Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Advertisements

V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
LAPSEN KASVUN JA OPPIMISEN TUKI LAPPEENRANNAN VARHAISKASVATUKSESSA
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
ERITYISLAPSEN ÄITI,SOSIONOMIOPISKELIJA
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Varhaiskasvatuksen toimintakulut
Kelpo-hanke Amisto
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Luontoliikunta soveltuu kaikille
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
Tervetuloa esiopetusiltaan!
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Lapsen varhainen ja erityinen tuki päivähoidossa
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Seudullinen työkokous
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Yksikön toimintasuunnitelma
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Keski-Pohjanmaa / Kainuu / Oulunkaari / Lappi
1. Tunnistetaan kehittämistarpeet ja toimintaympäristö.
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS

Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä (10kk - 6v) lapsista, v Päivähoidon Kuusikko- vertailu

3 Tukea tarvitsevien lasten osuus kunnallisen, ostopalvelu- ja palvelusetelipäivähoidon lapsista

Tukea tarvitsevien lasten osuus kunnallisen, ostopalvelu- ja palvelusetelipäivähoidon lapsista, joulukuu 2015 Päivähoidon Kuusikko- vertailu

YLEINEN TUKI -lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa, hän tulee yleisen tuen piiriin -käytössä ovat kaikki yleisen tuen menetelmät -alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan satunnainen tuki TEHOSTETTU TUKI -lapsi tarvitsee säännöllistä/päivittäistä tukea tai samanaikaisesti useita eri tukimuotoja -lapsilla pääsääntöisesti asiantuntijalausunnot -alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan säännöllinen tuki ERITYINEN TUKI - alueellisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan säännöllinen/ päivittäinen tuki (vaikeasti monivammaiset ja kehitysvammaiset sekä pidennetyn oppivelvollisuuden lapset) - ERITYINEN TUKI TUEN PORTAAT

-kasvatuskumppanuus; alkukeskustelut, hoitosopimus, tutustumisjakso, osallisuus -lapsen varhaiskasvatussuunnitelma -pienryhmätoiminta -struktuuri; ajallinen, toiminnallinen, ympäristön pysyvyys ja ennakoitavuus -oppimisympäristö; fyysinen, psyykkinen (kognitiivinen ja emotionaalinen), sosiaalinen -toiminnan kuvittaminen -tukiviittomien käyttö tarpeen mukaan -päivähoitoyksikön struktuuri; työvuorot, palaverikäytännöt, suunnitelmat YLEISEN TUEN MENETELMIÄ

-varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja asiantuntijat mukana varhaiskasvatussuunnitelmatapaamisissa -oppimisympäristön suunnittelu ja muokkaaminen lapsen yksilöllisiä tarpeita vastaavaksi -henkilökohtaisten apuvälineiden huomioiminen toiminnassa -aikuisen aktiivinen ja intensiivinen ohjaus tuen tarpeiden mukaan -henkilökohtaiset kuvat -nopean piirtämisen tekniikka -tukiviittomat käytössä päivän eri tilanteissa -varhaiskasvatuksen erityisopettaja suunnitellusti mukana toiminnassa -erilaisten oppimistyylien huomioiminen -rakenteellisena tukena mahdollisesti kerroin kaksi, avustaja tai integroitu tai erityisryhmä TEHOSTETUN TUEN MENETELMIÄ

-eriyttäminen ja yksilöllistäminen; yksilölliset tuokiot ja ryhmän henkilökunnan tarkat vastuualueet -yksilöllistetty struktuuri, henkilökohtainen ennakointi -lapsella mahdollisesti useita henkilökohtaisia apuvälineitä ja/tai henkilökohtaisia kommunikaatiovälineitä; kommunikaatiokansio, puhelaite, bliss- kieli tmv. -tukiviittomat aktiivisessa käytössä -mahdollisesti useita eri terapioita, jotka toteutuvat päiväkodissa -rakenteellisena tukena kerroin, ryhmä- tai henkilökohtainen avustaja, integroitu tai erityisryhmä ERITYISEN TUEN MENETELMIÄ

KERTOIMET -kerroin 2, jolloin ryhmän koko pienenee yhdellä lapsella -kertoimet 3-6, joiden avulla integroidut ja erityisryhmät saadaan muodostettua pienemmiksi VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJAT - alueella toimivia 21 ja ryhmässä 23 opettajaa AVUSTAJAT (50 avustajaa, joista yksi kuljetusavustaja) -avustaja yhdelle, kahdelle tai kolmelle lapselle PIENENNETYT RYHMÄT - 3 (tuen tarpeessa olevaa lasta) + 10 INTEGROIDUT JA ERITYISRYHMÄT -integroitujen ryhmien lapsirakenne 6 (tuen tarpeessa olevaa lasta) +9 tai 3 (tuen tarpeessa olevaa lasta) erityisryhmissä 8 tuen tarpeessa olevaa lasta RAKENTEELLISET TUKIMUODOT

PIENENNETTY RYHMÄ (13 lasta) -1 lastentarhanopettaja, 1 lastenhoitaja,1 avustaja INTEGROITU RYHMÄ (6 + 9 / ) -1 varhaiskasvatuksen erityisopettaja, 1 lastentarhanopettaja ja 2 lastenhoitajaa ERITYISRYHMÄ (8: sosiaalisemotionaalista tukea tarvitsevat, monivammaiset) -2 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, 2 lastenhoitajaa - 1 varhaiskasvatuksen erityisopettaja, 1 erikoissairaanhoitaja, 2 lastenhoitajaa VARHAISERITYISKASVATUKSEN RYHMIEN HENKILÖSTÖRAKENNE

-varhaiskasvatuksen erityisopettajien määrää eli erityispedagogista osaamista lisätty, jolloin alueet pienentyneet huomattavasti ja tuki vahvempaa (= kolme integroitua ryhmää lopetettu ja 7 avustajan vakanssin muuttaminen 5 varhaiskasvatuksen erityisopettajan vakanssiksi) (2013) -avustajien 18 palkkaamisluvan vähennys (2012) -avustajaresurssin jakaminen aiempaa useammalle lapselle (2015) -profiloitujen ryhmien tilalle alueelliset integroidut ryhmät, jolloin kuljetusten tarve vähentynyt (2015) -yleisen tuen menetelmien avaaminen, jolloin kertoimet vähentyneet (2014) -pienennetyn ryhmän rakenteen muuttaminen; yhden lapsen lisäys (2015) MITEN OLEMME TEHOSTANEET TOIMINTAA?

KEVÄT esiopetuksessa 172 tehostetun tuen lasta ja 39 erityisen tuen lasta SYKSY ensimmäisillä luokilla 131 tehostetun tuen oppilasta 131 erityisen tuen oppilasta SYKSY toisilla luokilla 186 tehostetun tuen ja 164 erityisen tuen oppilasta SYKSY koko varhaiskasvatuksessa 226 tehostetun ja erityisen tuen lasta kertoimilla ja 72 lasta pedagogisella tuella ESIOPETUKSEN JA PERUSOPETUKSEN LUKUJEN VERTAILUA

Kiitos!