄÄN?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TE 3- Terveys ja tutkimus Kansio 2 Otavan Opiston nettilukio
Advertisements

Tuloksista rahoitukseen alustusluento osa 2. Tulokset •Tuloksissa tulee kertoa mitä löydettiin alkaen tutkittavien rekrytoinnista, tutkittavan populaation.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Web-kyselyistä Kyselyt internetissä RM 2011.
Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
Psykologinen tutkimus
7 Terveyden tutkiminen.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
MITÄ ON PSYKIATRINEN EPIDEMIOLOGIA?
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Validiteetti ja reliabiliteetti
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Tutkimuksen vaiheet Aiheen valinta ja rajaaminen Ongelmien asettaminen
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
2 Tutkimuksen suunnittelu
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Hurtig TE1 Terveyden edistäminen ja terveyserojen kaventaminen.
UUSI yo-tehtävä, joka mittaa arviointikykyä  Suomen kansalliseen rokotusohjelmaan sisällytettiin vuonna 2013 papilloomavirusrokote (HPV) vuotiaille.
Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s Lääketieteellinen terveys * Paino, pituus, näkö, kuulo… * Laboratoriokokeet (virtsa, veri,
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Terveystutkimus- kertausta. Otos- kato Näyte = Jos tutkittavista ei voi ottaa otosta (koko tutkimusjoukkoa edustavaa ryhmää) otetaan näyte  ei edusta.
Tutkimuksen suunnittelu
Terveytemme.fi -sivusto
KUVA-mittaristoehdotus/ Poimintoja Hyvinvoinnin ja terveydentila -mittaristosta
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s. 18
Suuhygienia: Hampaiden harjaaminen vähintään kaksi kertaa päivässä
Kyselylomakkeen tekeminen
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan. Miten
NYKYAIKA JA TERVEYS Hurtig
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tutkimussanaston harjoittelemiseen
5. Mitä kansanterveydellä tarkoitetaan
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Tutkimuksen abc.
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
TUTKIMUSOTTEET:.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
Psykologia on tiede.
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Ja tutkimus terveystiedossa
Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Arvioinnista arkipäivää
Esityksen transkriptio:

TE3 TERVEYDEN TUTKIMINEN Hurtig

? ? MIKÄ/MITÄ ON TUTKIMUS? MITEN SE TEHDÄÄN?

MIKÄ/MITÄ ON TUTKIMUS? MITEN SE TEHDÄÄN?  KYSYMYS  AINEISTO  TULOKSIA  UUTTA tietoa / Verrataan aikaisempaan  Kyselemällä havainnoimalla  Haastattelemalla lukemalla Tapaustutkimus Seuranta Tapaustutkimus Seuranta ? ?

Fyysistä toimintakykyä / kuntoa Jotain sairautta / sairastamista Päihteiden käyttöä KouluruokailuaYhdyntäkokemuksia Masennuksen esiintymistä KoulukiusaamistaOnnellisuutta TEHTÄVÄ ! Muodostakaa 2-4:n hlön ryhmiä Pohtikaa, miten voitaisiin tutkia:

TERVEYSTUTKIMUKSEN AINEISTONKERUUTAPOJA  Testaaminen  Kysely (avoin, strukturoitu)  Haastattelu (avoin, strukturoitu)  Havainnointi, osallistuva havainnointi  Eläytymismenetelmä  Rekisterien, tilastojen, arkistojen tarkastelu  Potilastietojen / -dokumenttien tarkastelu  Sanomalehtikirjoittelun / nettikirjoittelun analysointi  Elokuva-/kirjallisuusanalyysit  Kirjeet, päiväkirjat  …

Esimerkki tilastojen käytöstä tutkimusaineistona  Suomen syöpärekisterin internet-sivut: Suomen syöpärekisterin internet-sivut: 

KAKSI TUTKIMUSTAPAA: 1) Teoreettinen tutkimus ei kerätä havaintoaineistoa, vaan pyritään ratkaisemaan tutkimusongelma esimerkiksi kirjallisuuden avulla. 2) Empiirinen tutkimus kerätään tutkimusaineisto esimerkiksi kyselylomakkein, haastattelemalla ihmisiä, pyytämällä ihmisiä pitämään päiväkirjaa tutkittavasta aiheesta (elämäntavoistaan, kokemistaan oireista). Ote s. 45

