Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012
Pienryhmätoiminta Pienryhmätoiminta on yksi varhaiskasvatuksen keskeisimmistä toimintamuodoista Pienryhmiä käyttämällä pyritään tukemaan lapsen yksilöllisiä oppimisvalmiuksia Ryhmän lasten kehitystarpeista ja lähtökohdista käsin voidaan muodostaa säännöllisesti toimivia pienryhmiä, joissa lapsilla on mahdollisuus työskennellä kiireettömästi Tarvittaessa varhaisen tuen ja erityisen tuen työtapa Jokaisella "kotiryhmällä" on oma aikuinen, joka pääasiassa ohjaa omaa ryhmäänsä Suosituksena kirja: Lapselle hyvä päivä tänään
Strukturointi
Koritehtävät
Kuvin tuettu leikki
Kuvin tuettu leikki ( hyödynnä papunetin kuvasivuja) Kuvin tuetussa leikissä käytetään kuvia leluina ja kommunikaatiovälineinä Kenelle tahansa lapselle! Tavoitteena on tutustuttaa lapset kuvakommunikaatioon mahdollisimman luontevasti heille tutussa ympäristössä Kuvat harjaannuttavat leikkitaitoja ja valmiuksia vaikuttaa leikin kulkuun kykyä suunnitella, toteuttaa ja nauttia leikistä itseilmaisua, omien ajatusten ja leikki-ideoiden käyttöä kielellisistä vaikeuksista huolimatta vuorovaikutustaitoa, yhteisleikkiä
Sadutus Kaiken ikäisten - erityisesti lasten - kuuntelua ja osallisuutta korostava työväline niin käytännön työssä, kehittämisessä kuin tutkimuksessakin Menetelmän avulla kuunnellaan lasta, nuorta tai aikuista Sadutus antaa läheisyyden ja turvallisuuden tunteen tässä ja nyt Sadutus on narratiivinen menetelmä, jossa uusi satu tai tarina syntyy kertojan ja saduttajan välillä Se poikkeaa sadunkerronnasta siinä, että lapsen tai lapsiryhmän kertoessa aikuinen kirjaa tarinan sellaisenaan ja lukee sen kertojalle, jotta tämä voi tehdä korjauksia, mikäli haluaa. Sadutus on käyttökelpoinen dokumentointiväline myös lasten leikkiessä, musisoidessa tai tutkiessa ja opiskellessa; heidät kohdataan aidosti, ilman arviointia
SADUTUKSEN OHJE Kerro satu (tai tarina). Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot. Lopuksi luen tarinasi ja voit muuttaa tai korjata sitä mikäli haluat.
Sosiaaliset tarinat Sosiaalisten kuvatarinoiden avulla voidaan ohjata henkilöitä, joiden on vaikea toimia odotetulla tavalla sosiaalisissa tilanteissa Niiden avulla voidaan ennakoida ja selkeyttää erilaisia tilanteita ja luoda toimintaan järjestystä Sosiaalisilla kuvatarinoilla voidaan lähestyä helpommin myös uusia, jännittäviä ja vaikeitakin tilanteita Kuvatarinoilla voidaan käsitellä myös pelkoja ja turhautumia. Tarinoita voidaan käyttää tunnetilojen tunnistamiseen ja tunteiden opettelemiseen. Sosiaalisia kuvatarinoita tehdessä on hyvä tuntea henkilö, jolle niitä tekee, hänen kiinnostuksensa, pelkonsa yms. Oikeaa tai väärää tapaan käyttää sosiaalisia kuvatarinoita ei ole.
Kasvun kansio Havainnoimisesta on lyhyt matka lapsen oman kasvun kansion rakentamiseen Lapsen elämän kuvaamista päivähoidossa lapsesta käsin Tehdään ja rakennetaan lapsen kanssa Esim.valokuvia, lapsen ajatuksia, sadutusta, tarinoita, piirrustuksia, mistä lapsi pitää/ ei pidä, mitä lapsi tykkää leikkiä Voi sisältää myös kasvattajan havainnointia lapsesta
Taidelähtöisiä menetelmiä varhaiseen tukeen mm. Voimauttava valokuva -menetelmä Luova tanssi Sairaalaklovnit pitkäaikaissairaille lapsille Rap -musiikin tuottaminen lastensuojelun asiakkaiden kanssa