TUTKIMUKSEN LUONNE: 1) Laadullinen = Kvalitatiivinen - Selittävä, kuvaava - Pyrkii ilmiön ymmärtämiseen - Soveltuu asenteiden ja uskomusten tutkimiseen - Tutkimuskohteena usein ihminen - Tulokset usein tekstimuodossa - Usein ihmistieteissä 2) Määrällinen = Kvantitatiivinen - Testaava, toistettava, mittaava - Pyrkii ilmiön yleistettävyyteen - Soveltuu lukumäärien selvittämiseen - Tulokset yleensä numeerisessa muodossa - Usein luonnontieteissä Ote s

Terveyden tutkiminen on monialaista Ote s  Terveystiede, kansanterveystiede  Gerontologia  Psykologia, psykiatria  Lääketiede, Biolääketiede  Epidemiologia  Sosiologia  Fysiologia  Genetiikka

Mihin tarvitaan tutkimustietoa terveydestä?  terveyden ja sairauden ilmiöiden parempaan ymmärtämiseen  terveyden edistämisen toimien kohdistamiseen ja kehittämiseen  terveysvalistuksen ja terveystiedon opetuksen kehittämiseen  terveydenhuollon ammattikäytäntöjen kehittämiseen  sairauksien ehkäisykeinojen löytämiseen  sairauksien hoidon kehittämiseen  terveyspolitiikan päätösten tueksi  terveysteknologian kehittämiseen  terveysalan koulutuksen kehittämiseen.

Tehtävä  Täytä kirjan perusteella lomake eri tutkimustyyppien vahvuuksista ja heikkouksista

 Teoreettinen tutkimus  Kokeellinen tutkimus Kontrolloitu koe / Kontrolloimaton koe Kontrolloitu koe / Kontrolloimaton koe  Poikittaistutkimus suurelta joukolta kerran. Ei jatkuvuutta suurelta joukolta kerran. Ei jatkuvuutta  Pitkittäistutkimus Seurantaa. (Syy-seuraus suhteet) Seurantaa. (Syy-seuraus suhteet)  Tapaustutkimus yksittäisen tapauksen ymmärtäminen (voi olla myös verrokkiryhmä) yksittäisen tapauksen ymmärtäminen (voi olla myös verrokkiryhmä)  Kohorttitutkimus Seurantatutkimus suurelle ihmisjoukolle. Seurantatutkimus suurelle ihmisjoukolle.  Vertaileva tutkimus Verrokkiryhmä Verrokkiryhmä  Kuvaileva tutkimus Tutkimusasetelmia Ote s Tutkimusasetelmia … Ote s

Menetelmien vertailu VahvuudetHeikkoudet Kuvaileva tutkimus Kuvaa asioiden yleisyyttä, olemusta ja ilmenemismuotoja. Antaa tietoa ”millainen”, ”miten yleinen”. Tutkijan ennakkokäsitykset tutkimuksen kohteesta voivat vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen Laadullinen tutkimus Pyrkii ymmärtämään tutkimuskohdetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Painottaa tutkittavien ajatuksia ja kokemuksia. Osuvatko löydetyt vivahteet ja erilaiset tulkintamahdollisuudet oikeaan? Vaikuttavatko tutkijan ennakkokäsitykset päätelmiin? Pitkittäistutkimus Seuraa samaa tutkimuskohdetta tai samoja tutkimushenkilöitä jopa useiden vuosien tai vuosikymmenten ajan. Mahdollistaa muutosten havaitsemisen ja muutokseen vaikuttaneiden tekijöiden analysoinnin Koehenkilöt saattavat jättäytyä vuosien myötä pois. Retrospektiivinen tutkimus Antaa tietoa esim. annetun hoidon tehokkuudesta tai altisteiden vaikutuksesta. Mahdollisuus verrata sairastuneita ja terveenä pysyneitä. Löytääkö tutkimus altisteen, joka selittäisi sairastumista. Voiko vaaratekijän yhdistää suoraan sairastumiseen. Korrelatiivinen tutkimus Selittää asioiden välisiä syy- seuraussuhteita. Selvittää, mitkä asiat ovat yhteydessä tai vaikuttavat tiettyyn ilmiöön. Löytyykö yhteyksiä? Miten voimakas tai heikko yhteys on? Pystyykö tutkimus avaamaan, kuinka yhteys vaikuttaa? Kokeellinen tutkimus Selittää tehokkaasti syy-seuraussuhteita ja vaikutuksia. Kontrolloitu tilanne. Kaksoissokkotutkimus mahdollinen. Vaikuttavatko tutkijan ennakko- oletukset tulosten arviointiin?

INSIDENSSI JA PREVALENSSI  Prevalenssi  Prevalenssi eli vallitsevuus: suhdeluku, joka kertoo kuinka moni tutkittavasta väestöstä jollain hetkellä kärsii tietystä terveysongelmasta  Insidenssi  Insidenssi eli ilmaantuvuus: kuinka suuri osa tutkitusta väestöstä sairastunut tai kuollut tietyn ajan kuluessa

TILASTOTYMMÄRRYKSEN RAKENTAMISEN APUNA  ”Tarkastele kuviota Perheet perhetyypin mukaan Mitkä ovat kuvion päätulokset? Miten selität näitä päätuloksia?”  Kouluterveyskysely  NTTT, AVTK  Findikaattori  Vastasyntyneiden elinajanodote  Väestön ikärakenne  Perhetyypit  Tilastokeskushttp://  SOTKAnet  OECD Health Datahttp://  WHOhttp:// Olennaisen erottaminen epäolennaisesta, asioiden väliset suhteet (järjestää, hajottaa osiin, vertailee, osoittaa…)

Tutustu TARTUNTATAUTIREKISTERIIN  Mikä oli HIV:n insidenssi v Suomessa?  Mikä on HIV:n prevalenssi v. 2014?  Entä mikä oli prevalenssi vuonna 2013 Suomessa?  googleta tartuntatautirekisteri ➔ Valitse etusivulta SEURANTA ➔ tartuntatautirekisteri ➔ valitse vasemmasta laidasta AIDS- ja HIV –tilastot ➔ valitse KAIKKI SUOMESSA ILMOITETUT TAPAUKSET, sukupuoli- ja tartuntatapajakauma, html  Tarkastele tilastoa ja päättele, pitääkö seuraava väite paikkansa. Perustele vastauksesi. ”Hiv-infektio on Suomessa ruiskuhuumeiden käyttäjien tauti.”

Tutustu SYÖPÄREKISTERIIN  Mikä oli naisten KEUHKOSYÖVÄN KESKIMÄÄRÄINEN INSIDENSSI VUONNA 2012? Tarkastele aiempien vuosien insidenssiä. Mitä havaitset? Millä ilmiö on selitettävissä?  Mikä oli miehillä IHON BASALIOOMAN KESKIMÄÄRÄINEN INSIDENSSI VUOSINA 2012? Tarkastele aiempien vuosien insidenssiä. Mitä havaitset? Millä ilmiö on selitettävissä?  googleta SYÖPÄREKISTERI ➔ TILASTOT ➔ AJANTASAISET PERUSTAULUKOT ➔ KOKO MAA ➔ INSIDENSSI ajanjaksoittain ➔ uusien tapausten määrät ➔ miehet /naiset

EPIDEMIOLOGIA  Epidemiologia  Epidemiologia= tieteenala, joka tutkii sairauksien vaaratekijöitä, vallitsevuutta ja ilmaantuvuutta. 1. Miten terveyteen liittyvät ilmiöt ja ongelmat jakautuvat eri väestöryhmien kesken? 2. Mitkä tekijät näissä väestöissä lisäävät sairauden todennäköisyyttä tai vaaraa eli riskiä sairastua?  Ensimmäinen vaihe mittaa vallitsevuutta ja toinen vaihe ilmaantuvuutta.

TUTKIMUKSEN TEON VAIHEET 1. Aiheen valinta ja aihepiiriin perehtyminen 2. Tutkimuksen suunnittelu, tutkimussuunnitelman tekeminen 3. Tutkimuksen toteuttaminen 4. Tutkimuksen raportointi

TUTKIMUKSEN LAADUN ARVIOINTI 1) Onko tutkimus LUOTETTAVA eli RELIAABELI (tutkimuksessa ei ole satunnaisia virheitä)  Voidaanko tutkimus toistaa ja päästä samoihin tuloksiin?  Mittarin reliaabeliutta voidaan arvioida esimerkiksi uusinta- tai rinnakkaismittausten avulla tai vertaamalla kahden eri tutkijan saamia mittaustuloksia keskenään. 2) Onko tutkimus PÄTEVÄ eli VALIDI (tutkimuksessa ei ole systemaattisia virheitä)?  Onko tutkimus pätevä tutkimusongelman ratkaisemisen kannalta eli mittaako mittari sitä, mitä sen tulee mitata?

Tutkimussanaston harjoittelemista  Pelaa tutkimussanat-aiheista peliä, jossa oikea määritelmä ja sen selitys yhdistetään siirtämällä sanat päällekkäin (scatter) tai kysytään monivalinta ja oikein/väärin kysymyksiä (test).  cards/ cards/  Löydät harjoitukset osoitteella Tutkimussanasto > Eeva-Maria1 > yläpalkista scatter tai test tai race

Sekoittavat tekijät Mikä voi vaikuttaa?Miten vaikutusta voi ehkäistä? Tutkimusaihe Tutkittavat henkilöt Tutkimusmenetelmät Tutkijan ominaisuudet Kyselylomake

Mikä voi vaikuttaa?Miten vaikutusta voi ehkäistä? Tutkimusaihe Ei paljoa tietoa/aiempia tutkimuksia saatavilla Paljon ristiriitaista tieta tarjolla Tutkija perehtyy aihepiiriin huolella Valitsee mahdollisimman/vain laadukasta tietoa/lähteitä Tutkittavat henkilöt Heterogeeninen/homogeeninen joukko Eivät toimi tutkimusohjeiden mukaan Valitaan tarkasteluun vain toinen sukupuoli Valitaan mahdollisimman hyvin normiväestöä kuvaava otos Tarkat toimimisohjeet koehenkilöille Tutkimusmene telmät Laitteet eivät näytä oikein Koe ei ole kontrolloitu (esim. aikataulut) Mittausvälineet validit (esim. kellot synkronoitu) Koehenkilöiden toiminta kontrolloitu (esim. suoritustekniikka) Tutkijan ominaisuudet Huolimattomuus, suurpiirteisyys Ennakko-oletukset ja odotukset Keskittyminen toimimaan tarkasti ja minimoimaan virhelähteet Objektiivinen suhtautuminen (esim. ei valitse liian voimakkaita tunteita herättävää aihetta) Kyselylomake Kysymykset epätarkkoja (koehenkilöt eivät osaa vastata) Vastausvaihtoehtoja liian vähän Kyselyyn ei vastata rehellisesti jos se täytetään toisten läsnäollessa Tarkat kysymykset, joita ei voi ymmärtää monella tavalla Kysyy tarpeeksi monta kysymystä, jotta johtopäätöksiä voidaan tehdä

TUTKIMUSTULOSTEN YLEISTETTÄVYYS Jos otos edustaa huonosti perusjoukkoa.. tutkittavat eivät anna oikeaa kuvaa koko perusjoukosta otoksen perusteella tehdyt päätelmät eivät ole yleistettävissä koko perusjoukkoa koskeviksi. Esimerkiksi jos mitataan suomalaisten pikaruoan syömistä haastattelemalla hampurilaispaikan asiakkaita, niin otos edustaa huonosti perusjoukkoa eikä tuloksia voida yleistää. Kaikki suomalaisethan eivät käy hampurilaisravintoloissa.

Liioittelu vai vähättely  Tutkittavilta kysytään syötyjen makeisten määrää.  Tutkittavilta kysytään alkoholinkäyttöä.  Tutkittavilta kysytään liikunnan määrää.  Ylipainoisilta tutkittavilta kysytään syödyn ruoan määrää.  Tutkittavilta kysytään painoa.  Tutkittavilta kysytään yhdyntäkertojen määrää.  Tutkittavilta kysytään vihannesten syöntimääriä.

Suositukset ja arki Kuinka usein tavallisesti harrastat liikuntaa vapaa-aikanasi niin, että hengästyt tai hikoilet?  päivittäin  4–6 kertaa  2–3 kertaa  kerran viikossa  kerran kuukaudessa  harvemmin kuin kerran kuukaudessa  en koskaan Mieti 7 edellistä päivää. Merkitse kuinka monena päivänä olet liikkunut vähintään 60 minuuttia päivässä. 0 päivänä

TUTKIMUSETIIKKA Esimerkki tutkittaville jaettavasta informaatiosta: 1. tutkimuksen tarkoitus, tavoite ja merkitys 2. menettelyt, joiden kohteeksi tutkittavat joutuvat 3. hyödyt ja haitat, joita tutkittavat/ koehenkilöt kohtuudella voivat odottaa 4. miten ja mihin tietoja aiotaan käyttää (myös aineistolainojen eli tutkittavien puheenvuorojen käyttö raportoinnissa) 5. tutkijoiden yhteystiedot 6. tutkimuksen taustatiedot soveltuvin osin (missä tehdään, kuka tekee ym.) 7. tutkittavien oikeudet (tutkimuksesta kieltäytyminen) 8. tutkimuksen mahdolliset vakuutukset tutkittaville

Selaa keskeisten suomalaisten terveystutkimusten tulosraportteja. Niistä saatat saada malleja ja esimerkkejä oman aineistonkeruulomakkeesi laadintaan  Nuorten terveystapatutkimus (NTTT) Tampereen yliopisto Tampereen yliopisto  Kouluterveyskysely THL, Jyväskylän yliopisto THL, Jyväskylän yliopisto  WHO-koululaistutkimus Jyväskylän yliopisto + kans.väl. Tutkimusryhmä Jyväskylän yliopisto + kans.väl. Tutkimusryhmä  Aikuisväestön terveyskäyttäytyminen –seurantatutkimus  FINRISKI, kroonisten, ei-tarttuvien tautien riskitekijätutkimus  Finravinto, Suomalaisen aikuisväestön ruokavalion seuranta  Kansallinen liikuntatutkimus:  Lisäksi tilastokeskus tekee paljon tilastoja lähes aiheesta kuin aiheesta:

Tehtävä:  Katso sivuilta uusimpia terveystutkimuksia. Valitse näistä mielestäsi kolme tärkeintä uutista ja tiivistä niiden sisältö vastaamalla seuraaviin kysymyksiin: a) Mitä aihetta uutiset käsittelevät? b) Mitä väestönosaa ja maanosaa ne koskevat? Kasautuvatko ongelmat tiettyihin väestöryhmiin tai tietyille maantieteellisille alueille? c) Millaiset tulevaisuudennäkymät valitsemiesi aiheiden ratkaisemisessa on lähitulevaisuudessa? d) Mikä sinun mielestäsi voisi olla ratkaisuna kyseisten ongelmien helpottamiseksi, vähentämiseksi tai poistamiseksi?

Tutkimussanat  Otanta tutkimusmenetelmä, jossa perusjoukosta poimitaan otos.  Kuvaileva epidemiologinen tutkimus tutkimus, jossa selvitetään, miten terveyteen liittyvät ilmiöt, kuten eri sairaudet, niiden biologiset riskitekijät tai suojaavat tekijät ja terveystottumukset jakautuvat eri väestöryhmissä.  Analyyttinen epidemiologinen tutkimus tutkimus, jossa selvitetään, mitkä tekijät näyttävät tutkituissa väestöissä lisäävän sairauden tai sen riskitekijän todennäköisyyttä.

Sairastumiselle altistavat  Riskitekijä asia, joka lisää yksilön todennäköisyyttä sairastua, vammautua tai joutua tapaturman uhriksi.  Riskiympäristö ympäristö, jossa on paljon sairauksien tai tapaturmien todennäköisyyttä lisääviä riskitekijöitä.  Riskikäyttäytyminen yksittäinen terveystottumus tai tottumusten yhdistelmä, joka lisää todennäköisyyttä sairastua tai joutua tapaturman uhriksi.

TUTKIMUSASETELMIA  Etsi kirjasta esimerkkejä terveystutkimuksessa käytetyistä tutkimusasetelmista.  Millaisia tutkimuskysymyksiä eri tutkimusasetelmilla voidaan tutkia.